Gjest Gjest_marion_* Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Hei, jeg lurte på om dere lar sønnene deres se dere nakne? Også når de kommer i tenårene?
Hekla Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Jeg har ikke tenåringsbarn sjøl enda, og lar sønnen min få se meg naken nå som han er bare 4 år. Og for han er nakenhet her hjemme helt naturlig, enda. Men etterhvert som han blir eldre og kommer i puberteten, så vil jeg tro at han ikke ønsker at jeg skal se han naken, og da blir det nok mest naturlig for meg å dekke meg til også. Jeg husker i alle fall at da jeg kom i tenårene og kroppen begynte å forandre seg, så ble det plutselig ubehagelig å se mine foreldre nakne, og jeg var takknemlig for at de respekterte det 2
Vodecka Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Mine sønner er 5 og 7, men merker allerede nå at det er naturlig for de å se vekk og jeg dekker meg til. Eldstemann vil dusje aleine og det respekterer jeg. Det var hvertfall helt naturlig for meg å ikke vise meg naken lengre, men går ennå rundt i undertøyet etter dusjen! 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Mine sønner begynte å vise flauhet om de kom inn på badet når jeg sto der naken da de var i 11-12 års alderen, så jeg viste dem respekt ved å låse døra når jeg dusjet etter det.........
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Ja, det gjør jeg. Jeg blotter meg så klart ikke, men her hjemme har vi et veldig åpent forhold når det kommer til nakenhet. Vi kan gå naken til og fra bade og vi kan ligge ute å sole oss naken. Både jeg og mine barn gjør det. Har aldri vært sånn her at vi skjuler oss.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 For meg er det ikke naturlig å vise meg naken for mine voksne sønner - det sluttet jeg med da de nærmet seg puberteten og sluttet å vise seg nakne for meg.
Gjest imli Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Vil tro de fleste barn begynner å bli flaue over å se foreldrene nakne når de er rundt 10-12 år. Nå er sønnen min bare ett år, så foreløpig intet problem Vil tro det vil føles unaturlig for meg å vise meg naken for ham når han er rundt skolealder kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes det er bra med åpenhet om nakenhet, men synes at det er litt tragisk når en gutt i 1. klasse skal vise tissen sin fram når jeg var på besøk og bable om at på pappa sin tiss er det hår... osv.?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Jeg er veldig usjenert selv og derfor går jeg gjerne naken mellom rom eller har døren åpen når jeg er på badet. Min erfaring angående barna er at de er veldig forskjellige. Datter og stesønn (14) komer inn på badet selv om jeg er naken. Det er den naturligste ting i verden. Sønn på 13 år synes derimot det er svært ubehagelig dersom jeg er naken og går raskt ut igjen. Jeg synes det er greit å la de gjøre som de vil.
Gjest Gjest_Inger_* Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Jeg sprader ikke rundt naken i huset, men dekker meg heller ikke til om sønnen min kommer inn i et rom der jeg er naken. Sønnen min er nå 15, og det virker ikke som han er sjenert for å være naken sammen med meg. Jeg tror at tenåringsgutter har godt av å se hvordan voksne kvinner er nakne i virkeligheten, og ikke bare se på nakenbilder av alle typer på nett. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Så det er lov og spør om man viser seg naken foran sønnen. Men ikke om man vil ha sex med dem. Dobbelmoral
Troyamin Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Ja, det gjør jeg. Jeg blotter meg så klart ikke, men her hjemme har vi et veldig åpent forhold når det kommer til nakenhet. Vi kan gå naken til og fra bade og vi kan ligge ute å sole oss naken. Både jeg og mine barn gjør det. Har aldri vært sånn her at vi skjuler oss. Sånn er det her også. Tror det gir et bilde av at kropp er naturlig. Men det er ikke sånn at jeg valser rundt i nettoen foran venner av ungene mine! Og skulle ungene mine komme til meg og si at det å være naken foran de er plagsomt, vil jeg selvsagt respektere dette og kle på meg mer...
Gjest Gjest_Signe_* Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Jeg lar sønnen min på 15 se meg naken. Jeg sprader ikke naken rudnt i huset til vanlig, men kan gårt naken til og fra badet o.l . Han gjør heller ingen ting for å skjule seg hvis han er naken på badet og jeg kommer inn. Vi har som regel at man låser hvis man vil være alene. En gang jeg snakket med en venninne om nakenhet o.l fortalte hun at hun ikke hadde latt sønnen sin se seg naken siden har var 8 - 9 år gammel. Og hun var overraska over at jeg kunne være naken på badet sammen med sønnen min. Så det er nok noe som er veldig forskellig fra familie til familie.
