Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så flott med et slikt forum som KG. Her får man hjelp til alt mellom himmel og jord, til og med navnet på presten i Hokksund! Ganske så imponerende alt hva dere vet.

Det er også gøy med debattene, gøy å få høre andres meninger. Mer enn en gang har jeg skiftet mening om en sak etter å ha lest gode argumenter.

Men bare et lite hjertesukk. Det hender ganske ofte at noen spør om medisinske råd; er det farlig, hva kan det være, osv.

Skulle ønske at de som spør heller ville ta dette opp med en lege. Det er der slike spørsmål hører hjemme.

Det kan faktisk være farlig å basere seg på råd man får ifra folk som man ikke aner om er kvalifisert til å svare på det man spør om. Jeg har noen ganger sett at det blir gitt råd som er direkte feil. Litt nifst det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er ganske greit å spørre om medisinske råd her, jeg da. For det første har jeg litt peil selv, så når jeg spør er det ofte for å bekrefte eller avkrefte hva jeg selv tror.

For det andre er det ofte ikke seriøst, så hvorfor ikke ta det opp med andre som har vært i samme situasjon.

For det tredje; om jeg nå skulle lure på noe medisinsk, så hadde jeg jo ikke fått gjort noe med det før i morgen tidlig, om det ikke var akutt da. Så hvorfor ikke spørre her!

For det fjerde; jeg er ikke den som løper til lege i hytt og pine. Evt. tvil om å dra til lege kan bli bekreftet avkreftet av folk som vet her inne.

Og ja, jeg er såpass oppegående i medisinske spørsmål at jeg ser forskjell på hva som er så alvorlig at lege bør kontaktes snarlig og noe som kan vente.

Skrevet

Jeg er litt enig med deg, Kate.

Om det dreier seg om småting som utslett eller lignende, så kan det jo være greit å spørre om råd her inne.

Men har man skikkelige smerter, symptomer på skumlere saker (kreft e.l.) så skal man vel værer forsiktig med å stole på KG's ekspertpanel.

Jeg tror og håper at de som spør om slike ting tar svarene med en klype salt og går til legen. Det er jo umulig å gi et sikkert svar på noe sånt.

Det er mange som har peiling på ting her inne, men det er jo umulig å se symptomene. Ofte kan noen ha hatt "noe lignende" en gang, men det er slett ikke sikkert at det er snakk om det samme.

Jeg kan gjerne spørre her inne, men svarene stoler jeg slett ikke 100% på. Er man syk, så går man til legen.

Dessuten er vi dårlige på å skrive ut resepter her inne.

Skrevet
Men har man skikkelige smerter, symptomer på skumlere saker (kreft e.l.)

Hva er egentlig symptomer på kreft...??

Skrevet

Jeg gikk i en periode med mye småfeber og var sliten og slapp. Da ble det sjekket for kreft. Det er sikkert mange ulike symptomer, og poenget mitt er at vi her inne ikke er kvalifisert for å si hva som feiler folk.

loolaa

Skrevet

Enig med deg Kate. Har fått svar på ganske mye selv her inne; ikke minst m.h.t. oppslagsverk; hvor finner jeg ditt og datt på nett etc. Er elendig på søkemotorer. Lat!

Medisinske råd hadde jeg ikke ville spurt om her inne, men det som sikkert kan være allright er jo å høre andres erfaringer rundt div plager.

Det jeg derimot synes er om mulig enda nifsere, er innlegg hvor desperate mennesker roper etter hjelp pga psykiske problemer. Slike innlegg gir meg grøss langt nedover ryggtavlen, og i de tilfellene jeg aner slike, så skygger jeg banen fort som fy.

Ære være dem som har gode råd å gi i slike situasjoner, men personlig så føler jeg at det er å påta seg et nifst ansvar, når man ikke aner hvem denne andre personen er, bakgrunn, omstendigheter, alvorsgrad etc.

Har sett noen tilfeller av folk som legger inn innlegg hvor de skriver at de ønsker å begå selvmord eller andre desperate handlinger, og i disse tilfellene så har moderatorene vært kjapt på banen og henvist til profesjonell hjelp. Betryggende, synes jeg, at det kjøres en slik gjennomført linje her inne.

Maiken

Skrevet

Er enig i at det er masse hjelp å få her inne.......... Sender en takk til alle sammen! 8)

Men - når det gjelder medisinske spørsmål så tør ikke jeg å "stole blindt" på det som sies her inne. Jeg grøsser noen ganger når jeg ser svar som blir gitt.......... jeg vet av svaret som blir gitt ikke stemmer. Joda - det kan godt stemme for den som svarer - men det betyr ikke at det stemmer for den som spør.

