Gjest Hanne Amelia Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Samboer kjøpte leilighet, siden han ville ta opp lån, for jeg har ikke økonomi til å sitte med stort lån. Jeg betaler 2500,- hver mnd., og for tiden vet jeg han betaler 5000,- for lånet i mnd., fordi renta er for tiden lav. Han vil selge om noen år for å tjene på det, jeg føler da at det er litt urettferdig at jeg ikke får noen ting av salget da..., jeg har jo til da betalt en del... Hva mener dere? Må jeg bare finne meg i at slik er det, eller har jeg noen rettigheter ang. det?
Makin' it big Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Du har nok ingen rettigheter, nei. Men du kan jo heller se på det som at du bor utrolig billig. I stedet for å irritere deg over at du ikke får penger ut av det kan du spare hver mnd, så er det gode sjanser forå få mer ut av det enn det han gjør.
Titti72 Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 5.000,- er det kun på lånet? Hva med husleie/fellesutgifter? Strøm? TV-lisens? Forsikring? Hvis du klarer å betale halvparten av alle utgiftene, så hadde du jo kunnet blitt med på huskjøpet. Eller er det fordi renten er så lav at du klarer det? Renten vil stige igjen, og hva da? Skjønner du blir litt "misunnelig" på hans kjøp, men har du ikke penger så har du det ikke. Så lenge leiligheten er tinglyst på han, og lånene står på han, så har du fint lite å hente der. Det har du jo heller ikke moralskt krav på, siden du valgte å stå over når han kjøpte.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Vil du ikke heller kjøpe deg inn slik at du får en liten eierandel? Hvis det er uaktuelt, er jeg enig i at du kan være glad over å få bo så billig:) Så kan du heller spare penger hvis du har mulighet til det.
Gjest Hanne Amelia Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 5.000,- er det kun på lånet? Hva med husleie/fellesutgifter? Strøm? TV-lisens? Forsikring? Hvis du klarer å betale halvparten av alle utgiftene, så hadde du jo kunnet blitt med på huskjøpet. Eller er det fordi renten er så lav at du klarer det? Renten vil stige igjen, og hva da? Skjønner du blir litt "misunnelig" på hans kjøp, men har du ikke penger så har du det ikke. Så lenge leiligheten er tinglyst på han, og lånene står på han, så har du fint lite å hente der. Det har du jo heller ikke moralskt krav på, siden du valgte å stå over når han kjøpte. Det er en selveier leilighet, så det er ingen husleie\fellesutgifter, men kommunale avgifter har han. Jeg betaler strøm og tv, forsikring har han selv tegnet opp. Jepp, er klart jeg er glad for at jeg bor billig! men, da vet jeg det. Takk for svar alle sammen!
Ce'Nedra Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Jeg hadde heller ikke råd til halvparten. Endte da med å betale meg inn med 25 % av verdien. Nå er huset verdt mye mer, så jeg har også tjent en del på det. Hva med å gjøre noe sånt du også?
Annikken Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Det er en selveier leilighet, så det er ingen husleie\fellesutgifter, men kommunale avgifter har han. Selveierleiligheter har også "husleie". Sameiet har jo utgifter i forbindelese med vaktmestertjenester og slike ting. Som oftest vil dette være fra en tusenlapp til flere tusenlapper i måneden, avhengig av sameiet. Og du skal selvfølgelig ikke sitte igjen med noe når du kun leier av samboeren din. Å leie er å leie. Å eie er noe annet.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Selveierleiligheter har også "husleie". Sameiet har jo utgifter i forbindelese med vaktmestertjenester og slike ting. Som oftest vil dette være fra en tusenlapp til flere tusenlapper i måneden, avhengig av sameiet. Og du skal selvfølgelig ikke sitte igjen med noe når du kun leier av samboeren din. Å leie er å leie. Å eie er noe annet. Det er nok forskjellig fra plass til plass. Sønnen min har selveierleilighet og betaler ca. 400 kroner i året i fellesutgifter. Dette dekker vedlikehold og strøm på parkeringshuset.
Gjest Hanne Amelia Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Selveierleiligheter har også "husleie". Sameiet har jo utgifter i forbindelese med vaktmestertjenester og slike ting. Som oftest vil dette være fra en tusenlapp til flere tusenlapper i måneden, avhengig av sameiet. Og du skal selvfølgelig ikke sitte igjen med noe når du kun leier av samboeren din. Å leie er å leie. Å eie er noe annet. Jeg VET at vi ikke har husleie! Men som sagt er det kommunale avgifter som betalest en gang i året. Nå er det ikke slik at vi bor i et bygg med mangen leiligheter, heller ikke i sentrum, så sånne vaktmestertjenester osv., det har vi ikke.
Gjest Hanne Amelia Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 Jeg hadde heller ikke råd til halvparten. Endte da med å betale meg inn med 25 % av verdien. Nå er huset verdt mye mer, så jeg har også tjent en del på det. Hva med å gjøre noe sånt du også? Så det går an? Kanskje jeg kan foreslå det for samboeren min. Men er egentlig ikkje så kjempe nøye. Jeg spurte først og fremst fordi jeg egentlig bare lurte.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 Hvis du har muligheten til det så vil du vel tjene på å gjøre det i stedenfor å stikke penger rett i hans lomme uten at du selv har mulighet til å opparbeide deg noe.
Fredrik=) Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 5000 på lånet høres ut som kun rentene det vil si at han ikke bygger seg opp noe med tanke på nedbetaling av lånet. boligprisene skal vel heller ned enn opp de nermeste årene(usikkert) men om du forventer å få noe må du være villig(og ha mulighet) til å tape noe. når det evt skal selges skal en megler ha sin del av summen og det kan fort bli en betydelig del av salgssumen på en liten eiendom. så tror ikke du skal være så bekymret for at du går glipp av store summer de første årene. men selvfølgleig på sikt bør det være et mål å eie selv. synes kanskje du kunne krevd å få betalt litt mindre han skal vel ikke tjene på at du bor der? om han betaler 5000 i renter slipper han unna 1400 i skatt dvs at du bør betale halvparten av hans faktiske rentekostnad din del blir da 1800,- mulig dette blir feil om han feks har endel egenkapital.. lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #13 Skrevet 4. mai 2009 Samboer kjøpte leilighet, siden han ville ta opp lån, for jeg har ikke økonomi til å sitte med stort lån. Jeg betaler 2500,- hver mnd., og for tiden vet jeg han betaler 5000,- for lånet i mnd., fordi renta er for tiden lav. Han vil selge om noen år for å tjene på det, jeg føler da at det er litt urettferdig at jeg ikke får noen ting av salget da..., jeg har jo til da betalt en del... Hva mener dere? Må jeg bare finne meg i at slik er det, eller har jeg noen rettigheter ang. det? han har da utgifter utenom lånet? fellesgjeld,husleie om du vil. vet ikke om du betaler for strøm,avis,nett forsikring utenom? At du betaler kun 2500 i mnd, så skal du være glad. du bor dritbillig. nei, du har ike noe krav om han selger. Har du ikke penger til å ta opp lån, så hvordan forventer du å få penger av salg da? er lov å ha to tanker i hue
Ciara Skrevet 4. mai 2009 #14 Skrevet 4. mai 2009 Mener du å si at du betaler på hans lån? I så fall vil jeg si at det er urettferdig, ja. I så fall hjelper du ham med å opparbeide seg kapital uten at du sitter igjen med noe selv. Dersom du betaler på hans lån har det ikke noe med saken å gjøre at du bor billig totalt sett. Mao - avklar hva det faktisk er du betaler. Er de 2500 halvparten av strøm, forsikringer, husleie og andre fellesutgifter er det bare rett og rimelig. Men hvis noen av disse 2500 går til nedbetaling av hans lån bør du avklare hva du får igjen for det i framtiden. Eller har jeg misforstått noe her? :klø: (Jeg og mannen har alltid delt dette ganske strengt. Først bodde vi i leiligheten han eide. Han hadde ikke lån. Vi delte på den tiden likt på ting som husleie, innboforsikring etc. Jeg bidro ikke til oppussing. Oppussingene betalte han, og den gjorde at han tjente mer på leilighetssalget, dvs at utgiftene kun kom ham til gode. Nå har vi kjøpt oss en større leilighet, og han bidro med sin egenkapital fra leilighetssalget, mens jeg tok opp et boliglån. Han hadde mer EK enn jeg hadde sjangs til å ta opp i lån, så resultatet er at jeg eier 1/3, mens han eier 2/3. Lånet står på meg, og bare jeg betaler på det. Han skal jo ikke betale for at jeg ønsker å opparbeide meg EK. Men vi deler selvsagt på alle andre utgifter, som husleie, strøm og forsikringer.)
Makin' it big Skrevet 4. mai 2009 #15 Skrevet 4. mai 2009 Mener du å si at du betaler på hans lån? I så fall vil jeg si at det er urettferdig, ja. I så fall hjelper du ham med å opparbeide seg kapital uten at du sitter igjen med noe selv. Dersom du betaler på hans lån har det ikke noe med saken å gjøre at du bor billig totalt sett. Mao - avklar hva det faktisk er du betaler. Er de 2500 halvparten av strøm, forsikringer, husleie og andre fellesutgifter er det bare rett og rimelig. Men hvis noen av disse 2500 går til nedbetaling av hans lån bør du avklare hva du får igjen for det i framtiden. Eller har jeg misforstått noe her? :klø: Hvis du leier av noen betaler du også på deres lån, men man krever da ikke å få en del av overskuddet hvis de selger. Hun bor kjempebillig, og har i tillegg muligheten til å spare opp egenkapital selv, hvilket hun ikke ville hatt hvis hun skulle leid (går jeg ut ifra, siden hun ikke kunne være med på dette lånet, som må være veldig lite, utfra summen som betales i mnd). Jeg vil si hun tjener ganske mye på å bo der, selv om hun ikke nødvendigvis får en del av et evnt. overskudd når/hvis leiligheten skal selges igjen.
Annikken Skrevet 4. mai 2009 #16 Skrevet 4. mai 2009 (endret) Lånet står på meg, og bare jeg betaler på det. Han skal jo ikke betale for at jeg ønsker å opparbeide meg EK. Ok, du betaler mer i avdrag, mener du? At du betaler mer renter en han om han står som eier av 2/3 av leiligheten ville jo være litt rart Endret: Vent - nå ble jeg forvirra... du betaler faktisk avdragene OG rentene? Mens han står som 2/3 eier? Da skrives den kanskje over på deg etter hvert? Endret 4. mai 2009 av Annikken
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. mai 2009 #17 Skrevet 4. mai 2009 Ok, du betaler mer i avdrag, mener du? At du betaler mer renter en han om han står som eier av 2/3 av leiligheten ville jo være litt rart Endret: Vent - nå ble jeg forvirra... du betaler faktisk avdragene OG rentene? Mens han står som 2/3 eier? Da skrives den kanskje over på deg etter hvert? Jeg forstod det slik at det bare er hun som har lån, fordi han har hatt EK til å betale for 2/3 av leiligheten?
Ce'Nedra Skrevet 4. mai 2009 #18 Skrevet 4. mai 2009 (endret) Så det går an? Kanskje jeg kan foreslå det for samboeren min. Men er egentlig ikkje så kjempe nøye. Jeg spurte først og fremst fordi jeg egentlig bare lurte. Alt går an. 10 % også om dere vil det.. For å forklare litt bedre: Jeg er med på 25 % av kjøpesummen, (de 25 % er lån som står på ham pluss noe jeg hadde spart). Jeg betaler 25 % av alt vedlikehold og oppussing. Og selvfølgelig betaler jeg 50 % av alle løpende utgifter som strøm, forsikring, kommunale avgifter, innbo osv. Husk å skrive samboerkontrakt om dere gjør det på denne måten! Vi betalte 2700 for å få skrevet samboerkontrakt og testamente pluss rådgivning til hvordan vi skulle fordele det. Advokaten kom med mange gode råd til hvordan vi skulle løse en slik fordeling rent praktisk sett. Vi har gjort det slik siden jeg fortsatt er student, og ikke har mulighet til å betale halvparten av et hus. Likevel synes vi det var rett og rimelig at jeg betalte for å bo, samtidig som jeg får noe igjen for det. Slike ting er ikke så enkelt, men en fordeling begge kan leve med gjør alt så mye enklere Hvis dere/du synes det er litt sårt, anbefales advokathjelp på det sterkeste. Etter den konsultasjonen har vi ikke tenkt økonomi i det hele tatt, for nå er vi begge veldig fornøyd med løsningen. Ser ut som vi har gjort det på samme måte som Ciara, og jeg er også veldig enig i det første avsnittet i innlegget hennes. Endret 4. mai 2009 av Ce'Nedra
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #19 Skrevet 4. mai 2009 Kun 5000,- i måneden er ganske sikkert kun renter, og at han dermed har avdragsfrihet. Hvis 5000,- går til både renter og avdrag er jo ikke lånet større enn rundt 800.000,- og det er vel ikke spesielt mange selveiende boliger som selges til den prisen for tiden. Husk også at i tillegg til kommunale avgifter så kommer forsikring (ikke bare innbo, men forsikring på selve huset - noe som fort koster noen tusen). Litt til vedlikehold og slikt er heller ikke til å komme utenom. Hvis 5000,- er kun renter så synes jeg det er helt fair at dette deles likt mellom dere og at også løpende utgifter deles mellom dere.
Ciara Skrevet 5. mai 2009 #20 Skrevet 5. mai 2009 Ok, du betaler mer i avdrag, mener du? At du betaler mer renter en han om han står som eier av 2/3 av leiligheten ville jo være litt rart Endret: Vent - nå ble jeg forvirra... du betaler faktisk avdragene OG rentene? Mens han står som 2/3 eier? Da skrives den kanskje over på deg etter hvert? Jeg betaler alt av avdrag og renter på mitt lån, ja. Jeg bidro med 1/3 av kjøpesummen og eier derfor 1/3 av leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå