Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

visste ikke helt hvilken overskrift jeg skulle ha, så ikke drep meg :lol: vet iallefall at den får folk til å se på innlegget :blunke:

har bare lurt litt på en ting; på ricki lake (jeg ser IKKE på det ofte, men av og til, og det er faktisk en ting som irriterer meg der) sitter ofte negrene og sier de er så stolte av hudfargen sin, og at de hvite bør tenke over slavetiden osv. det er jo helt greit at de er stolte av seg selv, hudfargen derimot synes jeg ikke det er noe å være stolt over, jeg er da ikke stolt over at jeg er hvit?? hudfarge har vel ikke noe å si?

det jeg lurer på nå, er; hva hadde skjedd dersom en HVIT hadde sagt at han var kjempestolt over rasen og hudfargen sin? hadde han blitt kalt rasist? hvorfor kan negrene si det og bli applaudert mens hvis en hvit sier det så er han rasist?

Iset

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at man i det hele tatt kan være stolt av å være noe som man ikke har prestert noe selv for å få til.

Hm - var det noen som skjønte denne setningen :o

Poenget mitt er i hvert fall at det blir tullete å være stolt av hudfargen sin, for den har man jo fått fra fødselen. Det er ikke noe man selv har jobbet for å få til.

Det blir noe av det samme som når noen høyt forkynner: Jeg er homofil, og stolt av det! Jeg skjønner ikke helt dette, å være homofil er da ikke et mål man har satt seg, og jobbet hardt for å få realisert. Enten er man, eller så er man ikke.

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg tror det har noe med historien å gjøre. Det å være mørkhudet har tidligere vært forbundet med så mye skam og ydmykelse. De har hatt dårlige jobber, de har vært overrepresentert på kriminalstatistikken og når det gjelder det å være mottagere av sosiale ytelser. De har vært slaver - behandlet som dyr.

I dag er ting anderledes. Det å være mørkhudet betyr ikke det samme som at du ikke kan ta god utdannelse, at du ikke kan få en god jobb, at du selv kan få en hushjelp eller bidra i samfunnet - i det store og det hele. De fleste av oss ser ikke på sorte som mindreverdige, de fleste av oss er opplyste folk som ikke støtter rasisme - ergo, det er lettere å stå frem å si at man er stolt av å være den man er. De har litt å ta igjen, for å si det sånn ...

Jeg tror nok at vi hvite kan si at vi er stolte av hudfargen vår, men er enig i at det antagelig er for touchy. Når vi hører noen si at de er stolte av å være hvit, så går tankene våre automatisk til Tysklands nazisme, til Italias facisme - til våre egne nasjonalister her hjemme. Vi var ikke bare stolte av oss selv, men vi trodde vi var bedre enn alle andre. Det ekko der, det tror jeg sitter igjen.

Kanskje ...

Skrevet

Er ikke en gang stolt over å være menneske, jeg!

Hvordan jeg ploppa inn i denne verden er ikke min fortjeneste, og ikke tror jeg mamma og pappa strevde så voldsomt, heller.

Men jeg er veldig glad for at jeg er her. :D

Skrevet

Ja, jeg er veldig enig med deg. Var intervju med to tennis jenter på Operah for en liten stund siden. ( De er to kjente søstre innenfor "tennis verden", men jeg husker ikke hva de heter) Og da ble det sagt at de var to flotte "forbilder for sine svarte medsøstre". Joda, er ikke uenig i det utsagnet, men jeg husker jeg tenkte at så lenge en fokuserer på de er svarte, og ikke på kvinnerjenter generelt så vil det eksistere et slags "skille". De burde sagt de var et flott forbilde for jenterkvinner uavhengig av farge.

Dersom en sier at f.eks Madonna er et flott forbilde for hvite kvinner, så hadde det nok blitt ropt opp om rasisme ja.

Men på tross av det jeg har sagt her, så er jeg enig med Zirine at årsaken til at det er sånn har med historien å gjøre. Har ikke alltid vært en selfølge at en mørkhudet kan ta en god utdannelse.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror det har noe med historien å gjøre. Det å være mørkhudet har tidligere vært forbundet med så mye skam og ydmykelse. De har hatt dårlige jobber, de har vært overrepresentert på kriminalstatistikken og når det gjelder det å være mottagere av sosiale ytelser.  De har vært slaver - behandlet som dyr.

Det er fortsat slik at "fargede" som det så pent heter ,er overrepresentert på kriminalstatistikken og som mottakere av sosiale ytelser.

Skrevet
Det er fortsat slik at "fargede" som det så pent heter ,er overrepresentert på kriminalstatistikken og som mottakere av sosiale ytelser.

Hvor? I Afrika?

