Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #1 Del Skrevet 4. mai 2009 Vet ikke om dette er helt rette forumet, men spør her uansett... Har sett en del reklame for showet "walking with dinosaurs", og kunne tenkt meg å tatt med nevøen min på noe sånt, da han er interessert i dinosaurer og kunne tenkt seg å lære mer. Men blir litt skeptisk av at det er mennesker med i showet, og at det heter "walking with dinosaurs", det er vel ikke noe slags kreasjonisme propaganda dette her, som forteller at mennesket og dinosaurusene levde fint side om side?? Isåfall dropper jeg det... Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 4. mai 2009 #2 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Ingen fare, det er en BBC-produksjon som det er laget live-show av. Sikkert både lærerikt, morsomt og spennende for en liten dinosaurinteressert tass. Endret 4. mai 2009 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2009 #3 Del Skrevet 6. mai 2009 Vet ikke om dette er helt rette forumet, men spør her uansett... Har sett en del reklame for showet "walking with dinosaurs", og kunne tenkt meg å tatt med nevøen min på noe sånt, da han er interessert i dinosaurer og kunne tenkt seg å lære mer. Men blir litt skeptisk av at det er mennesker med i showet, og at det heter "walking with dinosaurs", det er vel ikke noe slags kreasjonisme propaganda dette her, som forteller at mennesket og dinosaurusene levde fint side om side?? Isåfall dropper jeg det... Noen som vet? Ville det vært noe verre enn diverse eventyrfortellinger med hekser, troll, spøkelser også videre? Det er ikke farlig å la unger oppleve litt forskjellig, det er de voksnes ansvar å lære ungen og tenke sjøl utifra et så bredt perspektiv som mulig. Å indoktrinere ungene med sitt eget syn på ting, og "skåne"dem fra tanker man selv ikke liker er jo ikke å lære dem og tenke sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 6. mai 2009 #4 Del Skrevet 6. mai 2009 Ville det vært noe verre enn diverse eventyrfortellinger med hekser, troll, spøkelser også videre? Det er ikke farlig å la unger oppleve litt forskjellig, det er de voksnes ansvar å lære ungen og tenke sjøl utifra et så bredt perspektiv som mulig. Å indoktrinere ungene med sitt eget syn på ting, og "skåne"dem fra tanker man selv ikke liker er jo ikke å lære dem og tenke sjøl. Alle har krav på sine egne meninger, men ikke sine egne fakta. Eventyr er en ting, for der er det ganske klart at det er eventyr det dreier seg om. Eventyr har dessuten et underliggende tema som er ganske viktig og lærerikt, som oftest av etisk og moralsk karakter, de beskriver gjerne etiske dilemmaer eller løsninger på store problemer. I tillegg til at de har en del speisa elementer. Bevisst feilaktig fremstilling av virkeligheten for å tjene religiøse og ideologiske mål, er noe helt annet. Det trenger man ikke eksponere barn for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2009 #5 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Jeg tror barn har godt av å lære om andre "trosretning" enn sine egne foreldres. Det kan bidra til å gi barnet evne til å forstå at andre kan mene noe annet, og hvorfor det er sånn. Man kan forklare barn at noen tror det er sånn eller slik, men det tror ikke mamma og pappa fordi... også videre. Noen tror at det finnes en gud, men det tror ikke vi, fordi... Lære ungen å vurdere og trekke slutninger selv. Endret 6. mai 2009 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 6. mai 2009 #6 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg tror barn har godt av å lære om andre "trosretning" enn sine egne foreldres. Det kan bidra til å gi barnet evne til å forstå at andre kan mene noe annet, og hvorfor det er sånn. Man kan forklare barn at noen tror det er sånn eller slik, men det tror ikke mamma og pappa fordi... også videre. Noen tror at det finnes en gud, men det tror ikke vi, fordi... Lære ungen å vurdere og trekke slutninger selv. Å tro på Gud er legitimt nok. Og det må man gjerne gjøre, for min del. Å si at dinosaurer og mennesker har levd side ved side, er en løgn, og det bør man ikke bidra til å spre. Nå forstår ejg det slik at det ikke er tilfellet her, så sånn sett debatterer vi jo en ikke-sak. Men det kunne jo vært noe slikt som skapelsesmuseet i Centucky . Se på Skeptical Money`s bilder fra museet og fortell meg om du ville synes at dette var en god måte å lære dine unge om verden? For dette er en eneste lang, overlagt løgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2009 #7 Del Skrevet 6. mai 2009 Dette kan jeg egentlig ikke annet å være enig med deg i. Løgn er løgn, det kommer vi ikke utenom. Nå skal jeg se på linkene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2009 #8 Del Skrevet 6. mai 2009 Videre tenker jeg at man bør gi ungene et innblikk i kreasjonistenes argumenter, lære dem vitenskapens argumenter, og hjelpe dem til å trekke riktige konklusjoner derifra, så kan de selv imøtegå kreasjonistargumentene hvis de møter dem, istedet for å tenke at "hmm..dette høres jo faktisk logisk ut..." Man kan aldri få for mye kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 6. mai 2009 #9 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg har kjøpt billetter til dette showet og gleder meg. Har utstyrt meg med en 9-åring som alibi Jeg har ikke inntrykk av at det ligger kreasjonistiske tanker bak showet, og ser at den offisielle siden til Walking with dinosaurs viser til de geologiske periodene dinosaurene levde i, og det er vel temmelig velkjent at det ikke fantes mennesker for så mange millioner år siden. Se lenke: http://www.dinosaurlive.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2009 #10 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg har også vurdert å bestille biletter til dette arangementet. Bør antakelig hive meg rundt før det er utsolgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå