Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber som butikksjef i en liten butikk, vi er to heltidsansatte og tre deltider. Om en drøy uke skal tre venninner og jeg til London i fem dager, turen ble bestilt for to måneders tid siden, etter at jeg hadde fått en av de deltidsansatte til å jobbe mine vakter. I formiddag ringte min heltidsansatte og ga beskjed om at hun er sykemeldt i to uker fra i dag, altså blir hun borte mens jeg skal til London. Jeg har ringt til de andre to deltidene, men pga eksamen og innlevering av bacheloroppgave kan de ikke jobbe alle vaktene, det er fortsatt to vakter som står udekket. Jeg har nå sendt ut en mail til de andre butikkene i området og jeg håper jo at jeg får "lånt" ansatte derfra de to vaktene som mangler, men det har jeg jo ingen garanti for og siden det er midt i eksamensperioden er det jo ikke bare jeg som sliter med bemanning.

Dersom jeg ikke får dekket opp disse vaktene må jeg bli hjemme, men jeg må fortsatt betale hele turen. Flybilletten er allerede kjøpt og betalt, og kan ikke refunderes, og siden jeg skulle delt rom med den ene venninna mi må jeg betale min del av rommet vårt, ellers blir jo turen mye dyrere for henne og det er jo ikke hennes feil at jeg plutselig ikke kan dra. Det dreier seg om ca 4000 kr.

Kan jeg kreve at arbeidsgiver dekker dette om jeg i verste fall ikke får dratt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Der har du bakdelen med å være butikksjef.(er gift med en selv) Det er ditt ansvar å ha folk på vakt, og ellers må du ta vaktene selv. Vi har også måtte avbrytte eller utsette ferier og turer, men det ansvaret hører vel med til stillingen. Men du kan jo høre med arbeidsgiver.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Jeg jobber som butikksjef i en liten butikk, vi er to heltidsansatte og tre deltider. Om en drøy uke skal tre venninner og jeg til London i fem dager, turen ble bestilt for to måneders tid siden, etter at jeg hadde fått en av de deltidsansatte til å jobbe mine vakter. I formiddag ringte min heltidsansatte og ga beskjed om at hun er sykemeldt i to uker fra i dag, altså blir hun borte mens jeg skal til London. Jeg har ringt til de andre to deltidene, men pga eksamen og innlevering av bacheloroppgave kan de ikke jobbe alle vaktene, det er fortsatt to vakter som står udekket. Jeg har nå sendt ut en mail til de andre butikkene i området og jeg håper jo at jeg får "lånt" ansatte derfra de to vaktene som mangler, men det har jeg jo ingen garanti for og siden det er midt i eksamensperioden er det jo ikke bare jeg som sliter med bemanning.

Dersom jeg ikke får dekket opp disse vaktene må jeg bli hjemme, men jeg må fortsatt betale hele turen. Flybilletten er allerede kjøpt og betalt, og kan ikke refunderes, og siden jeg skulle delt rom med den ene venninna mi må jeg betale min del av rommet vårt, ellers blir jo turen mye dyrere for henne og det er jo ikke hennes feil at jeg plutselig ikke kan dra. Det dreier seg om ca 4000 kr.

Har du forsikring? Evt betalt med et mastercard med forsikring inkl? I såfall så kan du ringe å høre med dem?

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Har du forsikring? Evt betalt med et mastercard med forsikring inkl? I såfall så kan du ringe å høre med dem?

Jeg jobber selv med forsikring, og kan si at dette ikke er noe en evt. forsikring ville dekt. Ikke "gyldig" grunn rett og slett, les vilkårene for din forsikring.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Jeg jobber selv med forsikring, og kan si at dette ikke er noe en evt. forsikring ville dekt. Ikke "gyldig" grunn rett og slett, les vilkårene for din forsikring.

Da tror jeg du jobber for et dårlig forsikringsselskap. :lete:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Du kan da ikke mene at arbeidsgiver skal dekke utgiftene?