Jeg tror dessverre det er sånn. Vet ikke om det stemmer, har ingen tall på det. Men det er vertfall den oppfattningen jeg har etter å ha sett på forskjellige dokumentarer fra USA. Dersom en hvit og en mørkhudet begår den samme kriminelle handlingen så er mitt inntrykk at det ikke er en fordel å være mørk, fordi de risikerer lenger straff enn om en er hvit. Hvordan det er i Norge har jeg ingen mening om.

Derfor tror jeg at om det blir mindre fokus på hudfarge,"i det daglige" f.eks "å være et flott forbilde for mørke kvinner hvite kvinner", så vil det være mindre risiko for at det fokuseres på det mht kriminelle handlinger.

Skrevet

Det er fortsatt slik at "gjester" som det så pent heter, er overrepresentert på "anonymstatistikken, og som slenger mest med leppa :wink:

Gjest Cruella
Skrevet

Selvfølgelig har det med historie å gjøre.

Og fortsatt eksisterer det så mye rasisme, at svarte kan si at de er stolte over hudfargen sin, er flott.

Poenget er at alle raser er like mye verdt, men husk at det er ikke mange år siden svarte barn måtte gå i egne skoler etc. i Amerika og Apartheid var status inntil for få år siden i Sør Afrika.

Svarte har vært og er fortsatt en undertrykt gruppe flere deler av verden, Cita, de har måttet tåle mye.

Vet at omvendt rasisme (hvite diskrimineres) eksisterer i enkelte grupper, men det er da latterlig å sammenlikne hva disse ulike rasene har opplevd av diskriminering.

Gjest Poirot
Skrevet

Helt enig med Cita.

HVER bidige gang noen sier rare og uhøflige ting man ikke kan dokumentere, er det en gjest.

Forøvrig en meget interessant diskusjon, så flott at det går ann å være saklig og nyansert i et så touchy tema.

Skrevet
Selvfølgelig har det med historie å gjøre.

Og fortsatt eksisterer det så mye rasisme, at svarte kan si at de er stolte over hudfargen sin, er flott.

Poenget er at alle raser er like mye verdt, men husk at det er ikke mange år siden svarte barn måtte gå i egne skoler etc. i Amerika og Apartheid var status inntil for få år siden i Sør Afrika.

Svarte har vært og er fortsatt en undertrykt gruppe flere deler av verden, Cita, de har måttet tåle mye.

Vet at omvendt rasisme (hvite diskrimineres) eksisterer i enkelte grupper, men det er da latterlig å sammenlikne hva disse ulike rasene har opplevd av diskriminering.

greit det, men jeg synes de aldri gir slipp på det med slavehandelen, at de mener de hvite "skylder" dem så mye. disse har da ikke opplevd noe slavehandel, jeg kan jo ikke klandre andre for noe min tippoldemor har vært gjennom feks. synes de går litt for langt. men det er nå min mening. jeg synes det er like rasistisk at svarte sier de er stolte av hudfargen sin, som at hvite sier det (og de svarte mener det er rasistisk når hvite sier det!)

Iset

Gjest Poirot
Skrevet

Tror man har et større behov for å føle seg stolt hvis man kommer fra en gruppe mennesker som har opplevd mye nedrakking og stygge blikk.

Mørkhudede, homofile, alenemødre u name it.

Tror det er ganske menneskelig.

Skrevet
Helt enig med Cita.  

HVER bidige gang noen sier rare og uhøflige ting man ikke kan dokumentere, er det en gjest.

Jeg synest nå ikke gjest i dette tilfellet var uhøflig.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg synest nå ikke gjest i dette tilfellet var uhøflig.

Nei, men noen er også flinke til å vri informasjon for å fremheve sitt syn på en sak, for ¨å å spore av en tråd.

Mulig jeg tok feil her, og isåfall bklager jeg, gjest.

Gjest Cruella
Skrevet

Enig, Donpedro.

Cita, jeg synes faktisk vi skylder dem mye jeg.

De oppvoksende generasjoner har masse sår fra det forfedrene har opplevd.

Skrevet

synes ikke vi skylder dem noenting jeg. vi har da ikke gjort dem noe? det er våre FORFEDRE som har gjort deres FORFEDRE noe. folk må begynne å gi slipp på fortiden, ikke leve i den. gjort er gjort. har opplevd mye jævlig jeg og, men går ikke rundt og klandrer noen (selv om det er mange å klandre). jeg ser hva du mener, men jeg klarer ikke være enig.

klem Iset:)

Skrevet

Les innlegget mitt en gang til :blunke:

Det jeg kritiserer er Gjest sin annonyme "leppeslenging" :blunke:

Gjest Poirot
Skrevet

Synes heller ikke vi skylder noe.

Men vi kan koste på moss å lære oss historien skikkelig, for slik å forstå andre bedre (uavhengig hudfarge)

Skrevet
Enig, Donpedro.

Cita, jeg synes faktisk vi skylder dem mye jeg.  

De oppvoksende generasjoner har masse sår fra det forfedrene har opplevd.

Hvor har du det fra, at jeg mener at vi IKKE skylder dem mye ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...