Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Bare så det innlegget om sminke her og lurte på når du mener det er greit at barna begynner å barbere legger og under armene og annet kroppshår. Har du noen aldersgrense for det og hvor gamle mener du barna bør være? Ville du oppmuntret til det, uavhengig av alder?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Datteren "fikk lov" til å begynne å barbere armhulene da hun var 12,5, da følte hun at hårene var plagsomme mtp svette. Hun har bare lyse dun på leggene, og føler ikke behov for å barbere de ennå, men jeg har forståelse for det hvis hun vil begynne å barbere om et par år... (15-16-års alderen)
Gjest imli Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Jeg begynte selv og barbere armhulene da jeg fikk hår der (og det begynte å bli masse), da var jeg vel 12-13 år. Barbering av legger har jeg aldri begynt med Var jeg tenåringsmor, tror jeg jeg ville latt jenta bestemme dette litt selv. Tror ikke jeg ville likt at moren min la seg opp i det da jeg var på den alderen. Moren min brydde seg aldri om hva jeg gjorde med kroppshåra mine. Men så var jeg aldri så opptatt av barbering heller da. Man kan jo ymte frempå om at leggbarbering er unødvendig i alle fall til man er 14-15 - før det har man jo bare "barnehår" på bena. Og intimbarbering venter de forhåpentlig lenger med.... 1
Filur Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Nå er ikke jeg mor til verken tenåringer eller noe annet, men om jeg blir det så vil jeg nok la hårfjerningsprodukter ligge lett tilgjengelig på badet og la henne styre seg selv. Jeg ville verken oppmuntret til det eller prøvd å stoppe henne. Den linjen kjørte min mor, og det passet meg ypperlig. 1
Mary Philbin Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 La de nå bestemme selv, at foreldre blander seg i om de "får lov" til å barbere seg eller ikke vil jeg tro er lite populært, og jeg tviler på at det hindrer de i å fjerne uønsker hår uansett. 1
Gjest Anetta Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har en datter på seksten, og dette har jeg da virkelig ikke lagt meg borti. ENeste jeg har gjort er å si at hvis hun lurer på noe kan hun spørre 3
Gjest Lily1 Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Jeg overlater initiativet til jenta mi. Da datteren begynte å bli plaget av hårene under armhulen, spurte hun om hvordan hun kunne barbere der...og vi reiste sammen ned til byen, og kjøpte en "ladyshaver" til henne, og jeg viste henne hvordan den skulle brukes. Hun var rundt 12,5 år da. Barbering av legghår, eller andre hår, har ikke vært et tema ennå, men jeg er helt sikker på at når det blir aktuelt vil hun spørre meg til råds... Jeg kan anbefale at hun lar det være, men å nekte henne kommer jeg aldri til å gjøre. Da satser jeg heller på å gi henne den informasjonen hun trenger for å ta en avgjørelse på egen hånd.
Gjest Naria Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Dette er noe mamma aldri la seg borti og akkurat det er jeg takknemlig for. Var virkelig ikke hennes sak. 5
Gjest Glør Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes ikke foreldre skal legge seg oppi det, og ser ikke helt hvordan det skulle være mulig å nekte ungene det heller, uten å frarøve dem alt som heter privatliv. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Nå er datteren min bare 5 år da... men hun har arvet min hår vekst som er tykk og mørk, over hele kroppen (noe som er litt morsomt iom jeg er blond på hodet, men resten av kroppen skjønte ikke det....) så jg har full forståelse den dagen hun har lyst til å fjerne det, og kommer til å strekke meg lagt for at hun skal få gjort det bedre enn meg.Er ikke morsomt å ha helt mørkt hår som man ser etter 20 min etter barbering... Moren min hadde ikke det og hun ser fortsatt ikke at det kan være et problem.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #11 Skrevet 5. mai 2009 synes barna skal få bestemme selv ja. men foreldrene kan godt ha utstyr lett tilgjengelig, og si at det er bare å bruke det om de har lyst. husker selv at jeg kom i puberteten tidlig, og fikk svart, langt hår under armene.. hadde lyst å ha det vekk, men våget ikke å spørre mamma. var noen flaue svømmetimer det ja..
