Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 satte denne her siden det er foreldre ogsånt som er her, og dere vet kanskje litt.. var usikker på hvor jeg skulle ha den... hvertfall; har noen noe forslag om spm jeg kan stille en barnehagelærer og/eller vidregåendelærer om aktiviteter som kan fremme god psykisk og fysisk helse for barn og unge? Har en 10 spm fra før av, og trenger en 5-6 til og står stille. er også usikker på hva de mener med "aktiviteter som kan fremme god psykisk og fysisk helse"... ??? Takk for svar!! :)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Jeg skjønte ikke helt hva du er ute etter her, kan du forklare litt nærmere hva du mener? Er du ute etter hva slags aktiviteter som kan fremme god psykisk og fysisk helse hos barn og unge?
Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 1. Er ute etter å få en ordentlig forklaring på hva det betyr, da jeg ikke helt skjønner oppgaven. 2. er ute etter spm jeg kan stille en ungdomsskolelærer eller barnehage"tante" om temaet.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Jeg vil tro at de fleste sportslige aktiviteter er med på å fremme god psykisk (glede, velvære) og fysisk (styrke, utholdenhet, smidighet) helse. Aktiv lek er også et eksempel, type sisten-leker. Du kan jo spørre den ansatte i barnehagen om hvordan de tilrettelegger for å fremme dette hos barna. Kanskje de har lekeapparater eller har ulike aktivitetsdager osv. Hvilket fag har du oppgave i? Hvis du skriver hele oppgaveteksten kan det være lettere å hjelpe deg
Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Gjøre rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god fysisk og psykisk helse er oppgave tittelen. innen for dette skal man planlegge og lage et intervju innenfor dette. står bom stille i hodet mitt. er helse og sosial linja..
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Hvis du er ute etter spørsmål så kan du jo ta utgangspunkt i rammeplanen for barnehager (en forskrift alle barnehager skal jobbe utifra). Der har de et kapittel om fysisk aktivitet for barna. Her er litt av det som står der. Googler du rammeplan for barnehager kan du laste ned hele forskriften på den første linken som kommer opp. Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna • får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring • skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer • videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet •får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider • utvikler glede ved å bruke naturen til utforskning og kroppslige utfordringer og får en forståelse av hvordan en bruker og samtidig tar vare på miljøet og naturen • utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige • får kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold.
Jinx82 Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Gjøre rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god fysisk og psykisk helse er oppgave tittelen. innen for dette skal man planlegge og lage et intervju innenfor dette. står bom stille i hodet mitt. er helse og sosial linja.. Aktiviteter som trener grov- og finmotorikk fremmer fysikken, altså aktiviteter som utfordrer kroppen på ulike måter. Det kan dreie seg om koordinasjon, spenst, hurtighet, styrke ++ God fysisk helse, kan være gunstig for å få god, psykisk helse, men siden sistnevnte er mentalt, kan aktiviteter som ikke er særlig kroppslige også fremme denne. Uansett vil utfordringer som er tilpasset ulike barn og unge ut fra egne forutsetninger, være mulig for dem å lære/klare, og da gi en mestringsfølelse som styrker selvet. Barn og unge er som regel motiverte til å utforske og lære, så aktivitetene det legges opp til bør være tilpasset deres alders-og modningsnivå. Om du skal lage et intervju, kan sp.målene være: 1. Legger dere til rette for aktiviteter tilpasset barnas egne forutsetninger? 2. Er det store fysiske forskjeller blant barn på samme alder? 3. Henger god motorikk sammen med psykisk velvære hos barna? 4. Hvordan kan man rette på et fysisk avvik hos barn, et eksempel? 5. Viser barn med dårlig utviklet språk større frustrasjon enn andre? 6. Hvordan kan man hjelpe barn med dårlig språk til å uttrykke seg? 7. Henger barn som bruker bleier lengre enn "normen" etter på andre områder? 8. Hvordan kan unger trene på finmotorikk? 9. Er det mange barn med ulike allergier i deres barnegruppe? 10. Liker de fleste barna generelt å være utendørs?
Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Tuuuusen takk for svar skal leveres om en uke, så trenger alltids fler tips :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå