Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Er det mulig for samboere å ha særeie i live (at den ene eier hele boligen, eller at man har særeie på ulike andeler i boligen, f.eks 20% og 80%), men felleseie ved død når man er samboere? Hva når den ene parten (den som har særeie/eier hele eller mesteparten av boligen) har særkullsbarn, blir ikke felleseie ved død å frata disse for arv?
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Hvis man har særeie som samboere kan man uansett ordne seg som man vil ved testamente. Men dette forandrer jo uansett ikke på arveretten til livsarvinger, om den ene parten har særkullsbarn blir det alltid skifte ved dødsfall (hvis det er det du spør om med felleseie).
Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Hvis man har særeie som samboere kan man uansett ordne seg som man vil ved testamente. Men dette forandrer jo uansett ikke på arveretten til livsarvinger, om den ene parten har særkullsbarn blir det alltid skifte ved dødsfall (hvis det er det du spør om med felleseie). Jeg lurer egentlig på hvordan gjenlevende samboer og fellesbarn kan trygges dersom den samboeren som eier (mesteparten av) boligen og har særkullsbarn faller fra? Dvs: min samboer har særkullsbarn. Han eier foreløpig vår bolig, men jeg er i ferd med å kjøpe meg inn slik at jeg får en eierandel på 30%. Vi har felles barn. Dersom samboer skulle falle fra, sitter jo jeg i en situasjon hvor jeg ikke har mulighet til å kjøpe ut hans særkullsbarn, jeg er jo ikke engang kommet i gang med å betale på mitt eget boliglån. Hva kan/bør vi gjøre for å sikre økonomien til meg og våre fellesbarn dersom samboer plutselig skulle falle fra? Jeg hadde selvsagt ønsket å kunne bli boende i huset, men er det helt urealistisk gitt situasjonen med min lave eierandel og samboers særkullsbarn? TS
Gjest regine ii Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 går det ikke an at din samboer tegner en livsforsikring som begunstiger deg? Da vil jo du få en sum utbetalt som gjør at du kan ta over huset samtidig osm du betaler ut hans barn. Du kan uansett ikke sitte i uskiftet bo, både fordi dere ikke er gift og fordi han har særkullsbarn. men som jeg pleier å anbefale: snakk med advokat, da får du/dere vite hva som er mulig og hvordan dere kan lage korrekte avtaler som gjør at situasjonen blir grei nok for dere alle. For du vil vel ikke frata særkullsbarna sin farsarv heller....
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 går det ikke an at din samboer tegner en livsforsikring som begunstiger deg? Da vil jo du få en sum utbetalt som gjør at du kan ta over huset samtidig osm du betaler ut hans barn. Du kan uansett ikke sitte i uskiftet bo, både fordi dere ikke er gift og fordi han har særkullsbarn. men som jeg pleier å anbefale: snakk med advokat, da får du/dere vite hva som er mulig og hvordan dere kan lage korrekte avtaler som gjør at situasjonen blir grei nok for dere alle. For du vil vel ikke frata særkullsbarna sin farsarv heller.... Nei, jeg vil selvsagt ikke frata de sin arv! De skal jo ha sine 2/3 deler (pliktdelsarv). Hvis jeg skal ha mulighet til å kjøpe de ut, må jo en evt livsforsikring være på flere millioner (boligen har takst på 6 mill i dag, om noen år er den vel antagelig enda mer verdt, både pga generell prisvekst og pga oppgradering etterhvert...). Da må det vel bli en veldig dyr livsforsikring? Kankje er det bedre å sikre at jeg og fellesbarna har bo-rett i inntil 6 mnd - 1 år f.eks, slik at jeg har tid til å finne annen bolig, og at boligen deretter selges og arven fordeles? Det er jo veldig ubehagelig å tenke på disse tingene, men føler at som forelder bør jeg ha en plan dersom det verste skulle skje, av hensyn til ungene. (Har selv opplevd å miste en forelder, men de var gifte og hadde felleseie, slik at det var heldigvis ikke noen problemstilling å plutselig skulle være husløs i tillegg til sorgen). TS
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Jeg tror faktisk ikke du kan gjøre noe som helst for å ha videre borett i dette huset hvis din samboer faller fra, så lenge han har særkullsbarn må det foretas skifte, dette står i loven, og er ikke noe en avtale dere i mellom eller testamente fra hans side kan forandre på. Det er ganske vanlig at man tar ut gjensidig livsforsikring slik at gjenlevende har mulighet til å bli boende. Hvis denne forsikringen blir for dyr tror jeg rett og slett at du må innse at du og fellesbarn må flytte, men om du i hvert fall tar ut nok forsikring til at dere har råd til en saklig bolig burde vel det gå bra.
