Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2002 #1 Skrevet 19. april 2002 Sikkert noe naivt sprøsmål, men kan noen fortelle meg eksakt når man har eggløsning? Prøver å bli gravid om dagen etter 10 år på p-piller og er noe usikker på når det er størst mulighet for "full klaff"...
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2002 #2 Skrevet 19. april 2002 ta en tur inn på http://www.snartgravid.com på møteplassen der finner du mange i samme situasjon som deg bl.a meg sluttet på p-piller 15/3, er nå på dag 33 i syklusen og fortsatt ingen mens, så det er mulig eggløsningen bruker litt tid på å komme i gang..... hilsen vibekew
Linnda Skrevet 19. april 2002 #3 Skrevet 19. april 2002 Bare sånn til opplysning så kan man ha mens uten å ha eggløsning. Den enste måten å være sikker på at du har hatt eggløsning er å bruke TCOYF(tror det var sånn det skrives)! Det er skrevet om det lengre ned på siden her! 12
fletta Skrevet 19. april 2002 #4 Skrevet 19. april 2002 Hei Leter du litt rundt på siden her, vil du finne flere svar på omtrent samme tema. Vil ellers bare tilføye at HVIS du har eggløsning (EL), vil den alltid (ok, det finnes unntak) finne sted 10-18 dager FØR mensen kommer. Mest normalt er 12-14 dager før. Vil du lese mer om hvordan du kan finne eggløsningen, bør du gå inn på http://www.snartgravid.no Der går du inn på "møteplassen", deretter på "FAQ" eller på "family awareness method" 12
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2002 #5 Skrevet 21. april 2002 Jeg har som regel eggløsning 14. dag etter forste dag i mensen. Men husk du blir gravid dagen før eggløsning og ikke når du har den, har jeg lest. Har tre barn selv.
Kame Skrevet 22. april 2002 #6 Skrevet 22. april 2002 Har du en relativt "normal" - iallefall stabilt lang syklus, så kan du bruke et produkt som heter ClearPlan. Det er en eggløsningstest som fås kjøpt på sykehuset. Den bruker du når du tror du skal ha eggløsning (vanligvis rundt 14 dager før mensen), når du har eggløsning (hvis du har) gir testen utslag på samme måte som en graviditetstest. Nå har jeg ikke prøvd denne selv, men vet at den er flittig brukt blant prøvere. Den er kanskje litt lettere å prøve enn FAM dersom du ikke vil begynne å måle temperaturen din og sjekke utflod med en gang.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #7 Skrevet 25. april 2002 hei Jeg har lest en del om akkurat dette.Dersom du har en "Normal" syklus på 28 dager, vil du ha eggløsning 14 dager før mens (eller 14 dager etter første dag i siste menstruasjon).Dersom du har en noe lengre syklus, vil eggløsningen skje 14 dager etter siste mens, pluss så mange dager som du har i tillegg til din 28 dagers syklus. For å bli gravid, er sjansen størst 1-2 dager før eggløsning for deretter og avta mer og mer de følgende dagene.Håper dette kan være til hjelp for deg.
Hestehoven Skrevet 25. april 2002 #8 Skrevet 25. april 2002 Hei Et av de gode gamle triksene for å bli gravid dersom du ikke har full kontroll på syklusen din, er å ha sex annenhver dag. Sædcellene lever i 2 døgn, så de kan "vente" på egget. Egget lever også en viss tid og kan "vente" på sædcellene. Lykke til Hilsen Hestehoven og Lille-Proppen (27+2)
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #9 Skrevet 25. april 2002 Har prøvd i to år uten hell!! Prøvd Clear Plan og fikk de rette strekene, kan jeg da være helt sikker på at jeg faktisk har eggløsning??
verene Skrevet 26. april 2002 #10 Skrevet 26. april 2002 Hei anonym! Nei, helt sikker kan du nok ikke være, selv om EL-testen viser positivt. Dette fordi en EL faktisk kan se ut til å være på gang, men så "snu" og ikke komme, av ulike grunner. For å bli helt sikker på at du har hatt EL, bør du lære deg litt om FAM (Fertility Awareness Method, også nevnt i et tidligere innlegg her) - det innebærer temperaturmålinger gjennom hele syklusen, aller helst kombinert med sjekking av sekret og livmortappens stilling/ konsistens. Hver av de to sistnevnte arter seg forskjellig gjennom menstruasjonssyklusen, og vil kunne vise om EL er på vei/ har vært. Slik vil du ikke bare vite om EL har vært, men også få en indikasjon på forhånd om hvorvidt EL er på gang. Slik kan man "time sengekosen" best mulig, for å optimalisere sjansene for å "treffe rett". Når det gjelder temperaturmåling så vil tempen (nesten uten unntak) gjøre et markant hopp oppover dagen etter EL, ca 0,2-0,5 grader (med individuelle forskjeller her da) - og holde seg høyere enn nivået før EL i hele lutealfasen (tiden mellom EL og mens). Litt forenklet versjon det her, men jeg henger meg på de andre anbefalingene her om å lese innlegg under "Fertility Awareness Method" på SnartGravid.com. Der inne er vi mange som praktiserer dette, og flere har også blitt gravide etter at de begynte å bli mer obs på kroppens signaler gjennom denne metoden. Lykke til 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå