Gå til innhold

uførtrygda/ jobber svart

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enig med deg når det gjelder folk som har en inntekt de kan leve av. Men det blir for enkelt å se det i svart-hvitt.

Tenk deg at du har 7000 kroner utbetalt hver måned. For disse pengene skal du betale husleie, strøm, mat, klær, toalettartikler, forsikring, tv-lisens osv.

Det kan funke når du er ung og bor på hybel i noen år. Men tenk å leve sånn hele livet, fordi du ikke er istand til å ha en "skikkelig" jobb. Ville du da sagt konsekvent nei til muligheten for å tjene en ekstra tusenlapp i måneden ved å f.eks. passe barna til vennene dine eller hjelpe noen med å sy om klær eller lignende?

Jeg ville i allefall ikke takket nei.

Det du beskriver er ikke å jobbe svart.

Jeg er ufør selv, og vet hva det betyr å leve for 130 000 i året, men jeg vet også at jeg kan tjene 70 000 ekstra pr år LOVLIG hvis jeg er i stand til det... det ville gitt meg en bruttolønn på 200 000 kroner i året.

200 000 i året er faktisk ikke så langt unna årslønnen i et lavtlønnsyrke.

Og hvis man lever alene på minstepensjon har man også krav på bostøtte, og den reelle "inntekten" blir gjerne 40-60 000 høyere pr år.

Nei, de som jobber svart har jeg ikke sympati for, min sympati går til de som ikke har helse til å tjene de 70 000 de har lov til å tjene i tillegg til lønnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg liker heller ikke godt når uføre jobber svart, jeg kjenner to sykker som er ufør, de jobber nesten full dag svart, da kaller jeg det å snylte, jeg har snakket om mannen min om å melle fra om det, for den personen kan ikke være så syk når den greier å jobbe så mye, men vi kjenner personen veldig godt, så vet ikke om jeg tør, da får de jo vite hvem som har melt i fra,

så kjenner jeg en til, å den personen får så lite at det ser jeg gjenom på er vel snakk om fem hundre kr, i mnd, det ser jeg ikke noe galdt på, men de som får flere tusen i mnd med å jobbe svart, ja dem skulle bli tatt

Gjest Glør
Skrevet

Jeg synes det er bra at uføre, sosialklienter og gjelsslaver har mulighet til å spe på pengene sine med å jobbe svart. Fordi dette ofte er mennesker som lever på svært lite penger over lang tid, og det er ganske ødeleggende for ett menneske.

Og når det gjelder uføre er det ikke bare-bare å skaffe seg en deltidsjobb. Jeg kjenner flere som har 20-60% i arbeidsevne, men det er rett og slett svært vanskelig å skaffe seg en slik jobb, spesielt dersom man er åpen om hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...