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 (endret) Fant ut at jeg misinformerer deg litt, her er en link hvor det står litt mer: http://www.paragrafen.no/?id=30 Altså, du har rett til å sitte i uskiftet bo hvis, og kun hvis særkullsbarna samtykker. Eller hvis de er under 18 år, overformynderiet samtykker. Hvis han ikke hadde hatt særkullsbarn hadde du uansett hatt rett til det. Nå roter jeg fælt her, se her om lov vedrørende samboende. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/06/09/370733.html Endret 4. mai 2009 av Gåsemor
Gjest TS Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Fant ut at jeg misinformerer deg litt, her er en link hvor det står litt mer: http://www.paragrafen.no/?id=30 Altså, du har rett til å sitte i uskiftet bo hvis, og kun hvis særkullsbarna samtykker. Eller hvis de er under 18 år, overformynderiet samtykker. Hvis han ikke hadde hatt særkullsbarn hadde du uansett hatt rett til det. Nå roter jeg fælt her, se her om lov vedrørende samboende. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/06/09/370733.html Jeg ønsker egentlig ikke å sitte i uskifte bo dersom samboer faller fra. Jeg vil at særkullsbarna hans skal ha sin arv så raskt som mulig. Samtidig ønsker jeg å ivareta mine og fellesbarnas interesser på best mulig måte. (Særkullsbarna har jo et hjem nummer 2 hos sin mor, så de risikerer jo ikke å plutselig bli husløse). Spørsmålet er vel da hvor dyr en evt livsforsikring blir, og dersom den blir for dyr, at vi får en avtale om rimelig bo-tid for meg og fellesbarn inntil jeg finner annen bolig? Og at vi evt har en billigere livsforsikring som gjør det mulig for meg å kjøpe en leilighet til meg og fellesbarna? Et annet spørsmål: vi eier møbler, hvitevarer og bil i fellesskap. Er det mulig å avtale at disse tingene følger meg dersom samboer faller fra? (Igjen: særkullsbarna har jo møbler og hvitevarer osv hos sin mor, og moren deres har jo også bil, så dette er gjenstander de strengt tatt ikke trenger, men som jo likevel har en viss verdi? Og som faren deres har betalt halvparten av). TS
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Det er ALDRI snakk om felleseie/særeie så lenge det bare er snakk om samboere. det er begreper som fordrer at partene er gift. Få et møte med en advokat som har familierett som fagfelt, det vil være vel anvendte penger!
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 Jeg ønsker egentlig ikke å sitte i uskifte bo dersom samboer faller fra. Jeg vil at særkullsbarna hans skal ha sin arv så raskt som mulig. Samtidig ønsker jeg å ivareta mine og fellesbarnas interesser på best mulig måte. (Særkullsbarna har jo et hjem nummer 2 hos sin mor, så de risikerer jo ikke å plutselig bli husløse). Spørsmålet er vel da hvor dyr en evt livsforsikring blir, og dersom den blir for dyr, at vi får en avtale om rimelig bo-tid for meg og fellesbarn inntil jeg finner annen bolig? Og at vi evt har en billigere livsforsikring som gjør det mulig for meg å kjøpe en leilighet til meg og fellesbarna? Et annet spørsmål: vi eier møbler, hvitevarer og bil i fellesskap. Er det mulig å avtale at disse tingene følger meg dersom samboer faller fra? (Igjen: særkullsbarna har jo møbler og hvitevarer osv hos sin mor, og moren deres har jo også bil, så dette er gjenstander de strengt tatt ikke trenger, men som jo likevel har en viss verdi? Og som faren deres har betalt halvparten av). TS Selv om det bare er en viss tid vil det jo likevel bety at du sitter i uskiftet bo, for den tiden det gjelder. Uskiftet bo betyr jo nødvendigvis ikke at man sitter der fram man dør selv. Og som sagt, du har kun rettigheter til å gjøre dette hvis særbarna samtykker, og uansett i mer begrenset form enn hvis dere var gifte. Hvis møbler, hvitevarer og bil skal "følge deg" vil det forutsette at du faktisk eier disse tingene, og selv om dere evt. skulle sette opp en avtale om at de skal tilfalle deg ved evt. samboers død, vil dette kunne bestrides hvis han faktisk betalte/var med og betalte for disse tingene. Som du allerede har fått råd om, dette er absolutt en så kompleks sak at du bør rådføre deg med en advokat. Angående hvor dyr en forsikring blir må du nesten snakke med et forsikringsselskap om. I dette tilfellet er det vel kanskje ikke nødvendig å sette opp en gjensidig en, hvis din samboer allerede sitter godt i det, og dermed er det jo billigere siden den kun gjelder han. Denne typen forsikring er uansett så vanlig at jeg tror ikke det skal være uoverkommelig pris å forsikre for såpass at du har råd til en saklig bolig. Dette burde det jo også være i din samboers interesse og være med å betale på.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 Jeg ønsker ikke å sitte i uskifte bo, men det tar jo gjerne noen måneder å finne en ny bolig. Vi må selvfølgelig bruke en advokat, vil bare være så godt forberedt som mulig, mange spørsmål som dukker opp når man tenker på saken. F.eks vil jo ikke en gammel vaskemaskin eller en gammel TV ha særlig verdi i kroner og øre, men prinsipielt sett så tilfaller jo halvparten av disse tingene barna. Man må kanskje legge de ut for salg på finn.no, og så fordele pengene? Eller la særkullsbarnas mor overta endel ting, hvis hun har plass/lyst/behov? Ser bare ikke for meg at man orker å holde på slik etter et dødsfall, det virker jo meget sært, spesielt all den tid fellesbarna fortsatt har behov for senger, skrivebord, vaskemaskin... Men det viktigste spørsmålet å få avklart er selvfølgelig dette med bolig, innventaret har jo liten verdi og er lettere å erstatte! Jeg har tenkt at dersom vi oppretter en livsforsikring som begunstiger meg, så er det naturlig å betale denne fra vår felleskonto? Eller bør jeg betale den alene for ikke å risikere at en evt premie utbetales til barna istedet for til meg? TS
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 (endret) Premien utbetales til den personen som det står skal begunstiges, ingen andre, det spiller ingen rolle hvordan premien blir betalt. Det er ikke så veldig sannsynlig at man hvis noen dør trenger å selge alt på finn, de gjenlevende greier stort sett å komme til en enighet om hvor mye alt er verdt, og deretter kan jo dem som vil kjøpe dette ut av boet, eller bli enige om en fordeling. På gamle vaskemaskiner og lignende er det sannsynligvis ikke store summer det er snakk om nei. Som sagt heter det uansett at du sitter i uskiftet bo, all den tid boet må vente med å skifte til huset blir solgt. Men du får jo så klart lov til å bli boende den tiden det tar, jeg går utfra at verken særbarna eller evt. overformynderiet kommer til å kaste dere ut hals over hode med en gang. Arveoppgjør kan jo i seg selv dra ut i ganske lang tid. Endret 4. mai 2009 av Gåsemor
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #13 Skrevet 4. mai 2009 Ok:) Takk for svar og innspill:) Jeg tenker egentlig mest kortsiktig, dvs hva som skal skje dersom samboer dør mens barna fremdeles er små/umyndige, jeg kan jo ikke bli enige med særkullsbarna om verdi av innventar før de er blitt voksne, og når de er blitt voksne (om 10 år), håper jeg at jeg skal ha betalt ned såpass av lånet at jeg ikke står helt på bar bakke om samboer plutselig skulle dø.. Jeg ønsker bare en avtale som er enkel og tydelig, slik at jeg slipper å være uvitende om hva som skjer og hva jeg skal gjøre dersom samboer dør fra meg. Jeg er ikke like bekymret for situasjonen dersom jeg selv skulle falle fra, samboer har god økonomi og er ikke på noen måte avhengig av meg for å klare seg økonomisk. Han kan jo også sitte i uskifte bo med barna, og om han ikke hadde kunnet gjøre det, ville han uansett hatt råd til å kjøpe de ut uten problem. Så jeg tenker også at det ikke ernødvendig med noen livsforsikring som begunstiger han. TS
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #14 Skrevet 4. mai 2009 Ikke for å male fanden på veggen, men : hva om dere sitter i bil sammens, og du dør mens han blir varig invalid.. hadde kanskje vært greit med en eller annen forsikring da ?
Norbertine Skrevet 4. mai 2009 #15 Skrevet 4. mai 2009 Ikke for å male fanden på veggen, men : hva om dere sitter i bil sammens, og du dør mens han blir varig invalid.. hadde kanskje vært greit med en eller annen forsikring da ? Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? De aller fleste mennesker har en form for ulykkesforsikring og/eller reiseforsikring, det får vi håpe de har også, men det har da ingenting med trådens tema som er arv og skifte for samboere.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #16 Skrevet 4. mai 2009 Ok:) ..... Jeg er ikke like bekymret for situasjonen dersom jeg selv skulle falle fra, samboer har god økonomi og er ikke på noen måte avhengig av meg for å klare seg økonomisk. Han kan jo også sitte i uskifte bo med barna, og om han ikke hadde kunnet gjøre det, ville han uansett hatt råd til å kjøpe de ut uten problem. Så jeg tenker også at det ikke ernødvendig med noen livsforsikring som begunstiger han. TS Tja det var nå strengt tatt et a pro pos, og siden det var dette med å sikre seg økonomisk ts egentlig ville ha råd om, ville jeg at hun skulle tenke over at det kans skje ulykker, og at de også burde være sikker på at han var sikret om hun skulle falle fra. Kunne jo forsåvidt vært hvilken som helst ulykke da, eller rett og slett at han ikke kune jobbe. Er jo på sidelinja av det ts spurte om , jeg skal være enig i den. Likevel verd å tenke over i denne sammenheng. TS burde også undersøke hvilken forsikringer hun har gjennom jobben, så hun ikke forsikrer seg dobbelt opp.
Gjest eks-samboer med avtale Skrevet 4. mai 2009 #17 Skrevet 4. mai 2009 Du sier at du vil trygge deres fellesbarn, ut fra at de har "bare ett hjem" mens hans særkullsbarn har to hjem. Da vil jeg si at din eierandel av boligen bør være 50%, og at dere bør skrive (gjensidig) testamente der dere arver alt utenom pliktdelsarv (som skal gå til livsarvinger, altså barna). Hvis din samboer dør, så eier du 50% av boligen, pluss at du arver 1/3 av hans 50%. Og så spørs det da, hvor mange barn mannen har, og hvor mange av barna som også er dine. De resterende 2/3 av hans halvdel går til barna, og jo flere av barna du "eier", jo større del andel av boligen har du "kontroll" over. På denne måten kan du klare å betale ut det hans særkullsbarn skal ha, ved at dere ordner en forsikring som er stor nok til å dekke denne utgiften. Det vil med andre ord "lønne seg" for deg å få flest mulig barn med han... ;-) Hvordan kan du oppnå å eie 50% av en verdifull bolig? Ta en takst eller bli enig dere imellom om hva verdien på boligen er. Hvis summen er f.eks. 6 mill og han har 1 mill i lån på den, så går du inn som medlåntaker på lånet. Og så skriver dere et gjeldsbrev der han låner deg 2,5 mill av sin egenkapital, et lån du ikke betaler ned på, men det blir bare stående som gjeld dere i mellom. Avtal at gjelda forfaller dersom dere flytter fra hverandre (han beholder sin egenkapital på denne måten). Tror det bør gå an å avtale at gjelda ettergis dersom han dør. Men bruk noen tusenlapper hos en advokat for å få dette riktig, det er vel anvendte penger, tro meg.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #18 Skrevet 5. mai 2009 Hvordan kan du oppnå å eie 50% av en verdifull bolig? Ta en takst eller bli enig dere imellom om hva verdien på boligen er. Hvis summen er f.eks. 6 mill og han har 1 mill i lån på den, så går du inn som medlåntaker på lånet. Og så skriver dere et gjeldsbrev der han låner deg 2,5 mill av sin egenkapital, et lån du ikke betaler ned på, men det blir bare stående som gjeld dere i mellom. Avtal at gjelda forfaller dersom dere flytter fra hverandre (han beholder sin egenkapital på denne måten). Tror det bør gå an å avtale at gjelda ettergis dersom han dør. Blir ikke dette å stjele arv fra hans særkullsbarn dersom han dør og hun får slettet/ettergitt gjelden?
Gjest TS Skrevet 7. mai 2009 #19 Skrevet 7. mai 2009 Du sier at du vil trygge deres fellesbarn, ut fra at de har "bare ett hjem" mens hans særkullsbarn har to hjem. Da vil jeg si at din eierandel av boligen bør være 50%, og at dere bør skrive (gjensidig) testamente der dere arver alt utenom pliktdelsarv (som skal gå til livsarvinger, altså barna). Hvis din samboer dør, så eier du 50% av boligen, pluss at du arver 1/3 av hans 50%. Og så spørs det da, hvor mange barn mannen har, og hvor mange av barna som også er dine. De resterende 2/3 av hans halvdel går til barna, og jo flere av barna du "eier", jo større del andel av boligen har du "kontroll" over. På denne måten kan du klare å betale ut det hans særkullsbarn skal ha, ved at dere ordner en forsikring som er stor nok til å dekke denne utgiften. Det vil med andre ord "lønne seg" for deg å få flest mulig barn med han... ;-) Hvordan kan du oppnå å eie 50% av en verdifull bolig? Ta en takst eller bli enig dere imellom om hva verdien på boligen er. Hvis summen er f.eks. 6 mill og han har 1 mill i lån på den, så går du inn som medlåntaker på lånet. Og så skriver dere et gjeldsbrev der han låner deg 2,5 mill av sin egenkapital, et lån du ikke betaler ned på, men det blir bare stående som gjeld dere i mellom. Avtal at gjelda forfaller dersom dere flytter fra hverandre (han beholder sin egenkapital på denne måten). Tror det bør gå an å avtale at gjelda ettergis dersom han dør. Men bruk noen tusenlapper hos en advokat for å få dette riktig, det er vel anvendte penger, tro meg. TS: Takk for utfyllende svar, det ga meg noe å tenke på. Jeg er ikke juridisk skolert, men jeg skal tenke litt på dette og høre med advokaten om det kan være en mulig løsning. Boligen har en takst på ca 6 mill (for enkelhetsskyld i regnestykket). Vi har 2 fellesbarn og samboer har 2 særkullsbarn. Det betyr at jeg må betale 3 mill for å stå som eier av 50%. Jeg tjener 500 000 i året. Det gir meg normalt muligheter til et lån på 1,5 mill. Banken har imidlertid sagt at så lenge samboer står som medlåntaker, kan jeg godt låne en god del mer. Dersom jeg låner 1,5 mill, og har et privat gjeldsbrev hos samboer på 1,5 mill, som forfaller ved brudd og ettergis ved død, så vil jeg på denne måten eie halve boligen dersom samboer dør. Hvis vi testamenterer 1/3 del til hverandre, så vil jeg trenge 1 mill for å kunne kjøpe ut særkullsbarna (ettersom jeg kan sitte i uskifte med fellesbarna). Dvs med en livsforsikring som begunstiger meg med 1 mill, kan jeg teoretisk klare å beholde hjemmet dersom samboer dør.... Hvis dette er mulig, høres det jo veldig bra ut, for oss begge. Samboer beholder sin egenkapital ved evt brudd, og han sikrer at jeg og alle barna beholder hus/hjem hvis han dør (særkullsbarna hans er jo fortsatt en del av familien min, selv om samboer dør. Jeg vil gjerne at de skal føle at de fortsatt har et hjem sammen med meg og de 2 minste barna). TS
Gjest Huldali Skrevet 8. mai 2009 #20 Skrevet 8. mai 2009 Du kan jo ikke sitte i uskiftet bo! Dere er bare samboere, da har du ikke denne retten. Det er bare folk som er gifte som har rett til å sitte i uskiftet bo. Du kan heller ikke unngå barnas 2/3 pliktdelsarv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå