Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gninnot
Skrevet

Jeg har lyst til å reise med kulturstudier til Argentina for å ta CSR. Noen som har erfaringer med hvordan kulturstudier er profesjonelt? Hvordan det er å bo i Buenos Aires? Eller noen som har planer om å reise enten til høsten eller våren?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har erfaring med at studenter med en bachelor i studier som kulturstudier, fra eksotiske land sliter med å få jobb.

Gjest gninnot
Skrevet (endret)
Jeg har erfaring med at studenter med en bachelor i studier som kulturstudier, fra eksotiske land sliter med å få jobb.

Hvorfor det? Hva er forskjellen på om jeg reiser et semester til et universitet utenlands og om jeg tar et semester med kulturstudier.no i utlandet? Studiet CSR skal visstnok passe perfekt inn i min bachelor i økonomi og administrasjon.

Endret av gninnot
Gjest Gjest_student_*
Skrevet
Hvorfor det? Hva er forskjellen på om jeg reiser et semester til et universitet utenlands og om jeg tar et semester med kulturstudier.no i utlandet? Studiet CSR skal visstnok passe perfekt inn i min bachelor i økonomi og administrasjon.

Hei! Helt enig med deg! Jeg tror heller at et semester utenlands teller positivt i forhold til jobbsøking. Man lærer utrolig mye om seg selv, andre mennesker, andre kulturer og Norge sett utenfra, noe som jeg tror veier opp når man skal søke jobb i et internasjonalt samfunn. Og særlig når studiene har relevans til landet studiene er lagt til vil det være en fordel. Selv studerte jeg religion i India med Kulturstudier, og fikk en helt annen opplevelse av hinduisme enn det jeg ville fått på Blindern. Små grupper, utrolig inspirerende og flinke forelesere gjorde det til en veldig god studieopplevelse og jeg skulle ønske jeg kunne ha studert flere semestre med Kulturstudier.

Kurset i CSR virker forresten utrolig spennende, og det har jeg også vurdert. De samarbeider både med Amartya som er en sosial organisasjon i Buenos Aires, og FN-organisassjonen Global Compact, og vil nok passe bra inn i bachelorgraden din i økonomi og administrasjon. Lykke til!

Gjest Gjest_aussie_*
Skrevet

Jeg har også vært i India med Kulturstudier og har en positiv opplevelse av organisasjonen. Det var høy fokus på det faglige, som er grunnen til at man ønsker å studere utenlands, og vi hadde noen veldig flinke forelesere og dro på ekskusjoner som var relevant til studiet.

Ellers har jeg ikke vært i Buenos Aires (men tenker på å dra til høsten), men det er nok ganske annerledes fra studiestedet i Pondicherry. Bs As er en storby, med masse liv hele tiden, studiene foregår på universitetet, mens Pondicherry var avslappet og rolig med studiested ved stranden, som for øvrig var helt fantastisk.

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg tror det gjesten i innlegg nr. 2 mente var at en bachelor i kulturstudier ikke ville kvalifisere til så mange jobber. Det kom ikke akkurat fram av innlegget ditt at dette skulle være en del av en annen bachelorgrad du har.

Jeg har dessverre ikke peiling på dette (annet enn at jeg vet om folk som har tatt et semester via kulturstudier og er veldig fornøyde), og kan derfor ikke svare deg, men lurer på hvordan du gjennomfører dette? Lar du dette semesteret være en del av bacheloren din (av valgfrie emner) eller tar du det i tillegg? Skal nemlig selv begynne på øk.adm. (siv. øk) til høsten, og det virket jo genialt å kombinere det med disse kulturstudiene, særlig hvis man kan la de være en del av bachelorgraden...:) Bare lurer på hvordan man gjennomfører det.

Gjest Gjest_aussie_*
Skrevet
Jeg tror det gjesten i innlegg nr. 2 mente var at en bachelor i kulturstudier ikke ville kvalifisere til så mange jobber. Det kom ikke akkurat fram av innlegget ditt at dette skulle være en del av en annen bachelorgrad du har.