Gjest Purple Haze Skrevet 6. juli 2009 #14 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Da mine sønner ble så store at de ga uttrykk for at å se meg naken var det siste de trengte, begynte jeg å låse døra på badet når jeg skulle dusje osv. Har ikke vist meg naken for barna mine siden de var så små at de måtte være med i damegarderoben i svømmehall o.l. Fram til de begynte på skolen, sånn ca. Jeg har heller ikke sett sønnene mine nakne siden de var ca 10 år. Det har de styrt selv, da de ga uttrykk for at de ønsket privatliv på badet o.l. Føles ikke naturlig for barna mine og meg å vise oss nakne for hverandre. Endret 6. juli 2009 av Purple Haze
The Kitten Skrevet 6. juli 2009 #15 Skrevet 6. juli 2009 I min familie har det vært vanlig at barna kan se foreldrene naken, i en naturlig sammenheng frem til skolealder.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #16 Skrevet 6. juli 2009 Jeg er vokst opp i et hjem der nakenhet var noe veldig unaturlig helt fra jeg var bitteliten. Jeg føler meg ikke bra naken foran noen unntatt samboeren min. Ikke fordi jeg er flau over kroppen min, eller fordi jeg synes jeg har en stygg kropp, for det har jeg ikke, men bare flau av å være naken! Min samboer er rake motsetningen av meg og det er jeg glad for. Han bryr seg ikke om hvem som ser han naken. Tror han kunne spradet rundt i sentrum i byen naken jeg, uten at han hadde blitt flau. Sønnen vår er bare et halvt år foreløpig, men jeg håper at nakenhet ikke blir flaut og unaturlig i huset når han blir større. Samboeren min har allerede "lært meg" litt om at man ikke trenger å være flau ovenfor noen ang. nakenhet, og håper jeg klarer å formidle det samme til vår sønn. (Jeg er fremdeles, i en alder av 28 år, redd for å ha på meg kjoler/topper med utringning når jeg er i samme rom som mamma eller søsknene mine. Tragisk, eller hva..)
Gjest Ludovie Skrevet 6. juli 2009 #17 Skrevet 6. juli 2009 Jeg sluttet da han var sånn rundt skolealder.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #18 Skrevet 6. juli 2009 Jeg vokste opp i et hjem der det å være naken var noe helt naturlig men også noe som var privat. Dersom mine foreldre hadde spankulert naken rundt i stua så hadde jeg sannsynligvis flyttet hjemfra så fort jeg rakk bort til døra Man kan ha et ok forhold til nakenhet fordi om man ikke løper rundt naken hele tiden. Men alle er forskjellige så det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette heller.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #19 Skrevet 6. juli 2009 Hos oss er de voksne frie i forhold til dette så når det gjelder den voksne av motsatt kjønn så overlater vi dette fullstendig til barna. Hvis barna ikke har problemer med dette så kan vi gjerne omgås nakne på badet opp i voksen alder. Når det gjelder å være naken sammen med samme kjønn så vil vi nok presse på noe så lenge effektiv gjennomføring av "morgenstellet" krever det.
Gjest Lidli Skrevet 8. juli 2009 #20 Skrevet 8. juli 2009 Nå er sønnen min bare 4 år ennå, men her har vi ingen motforestillinger mot å la han se oss nakne. Det er en helt naturlig ting for han og jeg ønsker å la det fortsette sånn. Jeg håper virkelig ikke det blir flaut og unaturlig allerede om 2 år når han skal begynne på skolen (som jeg ser mange av dere svarer). Jeg kan huske da jeg var liten og kom inn på badet da mamma var naken og hun var helt panisk etter å dekke seg til. Jeg husker jeg syntes det var veldig ubehagelig og ekkelt og det fikk meg nok til å få et syn på kropp som tabu og noe som ikke skulle hverken snakkes om eller vises. Jeg ønsker at min sønn og fremtidige andre barns kal ha et mer avslappet syn på kropp og nakenhet. (Selfølgelig med måte..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå