Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd få min sønn til å starte på fler ulike fritidsaktiviteter siden han b egynte på skolen (2.klasse nå), han er såvidt med en gang eller to, så vil han ikke mer. Han er jo på SFO og skole fra halv åtte til halv fem hver dag, så er ikke mye tid på ettermiddagen uansett, men jeg har en følelse av at "alle" går på noe... han har venner og stortrives på sfo, men liker godt å være inne å leke på ettermiddagene. Skal jeg slutte å mase?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har prøvd få min sønn til å starte på fler ulike fritidsaktiviteter siden han b egynte på skolen (2.klasse nå), han er såvidt med en gang eller to, så vil han ikke mer. Han er jo på SFO og skole fra halv åtte til halv fem hver dag, så er ikke mye tid på ettermiddagen uansett, men jeg har en følelse av at "alle" går på noe... han har venner og stortrives på sfo, men liker godt å være inne å leke på ettermiddagene. Skal jeg slutte å mase?

Jeg er ganske sikker på at mange barns fritidsaktiviteter er mer en effekt av foreldrenes ønske om å fremstå som skikkelige foreldre enn av barnas ønsker. 0730-1630 er en lang arbeidsdag for en voksen. Antar at svaret mitt til deg kan leses ut av dette :)

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet

Heia :)

Jeg ville bare sluttet å mase ja... Barnet mitt går på litt forskjellig, men har ikke så lange dager på sfo. Men h*n styrer det selv, kan slutte hvis h*n vil. Men dog ikke etter at regninga er betalt for den tingen, men det er en avtale vi har sammen :)

Jeg synes en skal slappe av, de MÅ ikke gå på noe. Det kommer etterhvert, kanskje når de vet mer hva de selv vil...

Skrevet (endret)

Etter en 9 timers "arbeidsdag" må han jo være utslitt. Ikke rart han ikke vil gå på noe. Han skal jo ha tid til lekser, middag, kvelds og leke med vennene i gaten også :)

Men nå når våren er i full gang, ville jeg ihvertfall oppfordret han til å leke mer ute. Få litt frisk luft og fysisk aktivitet. Dette får de heldigvis en del av på skolen og SFO også :)

Endret av Jade
Skrevet

Mine går i kor annenhver uke. Synest en aktivitet i uka er nok for min 1.klassing. Hun har fått tilbud om forskjellig, men er ikke så veldig interessert. Er viktigere å leke enda.

Men hun snakker om å begynne på speider i 3. klasse, og som gammel speider selv kommer jeg nok absolutt til å oppfordre henne der. ;) Og etter en rikskonsert på skolen, vil hun begynne med fløyte. Men tror jeg kommer til å holde på regelen med en aktivitet i uka i 2. klasse også. Med skolearbeid og SFO synest jeg det er nok.

Skrevet

Hvis han ikke har noen interesse av å være med på noe etter skoletid, så tror jeg ikke det kommer noe godt ut av å presse ham.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt pussig. Sikkert fordi jeg har voldsomt aktive barn selv (og det er på ingen måte noe utslag av mitt behov for å pushe dem) som er interessert i absolutt alt. Jeg tenker at det må da finnes ett eller annet som gutten din kunne være interessert i å drive med...? Hvilken type er han? En typisk guttegutt som liker fotball, eller mer musikalsk, eller kanskje han er interessert i å tegne? Hva med sjakk, eller dansekurs kun for gutter (hip hop og disco og sånne ting)?

Misforstå meg rett, det er ikke noe poeng i seg selv at en andreklassing har masse aktiviteter etter skoletid. Men jeg ser verdien i at en femteklassing har definerte hobbyer, og ikke minst en åttendeklassing. I tillegg stusser jeg litt over at "ikke noe" er spennende og interessant, og det blir med en gang eller to. Men som sagt, det sier jeg ut fra mitt eget ståsted og mine erfaringer med barn. Og barn er jo enormt forskjellige, det som passer den ene passer ikke den andre.

Ville ikke presset gutten videre på det, men vært veldig lydhør hvis han kom med egne interesseområder eller initiativ, og prøvd å ta det videre derfra.

Skrevet

Tre av tingene han har begynt på er ting han selv har hatt lyst til, men så synes han alt er så "strengt".... og han er "sliten", men før og etter trengingen er han i 100 og leker og løper rundt med de andre...

Siste nå var korps, spille trommer, noe han synes er gøy og gjøre hjemme på leketrommene, men det holdt med en gang så nekter han "vil heller leke" da dette er en aktivitet som er i sfo tiden...

Han elsker SFO og vil ikke bli hentet tidliger, så tror ikke han er så sliten etter dagen, det er jo mest lek og gøy.