Jeg har dessverre ikke peiling på dette (annet enn at jeg vet om folk som har tatt et semester via kulturstudier og er veldig fornøyde), og kan derfor ikke svare deg, men lurer på hvordan du gjennomfører dette? Lar du dette semesteret være en del av bacheloren din (av valgfrie emner) eller tar du det i tillegg? Skal nemlig selv begynne på øk.adm. (siv. øk) til høsten, og det virket jo genialt å kombinere det med disse kulturstudiene, særlig hvis man kan la de være en del av bachelorgraden...:) Bare lurer på hvordan man gjennomfører det.

Jeg tok det som en del av en bachelorgrad. En bachelorgrad består av 180 studiepoeng, fordelt på 80 fordypningspoeng, 40 støttepoeng, 40 frie poeng og ex.phil og ex.fac. Noen ganger kan fordelingen variere (f.eks. på profesjonsstudier), men i utgangspunktet kan man gå ut fra denne guiden. Så med en bachelor i statsvitenskap kunne jeg bruke 30 studiepoeng i Peace & Conflict studies som støtteemner. Jeg snakket med en studieveileder ved universitetet før jeg dro for å høre at alt kom til å gå i orden, og det var ikke noe problem.

Gjest gninnot
Skrevet

Som forrige person skrev har du noen frie studiepoeng i løpet av studiet. I utgangspunktet var alle disse lagt til mine to siste semestre av bachelor-graden, men du kan faktisk bytte om på semestrene så mye du vil fikk jeg vite av studieveilederen min. De har bare lagt opp et løp som er smart ut ifra hvilke fag som bygger litt på hverandre osv. Det er i hvert fall slik det er på høgskolen min, mulig det er noe forskjell i forhold til BI eller andre økonomi-skoler. Disse studiepoengene jeg evt tar i Buenos Aires blir dermed en del av bachelor-graden min. Uansett bør du høre med en studieveileder og gjerne få det skriftlig at det skal passe inn i bachelor-graden slik at du ikke står igjen der med et "bortkastet" halvår.

Gjest gninnot
Skrevet

Vil forresten takke for god respons. Teller positivt for mitt kommende valg om det blir studier med dem eller ikke. Avgjørelsen må tas i løpet av helga for det begynner å minke med plasser på studiet. Hadde vært koselig om flere av dere også slang dere på. Synes med en gang oppholdet der virka dyrt siden mat ikke var inkludert, men når jeg leste at en biffmiddag koster 40 kr på restaurant, ble det plutselig ikke så veldig dyrt lenger..

Gjest Gjest_aussie_*
Skrevet
Vil forresten takke for god respons. Teller positivt for mitt kommende valg om det blir studier med dem eller ikke. Avgjørelsen må tas i løpet av helga for det begynner å minke med plasser på studiet. Hadde vært koselig om flere av dere også slang dere på. Synes med en gang oppholdet der virka dyrt siden mat ikke var inkludert, men når jeg leste at en biffmiddag koster 40 kr på restaurant, ble det plutselig ikke så veldig dyrt lenger..

Ja, det koster litt, men hvis man ikke sitter på leilighet her i Norge i mellomtiden går det greit. Det er dyrt å være student her også, særlig i Oslo. I India var maten inkludert i studiegebyret, så da brukte jeg lite penger i tillegg. Litt på reise gikk det selvfølgelig, men når man først er i området og har muligheten til det før eller etter studiet bør man benytte seg av sjansen!!

Gjest gninnot
Skrevet

Igjen takk for respons! Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal melde meg på dette studiet, og gleder meg til et semester jeg aldri vil glemme :)

• 2 uker senere...
Gjest Maren Lie
Skrevet
Jeg har også vært i India med Kulturstudier og har en positiv opplevelse av organisasjonen. Det var høy fokus på det faglige, som er grunnen til at man ønsker å studere utenlands, og vi hadde noen veldig flinke forelesere og dro på ekskusjoner som var relevant til studiet.

Ellers har jeg ikke vært i Buenos Aires (men tenker på å dra til høsten), men det er nok ganske annerledes fra studiestedet i Pondicherry. Bs As er en storby, med masse liv hele tiden, studiene foregår på universitetet, mens Pondicherry var avslappet og rolig med studiested ved stranden, som for øvrig var helt fantastisk.

Lurer litt på hvordan det var i India? Jeg hører at der er så lett å bli syk.

Skrevet

Jeg skal også til Buenos Aires til høsten med kulturstudier!

Jeg på min kant skal ta spansk og latinamerikansk kultur! Gleder meg masse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...