Gå til innhold

Gi bort katten vår

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Heisann..

Vi har en sterilisert og øremerket hunnkatt på halvannet år (innekatt). Vi vurderer å omplassere henne fordi hun klorer og biter selv om vi sier nei. Hadde det kun vært oss hadde vi kunnet taklet dette, men vi planlegger barn i løpet av året og vi tør rett og slett ikke å ha katten sammen med små barn.

Forslag til hva vi kan gjøre? Hvor vi kan henvende oss eller lignende? Vi er jo glad i henne og ønsker at hun får et godt hjem med snille mennesker...

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Legg ut anonse og bilder på finn.no.

Men husk å forklare oppførselen hennes til evt nye eiere så de er klar over det da om du gir den bort til feil folk, og de finner ut av dette i ettertid så veit du aldri hva noen mennesker kan være i stand til..

Skrevet
Heisann..

Vi har en sterilisert og øremerket hunnkatt på halvannet år (innekatt). Vi vurderer å omplassere henne fordi hun klorer og biter selv om vi sier nei. Hadde det kun vært oss hadde vi kunnet taklet dette, men vi planlegger barn i løpet av året og vi tør rett og slett ikke å ha katten sammen med små barn.

Forslag til hva vi kan gjøre? Hvor vi kan henvende oss eller lignende? Vi er jo glad i henne og ønsker at hun får et godt hjem med snille mennesker...

Dyrebeskyttelsen?

Synes det er fint du ikke gjør som mange andre gjør når de kaster de på dør :)

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Takk for svar :)

Vi har vurdert finn.no, men er så redd hun skal havne hos feil familie - at finn er litt "sketchy" om jeg kan si det på den måten...

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Hei :)

Vi kjøpte henne fra Dyrebeskyttelsen, så kjedelig om hun må tilbake dit.. Vet det er venteliste hos de nå.

Vi har en familie som kan ta henne (de bor på gård, så egentlig er det ideelt), men de har 3 andre katter og 3 hunder (noe vi tror går veldig skeis..)

Skrevet

Vi har vurdert finn.no, men er så redd hun skal havne hos feil familie - at finn er litt "sketchy" om jeg kan si det på den måten...

Ja, det kan jeg godt forstå. Nå skal det sies at vi hentet begge våre katter på finn.no og er kjempefornøyd med det, de er verdens herligste, sammen med hunden selvfølgelig, den hentet vi også fra finn :)

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Vi kan jo prøve oss på finn og se hva slags mennesker som svarer og om vi tror de er oppriktige :) Vil jo at hun skal ha det bra der hun kommer - det er viktig :)

Noen andre steder på nett man kan legge ut?

Gjest Wacmoc
Skrevet

Du kan jo alltids besøke dem hos dem før de henter katten, og lage avtale om besøk i ettertid så du kan se hvordan katten har det :) Jeg syntes også det er greit å ta et par hundre kr for katten da jeg tenker sånn at de kanskje behandler den bedre da ( kan fint være jeg kan ta feil med den teorien, men har man råd til å ta vare på en katt bør man ha råd til å betale litt for den.. Om du skjønner )

Skrevet
Hei :)

Vi kjøpte henne fra Dyrebeskyttelsen, så kjedelig om hun må tilbake dit.. Vet det er venteliste hos de nå.

Vi har en familie som kan ta henne (de bor på gård, så egentlig er det ideelt), men de har 3 andre katter og 3 hunder (noe vi tror går veldig skeis..)

Åja, men dere viste kanskje ikke hvordan hun var da?

Kjedelig når det blir sånn, og hun er jo ikke noe kattunge lengre heller. Men når du sier biter, hva mener du med det?

Det kan jo bli litt vel mye med så masse dyr på en gang når hun ikke er vant med det, spesielt 3 hunder. Er ikke et lett valg dere har der nei..

Men jeg er sikker på at hvis du ringer dyrebeskyttelsen så vil de forstå deg, de har nok vært borti saker som det mange ganger før :)

Skrevet
Du kan jo alltids besøke dem hos dem før de henter katten, og lage avtale om besøk i ettertid så du kan se hvordan katten har det :) Jeg syntes også det er greit å ta et par hundre kr for katten da jeg tenker sånn at de kanskje behandler den bedre da ( kan fint være jeg kan ta feil med den teorien, men har man råd til å ta vare på en katt bør man ha råd til å betale litt for den.. Om du skjønner )

Helt enig med deg der ja!

Også er hun jo øremerket og sterilisert, da må man regne med å betale en liten slant iallefall..

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Kanskje hun egentlig ikke passer som innekatt? Det kan jo tenkes at hun forandrer seg hvis hun faar bo et sted der hun faar gaatt ut og rast fra seg.

Da vi hente katten vaar hos dyrebskyttelsen her i UK sa de i hvertfall det. Katter de fikk inn som var veldig aggressive mot mennesker forandret seg totalt naar de fikk lov til aa vaere ute. :)

Gjest Gjest_Fisken_*
Skrevet

Vi har tenkt på at hun kanskje ikke passer til å være innekatt. Vi har tatt henne med ut i bånd noen ganger. Vi bor i blokk i sentrum av Oslo, så derfor tør vi ikke helt å la henne gå utenfor dørene alene (hun er veldig redd for lyder, men samtidig veldig interessert i å snuse seg frem når vi først er ute).

Hun titter ut av vinduet hele tiden og viser interesse til å gå ut, men vi har ikke prøvd å ta henne med ut uten bånd.. Vi har hatt henne 7 måneder nå, så det burde kanskje være ok å la henne gå ute alene, selv i sentrum?

Vi bor i høyden, så om hun skulle vært utekatt så måtte vi hentet henne opp og ned (hun har dermed ikke mulighet å gå ut og inn på egenhånd..)

Skrevet

Jeg ga bort kattene mine via Finn.

Jeg anbefaler deg å ikke bare skrive "Hei, vi gir bort en sterilisert katt, fordi vi skal ha barn . Katten klorer og slikt".

- Prøv å gi et bilde av dens personliget, hvor mye den betyr for deg. Jeg har ikke engang gått inn på annonser der eier kun har skrevet at "den må gies bort".

Jeg møtte de nye eierne flere ganger, så de kunne hilse på katten(e). De kom fra innekatt til utekatt, og de har det visst som plommen i egget og trives godt.

Annonser maaange steder! Dyrenett.no tror jeg har også.....

Gjest Lille-pus
Skrevet

Mine to kontrakter med min lokalavdeling av Dyrebeskyttelsen inneholder en klausul om at videreformidling av pus ikke skal skje. Da skal pus tilbake til lokalavdelingen.

Jeg vet det er litt ulike standardkontrakter fra den ene avdelingen til den andre, men ta både en tiit i kontrakten og ring til din lokalavdeling (der dere hentet henne).

Kjedelig er vel mer den betegnelsen jeg ville brukt om hun blir gående for lut og kaldt vann ett eller annet sted isteden for det kjedelige ved at du må ta henne tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet

Ettersom det er en stund til dere "må" gi fra dere katten ville jeg tatt kontakt med dyrebeskyttelsen. Katten kan jo annonseres nå, også kan dere fungere som et fosterhjem ville gjort så lenge. Om dere har tenkt å begynne å prøve å få barn i løpet av året er det kanskje ikke sannsynlig at det dukker opp noen baby før om 9 mnd-1 1/2 år, minst. Innen den tid skal det vel la seg gjøre å finne et nytt hjem til dyret.

Skrevet

I hvilke situasjoner klorer/biter katten?

Det er ikke bare bare å lære en katt hva nei betyr alltid heller! Min katt klorer/biter i enkelte situasjoner, enten fordi hun er skikkelig gira, eller fordi en eller annen går over en grense hun prøver å kommunisere...

Tips: En av kattene mine fikk jeg via finn. Var egentlig katt til salgs, men når jeg skulle hente katten fikk jeg beskjed om at de ikke ville ha noe for henne, de ville bare være sikre på at hun kom til noen som virkelig ville ha henne.

Man bør være villig til å betale litt for et dyr.

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Virker som om du har bestemt deg, og respekterer fullt ut ditt valg. Det stemmer at DB vil bli informert om dere ikke kan ta vare på katten, og da selv vil stå for omplassering. Det tryggeste for dere og katten er å gå gjennom DB, dere er også forpliktet til det gjennom kontrakten dere skrev.

Mange katter biter og klorer fordi de ble herjet med som kattunger, og er vant til å klore på hender og føtter. (søtt med kattunger, ikke like søtt når lille pus har voksentenner og lange klør). Jeg har selv tatt i mot en hunkatt som fikk en litt tøff start på livet, der herjing var en del av hverdagen. Jeg fikk imidlertid katten gangske ung, så har stort sett klart å venne henne av med oppførselen. Vi har nulltoleranse for biting/kloring. Vi ignorerer og går bort fra katten dersom den gjør dette, og går inn i et annet rom dersom den da følger etter oss. Dersom man skriker nei og fy, vil det ofte få motsatt effekt - katten trur du er med på leken.

Andre ting som kan hjelpe; La pus være utekatt (umulig i Oslo, jeg ser den), leke mer med katten - en innekatt trenger mye stimuli, kastrere, skaffe en lekekompis til pus slik at den får ut energien sin her.

Skriv gjerne mer om i hvilke situasjoner pus biter, så er det lettere å forstå hva problement kan være.

En ting til - hunkatten min er verdens snilleste mot gjester og barn. Oppførselen går primært ut over meg, innimellom mannen min. Når våre venners barn er på besøk leker hun gjerne med dem, og er da påpasselig med å ikke klore hender, blir gjerne strøket over ryggen, men går unna i stedet for å angripe.

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Virker som om du har bestemt deg, og respekterer fullt ut ditt valg. Det stemmer at DB vil bli informert om dere ikke kan ta vare på katten, og da selv vil stå for omplassering. Det tryggeste for dere og katten er å gå gjennom DB, dere er også forpliktet til det gjennom kontrakten dere skrev.

Mange katter biter og klorer fordi de ble herjet med som kattunger, og er vant til å klore på hender og føtter. (søtt med kattunger, ikke like søtt når lille pus har voksentenner og lange klør). Jeg har selv tatt i mot en hunkatt som fikk en litt tøff start på livet, der herjing var en del av hverdagen. Jeg fikk imidlertid katten gangske ung, så har stort sett klart å venne henne av med oppførselen. Vi har nulltoleranse for biting/kloring. Vi ignorerer og går bort fra katten dersom den gjør dette, og går inn i et annet rom dersom den da følger etter oss. Dersom man skriker nei og fy, vil det ofte få motsatt effekt - katten trur du er med på leken.

Andre ting som kan hjelpe; La pus være utekatt (umulig i Oslo, jeg ser den), leke mer med katten - en innekatt trenger mye stimuli, kastrere, skaffe en lekekompis til pus slik at den får ut energien sin her.

Skriv gjerne mer om i hvilke situasjoner pus biter, så er det lettere å forstå hva problement kan være.

En ting til - hunkatten min er verdens snilleste mot gjester og barn. Oppførselen går primært ut over meg, innimellom mannen min. Når våre venners barn er på besøk leker hun gjerne med dem, og er da påpasselig med å ikke klore hender, blir gjerne strøket over ryggen, men går unna i stedet for å angripe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...