Gjest Gjest
Skrevet

Aktiviteter etter skoletid har jo noe med sosialt samspill å gjøre også, man lærer å forholde seg til andre barn og å høre på andre voksene. Vi har også begrensning på hvor mange aktiviteter vi lar barna være med på. Både jenta og gutten vår er fotball og langrenns intereserte og det er de to aktivitetene de får være med på. Selv om de gjerne skulle vært med på andre ting også, har vi satt grensen ved en aktivitet per årstid. Siden far er med som trener på begge deler (en for hvert av barna) så må de si fra i god tid hvis de ønsker å slutte.

Hvis sønnen din slutter fordi det er for strengt tenker jeg at det kanskje er akkuratt derfor han skal fortsette... For man har veldig godt av å lære spilleregler, og det gjør man om det blir satt grenser av andre enn mor og far også.

Skrevet

Det er det jeg har tenkt også, så han gikkettrehvret uftvillig på allidrett i et halvt år og på innebandy et halvt år... men det ser ikke ut som han har det noe gøy når de holder på, og han sier hele tiden at han ikke vil. Og jeg må innrømme at jeg tenker at han må gå fordi "alle andre" går på noe... det er derfor jeg lurer på om det er noen her som har barn som ikke går på noe, eller eventuelt ikke gikk på noe selv?

selv gikk jeg i perioder på seks aktiviteter i uken, men så hadde jeg ikke sfo den gangen. Jeg syntes masse var gøy, så vet ikke hva det er med han....

Han er jo ikke usosial - har venner og leker masse på sfo og av og til på ettermiddagene, men liker best å leke med leker inne, og koser seg i eget selskap også.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk også på SFO.

Samtidig gikk jeg i speideren, kor, idretter (én om gangen, men før jeg begynte med fotball vekslet jeg mellom ulike idretter) og musikkskole/piano.

Når det gjaldt speideren og koret gikk 'alle' i klassen min på dette også, så vi fikk lekt sammen på den måten.

Jeg var aldri utslitt, ikke en eneste dag, men jeg brukte svært liten tid på å fullføre leksene, og det var sykkelavstand til alle aktiviteter. Kan ikke tenke meg barndommen uten disse aktivitetene!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke presset han i første omgang, men jeg ville absolutt prøvd å motivere han til å være med på noe.

Nå er han såpass liten at behovet gjerne ikke er så stort, han har gjerne nok med skole, sfo og alt annet som foregår. Men, om ikke mange årene vil det gjerne være litt sørre behov for å ha en aktivitet å holde på med. Både fordi det forhåpentligvis vil være et sted han har venner og har det kjekt, og også for at han skal ha noe å holde på med og ikke henge rundt på gatehjørnene.

Det som dessverre er realiteten innen mange aktiviteter er at det ganske fort blir konkurransepreget. Det er gjerne ikke så enkelt å begynne på fotball i 5 klasse når mer eller mindre hele laget har spilt sammen i flere år og er mye flinkere, og man ender på benken. Slik vil det være innen en god del andre aktiviteter også.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror nok noe av fritidsaktivitetspresset er ganske lite nødvendig, og jeg må innrømme at jeg himler litt med øynene (inni hodet) når jeg hører kollegaer HVER uke klage over hvor utrolig mye tid og innsats de må bruke på barnas aktiviteter, hvordan innsatsen til andre foreldre er og motivasjonen til ungene... Jeg skjønner også veldig godt at barn er slitne etter en arbeidsdag som er lenger enn vår, og kanskje særlig for barn uten ubegrensede sosiale behov må det være slitsomt å være med på aktiviteter hvor det sosiale er viktig eller intenst, kanskje? Selv hatet jeg f eks lagspill, korps, kor o.l, men var i mange år aktiv innen ridning og orientering.

Misforstå meg rett, jeg er sikker på at det er bra å drive med noe på fritiden, og jeg tror også man kan ha godt av å fullføre f eks et halvår eller år selv om man går fort lei (jeg ser i hvert fall at jeg hadde hatt godt av å bli litt mer presset selv, da mine motiver for å slutte i en idrett ikke var at jeg ikke likte treningen, men at jeg gruet meg til en eller annen oppvisning... mange egenskaper man har godt av å jobbe litt med selv om man der og da ikke vil). Man får jo også mer overskudd av å drive med en eller annen form for idrett. Men det trenger ikke være slik at man drar på trening flere ganger i uka. Skal det bli "nok" progresjon e.l går det an å velge aktiviteter hvor man kan øve eller trene hjemmefra noen dager også.

Gjest imli
Skrevet (endret)

Ville ikke maset for å få ungen til å begynne på noe, men jeg ville nok pushet litt på hvis han først hadde begynt på noe, og så etter kort tid ikke gadd mer. Viktig å lære dem litt utholdenhet, at det går an å prøve å gjennomføre ting, ikke bare slutte etter et par ganger.

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...