Gå til innhold

Eksamensopplegg 10. klasse

Anbefalte innlegg

Gjest Litt dum mor
Skrevet

Det er så mye forandret siden jeg gikk ut av ungdomsskolen for hundre år siden... det føles i alle fall som om det er hundre år siden, for det er så mange forandringer.

Da jeg gikk ut av ungdomsskolen, hadde vi 3/4 faste skriftlige eksamener: norsk hovedmål/sidemål, matematikk, og engelsk.

Muntlig var trekkfag, der vi kunne komme opp i ett fag, eller ikke i det hele tatt.

Nå har skriftlig også blitt trekkfag... fungerer det på samme måte?

Kommer de bare opp i ett fag, eller ikke opp i noe i det hele tatt?

Eller er det bare norsk hovedmål/sidemål som er trekkfagene, (At trekket avgjør hvem som kommer opp i hovedmål og hvem som kommer opp i sidemål), og at de andre eksamene går som vanlig?

Hjelp meg forstå... vær så snill! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en lillesøster som går i 10. klasse. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det fungerer på den måten at de enten kommer opp i norsk skriftlig (bokmål og nynorsk), engelsk eller matematikk. Altså at de garantert blir trukket ut i ett av disse, men heller ikke mer enn ett.

Når det gjelder muntlig, tror jeg fremdeles det er slik at man kan bli trukket ut i et fag, men man kan også slippe unna.

Skrevet

På onsdag morgen får de vite hvilket skriftlig fag de får eksamen i (norsk (både hovedmål og sidemål), engelsk eller matematikk). I vårt fylke er det slik at klassene på 10. trinn på en skole kommer opp i ulike fag, altså kommer f.eks. 10a opp i engelsk og 10b opp i norsk.

Før eksamensdagen har de en forberedelsesdag. De som f.eks. kommer opp i norsk får vite det på onsdag, forberedelsesdag torsdag, hovedmålseksamen på fredag, og sidemålseksamen på mandag.

De aller fleste kommer opp i muntlig i tillegg. Med mindre det er streik eller mangel på sensorer kommer alle mest sannsynlig opp i et muntlig fag.

Dette kan godt være samme faget de var oppe i skriftlig. Elevene går da opp enkeltvis, i par eller i mindre gruppe.

Gjest anetta
Skrevet

Trekkdag onsdag, ja, og avhengig av om de kommer opp i norsk, engelsk eller matte har de eksamen en eller annen dag mellom førstkommende fredag og neste fredag. Her kan elevene komme opp i hva som helst uavhengig av klasse.

Muntlig prøveeksamen er overstått, her valgte lærerne ut hvilket fag hver enkelt elev skulle opp i. Muntlig hovedeksamen er 10. juni.

Gjest Litt klokere mor
Skrevet

Takk for oppklaringene. :)

Da vet jeg hva venninnen min snakker om (hun har et barn som skal ha eksamen nå), og vet hva som venter meg neste år, når mitt barn slutter på u-skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...