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #12 Skrevet 5. mai 2009 Det har jeg aldri lagt meg oppi. Nå skal det sies at min datter hadde ingen innfall om å barbere noe som helst da hun var liten. Da hun kom i puberteten så sørget jeg bare for at det var utstyr tilgjengelig...........
LukaFrost Skrevet 5. mai 2009 #13 Skrevet 5. mai 2009 Jeg hadde heller ikke nekta ungen å barbere legger/armhuler om min hypotetiske datter ville gjøre det.
Gjest Ida Skrevet 1. mai 2012 #14 Skrevet 1. mai 2012 Jeg er 14 år nå. Når jeg var 12 år spørte jeg mamma om jeg kunne begynne å babere meg under armene, hun kjøpte barberhøvel til meg og sa at den var min. Startet nok for et år siden å barbere leggene, alt var opp til meg
Silfen Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Min eldste blir fjorten til sommeren og hun har vel barbert seg under armene i halvannet år eller så. Leggene får hun ikke lov til å barbere. Derimot så vokser vi de. Hun har godt med mørke hår og jeg syns at det er bedre å vokse enn å barbere, noe hun også syns fungerer helt fint.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #16 Skrevet 2. mai 2012 Min eldste blir fjorten til sommeren og hun har vel barbert seg under armene i halvannet år eller så. Leggene får hun ikke lov til å barbere. Derimot så vokser vi de. Hun har godt med mørke hår og jeg syns at det er bedre å vokse enn å barbere, noe hun også syns fungerer helt fint. Hvorfor får hun ikke lov til å barbere? Du tror vel ikke på den gamle myten om at hår blir mørkere og stivere hvis man barberer? 1
Belle de Jour Skrevet 2. mai 2012 #18 Skrevet 2. mai 2012 Å ha hår under armene er ikke noe triveligere for en 12-åring enn en 40-åring. Om jeg ikke husker feil, tror jeg faktisk jeg begynte å fjerne det som 11-åring (tidlig utviklet). Leggene sommeren jeg fylte 13. Mest fordi "alle andre" gjorde det, og moren min syntes det var tullete, spesielt fordi hårene var lyse. Men etter over ti år er de fortsatt det:)
Mrs.Shadows Skrevet 2. mai 2012 #19 Skrevet 2. mai 2012 Jeg begynte å barbere meg under armene med en gang jeg fikk hår der (rundt 11 år) og leggene rundt ett år etterpå. Søsteren min har akkurat fylt 13, og hun barberer seg både under armene og på leggene - fordi hun vil selv. Jeg mener at man må bestemme selv, det er ikke noe gøy å ha uønsket hår uansett hvor gammel man er. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #20 Skrevet 2. mai 2012 Barbering/fjerning av kroppshår kommer vel naturlig når barna selv ønsker det. Jeg vil ikke legge meg opp i det verken ene eller andre veien annet enn å bidra med litt kunnskap/erfaringer (f.eks. ikke bruk gammelt sløvt barberblad, vær nøye med renhold osv). Barn/ungdom får jo kroppshår i veldig ulike aldre, så en aldersgrense blir meningsløs for meg. En tiåring med hårete legger og hår under armene føler seg da ikke mer som et barn bare fordi han/hun ikke får lov til å barbere seg? Tvert imot, antakelig. Og jeg tror det må være verre for en 10-åring å ha synlig hårvekst f.eks. under armene enn for en 16-åring rett og slett fordi 10-åringen kanskje er den eneste i klassen som har rukket å få denne hårveksten og derfor blir gjenstand for uønsket oppmerksomhet. Selv var jeg tidligere utviklet enn alle de andre jentene i klassen, og det gjorde at jeg prøvde å skjule meg og nekte gym/svømming for at de andre ikke skulle se at jeg var "annerledes". Akkurat da var pupper og hår utroooolig flaut, mens noen år senere snudde det til at det var flaut å ikke ha pupper og hårvekst. Så jeg kan ikke se noen grunn som helst til å skulle nekte barn å fjerne uønsket hårvekst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå