Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Var på butikken og kjøpte noen epler i dag, og da jeg kom hjem oppdaget jeg en slags bille sammen med dem. Den er vel litt over en cm lang, ganske bred og flat. Det er litt vanskelig å fastslå fargen på den, men det ser ut som en blanding av burgunderrød og brun. Midt på ryggen har den en trekant som ser litt gull/sortaktig ut og som ender i en lysere tapp, og på bakparten kommer denne gull/sortfargen igjen. På sidene bak er den hvit og sortstripete, det samme er det ytterste leddet av beina og følehornene. Egentlig er den ganske fin, til å være et insekt, hehe. Ble bare så veldig nysgjerrig på hva dette kan være, har aldri sett noe sånt før. Noen med litt peiling som kan hjelpe?
Eske Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Og oppdater oss når du har fått et svar hva den var, og hvilken sammenheng den har med epler
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Det var visst ingen bille, men en tege. Aldri hørt om det, jeg. Ihvertfall var det en sånn: http://no.wikipedia.org/wiki/Dolycoris_baccarum
Ambivalent Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 "Denne tegen blir ofte kalt bærtege eller bærfis." Koselig navn gitt. Bra du fant ut hva slags kryp det var, selv synes jeg det er litt skummelt med insekter som blir med frukta hjem, da spesielt eksotisk frukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå