Gå til innhold

Hvilke blomster er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Hei,

Jeg har funnet drømmebuketten til bryllupet mitt i juli, men vet ikke hvilke blomster det er. Noen som kan hjelpe meg?

Blå blomster

Jeg har besøkt en blomsterbutikk, hun kunne svare på hva den store blomsten var, men de små hadde hun vanskelig for å se.

Håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke navnet på blomstene, men de ligner på de staudene som mange har som kantblomster i bedene i hagene.

Spør på et gartneri. :)

Skrevet (endret)

Hadde forslag på hva de store var, men det trengte du jo ikke ;)

Endret av Mariajenta
Skrevet

Ser ut som Lobelia...

Men blomster er ikke min sterke side ;)

Skrevet

Er ikke sikker jeg heller. Men hvis du følger alle linkene til veis ende så kan du finne ut at det er Matika of Simply Blooms som har levert buketten i bryllupet. Du kan jo skrive til dem og spørre om de kan fortelle hva de laget buketten av :)

Gjest Gjest
Skrevet

Synes de små likner på syriner, men de er jo gjerne ikke så blå :klø: Den store, er det blå valmuesøster?

Skrevet
Synes de små likner på syriner, men de er jo gjerne ikke så blå :klø: Den store, er det blå valmuesøster?

Kanskje det er mulig å plukke hvite syriner og putte dem i vann med blå farge? Men, vil uansett tro det er vansklig å ha syriner i en bukett som den, altså med noen få blomter her og noen få der.. :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje det er mulig å plukke hvite syriner og putte dem i vann med blå farge? Men, vil uansett tro det er vansklig å ha syriner i en bukett som den, altså med noen få blomter her og noen få der.. :klø:

Ja, det har du forsåvidt rett i. Tror ellers hverken det er forglemmegei eller lobelia, men begge disse blomstene kan være fine i en blå bukett :) Mulig det er en veronica?

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Takk for mange gode forslag.

Jeg for ta en tur på noen nye blomsterbutikker, og kanskje et gartneri, så finner jeg vel ut av det.

På den blomsterbutikken jeg var på sist, mente hun at det var vanligst for unge jenter å ha en slik blomsterbukett som gikk nedover, altså ikke en lik jeg har funnet. Har noen noe formening om dette?

Skrevet
På den blomsterbutikken jeg var på sist, mente hun at det var vanligst for unge jenter å ha en slik blomsterbukett som gikk nedover, altså ikke en lik jeg har funnet. Har noen noe formening om dette?

Det velger man da helt selv ;) Men jeg tenker litt i retning at en hengende bukett får deg til å virke lengre, hvis det er noe du vil. Det er også viktig å se buketten i forhold til kjolen...

Skrevet

Hei.

De store blomstene i buketten kalles Ridderspore på norsk. Det latinske navnet er Delfhinium - Blue shadow.

De små blomstene innimellom tror jeg kan se ut som forglemmegei, uten at jeg kan si det helt sikkert.

Skrevet
Takk for mange gode forslag.

Jeg for ta en tur på noen nye blomsterbutikker, og kanskje et gartneri, så finner jeg vel ut av det.

Hva som er vanlig er veldig forskjellig fra person til person, kroppsfasong og ikkeminst kjolen din :) Det har ingenting å gjøre med hvor ung/gammel du er :Nikke:

Eksempel: En kort og litt kraftig dame kan pent kle en bukett som er litt lang/henger nedover, mens en tynn og høy dame kan bli enda lenger med en slik bukett og kan med fordel ha en som er kortere/rund.

Men alt i alt så er det vel egentlig en smakssak.

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Delphinium! Ja det var det hun i blomsterbutikken kalte den største. Vet dere om det lett går an å få tak i denne i slutten av juli?

Forglemmegei er vel gul inni, eller? Men det er den ligner på den. Gjør forsåvidt ikke noe om den er gul inni heller. Så lenge buketten er BLÅ!! :Nikke:

Når på året vokser forglemmegei?

Skrevet

Her jeg bor vokser forglemmegei nå, men tror den holder seg hvert fall ut juni...

Men hvis du ikke finner Delphinium likner hortensia ganske, kommer i blå den også :)

Skrevet

jeg tror de små er blå syriner.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror forglemmegei blomstrer omtrent hele sommern, i hvert fall ut juni og litt inn i juli. Er en pen blomst, og sikkert ikke så viktig at den er lik den på bildet :) Den gtrenger ganske mye fuktighet når den er plukket da, så ville testet ut varigheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, apropos fasong på buketten. Jeg mener at jeg har lest motsatt, altså at en hengende bukett "stjeler" høyde. Dvs. at man ser kortere ut med en som henger.

Men valg av blomster har vel med smak, behag og kanskje årstid og gjøre. Men det er kanskje sånn, at de unge liker de små søte variantene, og de litt eldre liker det som er litt mer tradisjonelt, eks. roser... hmmm

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Bryr meg ikke så mye om fasongen egentlig, så lenge jeg liker buketten :)

Jeg har nå vært å sett på Ridderspore/Delfhinium i butikken, og det var fantastisk fin! Akkurat sånn blå som jeg håpet den skulle være, men lurer litt på hvordan de får den til å være i en slik rund bukett. For kvisten har jo flere stilker slik som her

Bruker de bare en av blomstene og kaster resten da?? Hun i butikken mente at Riddersporen burde stå sammen med en litt stiv blomst i en slik rund bukett for at det skulle bli fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...