Eller. Det vil si at dersom du har avtalt/fått innvilget lovbestemt ferie og ikke får avviklet den, er det slik at arbeidsgiver skal dekke utgiftene for ferie du har bestilt og ikke får avviklet.

Gjest Gjest
Skrevet

Arb.giver betale`? Dette får du ta på din egen kappe. Dette forstår jeg ike er i din ordinæåre ferie heller, så dette er dårlig planlagt.

Du vet sykemeldinger kan komme, men hadde det vert i din ordinære ferie, og du hadde blitt pålagt å jobbe pga mangel på folk, så har de måttet betale.

Forsikringen dekker heller ikke. Der er det sykdom og dødsfall i fam som gjelder. At du ikke klarer å skaffe deg vikar hjelper deg ikke.

Eneste som kan hjelpe deg er om du kjøpte avbestillingsforsikring.

Tror du har kjøpt deg billigbill siden du ike får omgjort med et gebyr, eller avbestille.

Kjøper man sike bill, så skal alt være helt SIKKERT, noe som ikke er tilfelle med deg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er faktisk en av mine fem uker ferie og arbeidsgiver har pålagt alle at vi skal avvikle en uke av ferien vår før 1. juni. De andre ansatte har allerede avviklet sine uker, og min uke er den uka jeg skal til London. Dette har vi planlagt siden medio januar, men jeg tok ikke skrittet og bestilte ferietur før jeg hadde fått folk til å jobbe vaktene mine.

Jeg regner overhodet ikke med at arbeidsgiver skal dekke utgiftene mine, jeg bare lurer på om det er en mulighet... Er ikke første gangen jeg har sittet igjen med ugifter til en reise som har gått i vasken pga at ting har skjært seg på jobben. Vi er en liten butikk med få ansatte, og svært sårbare i forhold til sykdom etc.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal vi se her om jeg fikk det til... fra ferieloven:

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Skrevet
Da tror jeg du jobber for et dårlig forsikringsselskap. :lete:

Er du helt svimmel?

Du kan da vel ikke mene at du forventer at et forsikringselskap skal dekke en slik reise? Hadde det vært TS som ble syk hadde en reiseforsikring vært til hjelp, men at en ansatt på TS sin jobb blir syk, noe som gjør at h*n må jobbe likevel, er på ingen måte noe som en forsikring skal dekke. Det ville jo vært helt vannvittig"

Gjest Hilde K S
Skrevet
Det er faktisk en av mine fem uker ferie og arbeidsgiver har pålagt alle at vi skal avvikle en uke av ferien vår før 1. juni. De andre ansatte har allerede avviklet sine uker, og min uke er den uka jeg skal til London. Dette har vi planlagt siden medio januar, men jeg tok ikke skrittet og bestilte ferietur før jeg hadde fått folk til å jobbe vaktene mine.

Jeg regner overhodet ikke med at arbeidsgiver skal dekke utgiftene mine, jeg bare lurer på om det er en mulighet... Er ikke første gangen jeg har sittet igjen med ugifter til en reise som har gått i vasken pga at ting har skjært seg på jobben. Vi er en liten butikk med få ansatte, og svært sårbare i forhold til sykdom etc.

Du har krav på å få igjen pengene for billettene. Jeg tror ikke du kan kreve å få igjen penger for hotelloppholdet, siden rommet (i alle fall i de aller fleste tilfeller) kan avbestilles uten kostnad. At det blir dyrere for din venninne, er ikke arbeidsgivers ansvar.

MEN; du bør ta opp med arbeidsgiveren din at det ikke går an å ha det sånn at ferie etter ferie blir flyttet på grunn av manglende vikartilgang.

Gjest Gjest
Skrevet

Arbeidsgiver betaler for dette allerede. Du er jo sjef og får mer betalt enn de andre ansatte. En av de tingene denne lønna skal dekke er ansvaret du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...