Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

sirkus er bra!!! så lenge de følger reglende, som alle sirkus i norge gjør. Vetrinærer får de tilgang på og som sier ifr aom noe er galt.

har selv vært på et sirkus i Usa, en av de store med tigre og bjørne og div. En av de beste jeg noen gang har sett, der passet de godt på sine dyr!

mens en jeg var på i spnia.. uff, der ble jeg rett og slett forbannet!!..'

Det er onder og goder i livet. Nyt dem!

Elefanter og hunder som spiller fotball er bare morro. Det kalles lydighet og dressur!

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Det er ikke i Norge det største problemet ligger. Men de dyrene som brukes på sirkus her er trent i utlandet og der følger de ikke regler. Sirkusene eier ikke dyrene men leier de inn for sesonger. Og selv om dyrene er friske så har de ikke godt av og leve i bil store deler av året.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke i Norge det største problemet ligger. Men de dyrene som brukes på sirkus her er trent i utlandet og der følger de ikke regler. Sirkusene eier ikke dyrene men leier de inn for sesonger. Og selv om dyrene er friske så har de ikke godt av og leve i bil store deler av året.

da må du lære litt om de sirkusene du snakker om. De fleste sirkus eier sine egne dyr, dvs dyrepasserne som har den underholdingen som de er betalt å gi.

Hvor har du det ifra t de leier dyrene?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
da må du lære litt om de sirkusene du snakker om. De fleste sirkus eier sine egne dyr, dvs dyrepasserne som har den underholdingen som de er betalt å gi.

Hvor har du det ifra t de leier dyrene?

Både dyr og de fleste artistene på sirkus er leid inn. Merano for eksempel eier ikke dyrene selv.

Skrevet

Det stemmer ikke nødvendigvis. Det stemmer desverre i de fleste tilfeller, men det er i hvert fall et cirkus i Norge (Zorba) som eier og trener dyrene sine selv. De har heller ingen eksotiske dyr, og trener alle dyrene med klikker og tilsvarende. Dyrene her lever også som helt normale gårdsdyr store deler av året.

Når det er sagt, så er dette cirkuset det eneste i Norge jeg støtter. Merano og alle de andre store har et dyrehold som ikke kan forsvares, og det bør i det minste komme et forbud mot eksotiske dyr i cirkus. Cirkusene bør også tenke seg om to ganger før de hyrer inn artister med dyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker ikke at ville dyr lever i fangenskap, uansett om det dreier seg om sikrus eller dyrehager, jeg synes det er veldig trist, og har ikke satt mine bein på et sirkus på mange år på grunn av det...

Men det som forundrer meg, er at så mange av sirkusdyrmotstanderne jeg har diskutert med, er så lite konsekvente.

Noen av dem har eksotiske fugler, som er skapt til å fly fritt i regnskogen, enten hjemme i et lite bur, eller vingeklippet så de ikke skal fly avgårde...

Andre av dem har hunder som så gjerne skulle hatt mer utfordringer enn det blir tid til å løpet av en hektisk hverdag.

Andre igjen har så mange katter, at kattene må terrorisere nabolaget for å få "sitt" territorie.

Dyrene har det bra, men er ikke i "sitt naturlige miljø", som er det argumentet jeg oftest hører fra "sirkusdyrmotstandere".

Jeg er enig i prinsippet, men synes det er veldig rart at kritikken ofte kommer fra mennesker som selv har et tvilsomt dyrehold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...