Sjøl er jeg veldig "restriktiv" med å gi medisinske råd.......... det føler jeg meg ikke kompetent til. Og det kan også få uheldige følger..... *grøss og gru* Har bestandig hatt respekt for medisiner - og å "tukle" med disse det gjør jeg IKKE!

Nei - oppsøk/kontakt lege om du har mistanke om at noe er gæ'ærnt.

Men - det er jo helt greit å spørre om råd da......... men ikke ta alle svar for å være "medisinsk korrekte".

Skrevet

Hva er egentlig symptomer på kreft...??

Tja.. man kan jo finne kuler i brystet for eksempel.

Skrevet

Blod i urin eller avføring er ofte indikator på kreft. De sjekker ivertfall mot det når de leter etter diagnose.

Skrevet

Og ja, jeg er såpass oppegående i medisinske spørsmål at jeg ser forskjell på hva som er så alvorlig at lege bør kontaktes snarlig og noe som kan vente.

Flott at du kan se forskjellen Starfish, men det betyr ikke at alle kan det!

Jeg synes det er nifst når noen får høre f.eks at friskt blod i avføringen ikke er farlig, for det kommer ikke innenfra. Kreft i endetarmen vil ofte gi friskt blod i avføringen, og kreft i endetarmen er farlig!

Alle unormale blødninger skal undersøkes av lege, så enkelt er det.

Greit nok at det som regel er noe helt ufarlig, men det ville være tragisk hvis noen skulle la være å oppsøke lege fordi det var blitt sagt her inne at det nok ikke var noe å bekymre seg om.

Skrevet

Nei, det er ikke alle som kan det. Men mange her kan og mange her kan råde vedkommende til å kontakte lege, slik jeg og mange andre gjør når det stilles medisinske spørsmål.

Skrevet

Ja mange spør om medisinske spørsmål. Og mange ganger er det ikke noe å gå til lege med for en vet selv og at det ikke er noe farlig, men er greit å høre at andre og har hatt det og få tips til hvordan en skal få det vekk.

I tilfeller der legehjelp trengs så er alle her veldig flinke til å henvise til lege syns jeg. Er ingen av oss her som gir medisinkse svar vi ikke kan gi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er like så skremmende at mange er så bestemte og skråsikre når det gjelder familiesaker(særlig de uten barn da), og ikke minst når det gjelder å melde foreldre til barnevernet osv..Det er også skremmende at man kan få "diagnoser" utifra hvor mye en liker deg.

Noen ganger blir jeg skikkelig deprimert av å lese her..Ikke fordi det er så mange tragiske skjebner her, eller fordi jeg får høre det( :wink: ), men fordi denne kontaktformen er deprimerende i seg selv. Jeg foretrekker å møte mennesker i RL. Men man får jo endel bra svar her og da. :D

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg begir emg ikke ut på mange medisinke områder nei, det har jeg ikke kompetanse til. MEN, når det gjelder "oioioi, p-pillene mine"-spørsmål, da kan vi ofte svare, fordi det tross alt bare er å lese vedlegget som vedkommende selvsagt aldri har sett på (siden de ikke vet hva som står der...) og sitere... Og når det gjelder "oi, kan jeg være gravid tro?", så kan vi jo svare "ta en test du, lille venn". Og ellers så synes jeg folket er flinke til å si "ring legen din, just in case" i de fleste slike tilfeller.

"Enklere medisinske spørsmål" synes jeg det er greit at man kan få svar på her, men jeg håper og tror at ALLE skjønner at dette kan aldri erstatte en tur til legen. Vi påpeker jo stadig også dette, ring legen!

Som Lea sa, vi er dårlige på resepter her inne. Og vi er ikke å gode på blodprøver heller... Men vi er flinke til å forklare at blod i avføring/urin ALLTID betyr at man skal kontakte legen (i alle fall burde vi alltid si det, men noen mennesker sier kanskje ikke det, men det SKAL man alltid gjøre) og vi er ganske flinke til å fortelle om erfaringer med pollen-allergi også...

Men, vi erstatter selvsagt aldri et legebesøk! DET håper jeg alle er klar over. (Og den som ikke er klar over det burde antakelig oppsøke en psykolog eller noe, for da må det være en feilkobling i hodet. Skillet mellom virkelige problemer og internett"løsninger" er blitt borte....) (For all del, ikke bli fornærma av det der noen...ok?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...