Gå til innhold

Taktikk ved boligkjøp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Håper noen her inn kan hjelpe oss med noen gode råd.

Vi har bestemt oss for å legge inn bud på en bolig i et populært område nord i landet. Det er allerede lagt inn et bud på 100.000,- under takst, og fristen på dette budet går ut i morgen kl. 19.00. Grunnen til dette er at siste visning er i kveld kl. 19.00, og fristen for bud kan ikke gå ut tidligere enn 24 timer etter siste visning.

Budet ble lagt inn etter første visningsrunde, men etter at selger hadde bestemt seg for å kjøre en visningsrunde til.

Vi vurderer å legge inn et bud på akkurat takst men er usikre på når vi skal legge inn budet. Aller helst ville vi ventet til ca kl. 15.00 i morgen med frist kl. 19, tidlig nok slik at megler får sjekket finansieringen før banken stenger, men sent nok til at den andre budgiveren kanskje får knapt med tid til å tenke seg om og evt. gir seg.

Men vi vet jo ikke om flere budgivere kommer til.........!

Da kan det være skummelt og vente helt til kl. 15.00 med å legge inn budet.

Bør vi legge det inn allerede i dag? Grunnen til at vi vil øke med hundre tusen er at vi forhåpentligvis skremmer vekk de andre.

Hva ville dere gjort???

Blir kjempeglad for tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Håper noen her inn kan hjelpe oss med noen gode råd.

Vi har bestemt oss for å legge inn bud på en bolig i et populært område nord i landet. Det er allerede lagt inn et bud på 100.000,- under takst, og fristen på dette budet går ut i morgen kl. 19.00. Grunnen til dette er at siste visning er i kveld kl. 19.00, og fristen for bud kan ikke gå ut tidligere enn 24 timer etter siste visning.

Budet ble lagt inn etter første visningsrunde, men etter at selger hadde bestemt seg for å kjøre en visningsrunde til.

Vi vurderer å legge inn et bud på akkurat takst men er usikre på når vi skal legge inn budet. Aller helst ville vi ventet til ca kl. 15.00 i morgen med frist kl. 19, tidlig nok slik at megler får sjekket finansieringen før banken stenger, men sent nok til at den andre budgiveren kanskje får knapt med tid til å tenke seg om og evt. gir seg.

Men vi vet jo ikke om flere budgivere kommer til.........!

Da kan det være skummelt og vente helt til kl. 15.00 med å legge inn budet.

Bør vi legge det inn allerede i dag? Grunnen til at vi vil øke med hundre tusen er at vi forhåpentligvis skremmer vekk de andre.

Hva ville dere gjort???

Blir kjempeglad for tips!

Puh, er vanskelig å ha is i magen, men jeg tror jeg ville ventet til i morgen på ettermiddagen, evt. sjekke med melger om det er flere som vurderer å legge inn bud.

Skrevet

min erfaring er at triks generelt ikke virker noe særlig.

kjøperene har gjerne bestemt seg for en makssum på forhånd, og så kan man kanskje gå litt over det.

de vil gjøre det uansett om du venter ett døgn, akkurat som du vil gi en gitt sum uansett om de venter tre timer eller to døgn.

man kjøper jo gjerne en bolig som matcher inntekten, og da er det ikke mye fleksibilitet i hva man kan gi. dermed vil nok budrunden bli den samme unasett hvilke råd man følger eller ikke:=)

jeg foretrekker å tape/vinne runden med en gang istedetfor å vente på trege budgivere som bare venter på flaks.

Gjest antigartner
Skrevet

Den andre budgiveren har fire hele timer å tenke seg om på i dette tilfellet. I forbindelse med budgivning er det et verdenshav av tid og mer til!

Jeg ville likevel timet det på denne måten selv, av nettopp samme årsak som du oppgir. Kanskje drar dere igang en budrunde og kanskje ikke. Det er mye dynamikk og taktikkeri rundt budgivning, og av egen erfaring mener jeg at siste gjest gjør feil i å blåse i dette. Hvilke summer du skal by kommer også an på de andre deltakerne i budrunden. Du kan lese mye utfra størrelsen på budene, og hvor mye over forrige budgiver de byr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...