Gå til innhold

Hva kan man erstatte poteten med?

Anbefalte innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Jeg er avhengig av potet, men nå er jo ikke potet så lurt når man vil ned i vekt, så hva erstatter jeg den med? Det bør være både sunt og godt, og jeg finner liksom ikke noen av delene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kikerter og bønner feks.

Skrevet

Grønnsaker i alle varianter.

-Falsk potetmos, dvs blomkålpure

-Bønner, linser, kikerter

-Cous cous

-Grillede grønnsaker

-Ovnsstekte grønnsaker

-Gratinerte grønnsaker

-Dampet asparges med olivenolje og grovtsalt

-Tomatsalat med løk, olivenolje, bailikum og hvitløk

Jeg pleier å lage potetsalat uten potet i grillsesongen, men bruker f.eks strimlet kinakål i stedenfor poteter.

Blomkålpureen er perfekt til å bruke i retter som shepards pai o.l i tillegg som til tilbehør.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Jeg er avhengig av potet, men nå er jo ikke potet så lurt når man vil ned i vekt, så hva erstatter jeg den med? Det bør være både sunt og godt, og jeg finner liksom ikke noen av delene..

Poteter er ikke dumt dersom du vil ned i vekt! Potet er sunt og veldig mettende i forhold til hvor få kalorier det er i de.

Gjest Miley
Skrevet

I dag prøver vi røde linser, så får vi se. Har aldri smakt en linse før, så dette blir spennende :)

Skrevet
Poteter er ikke dumt dersom du vil ned i vekt! Potet er sunt og veldig mettende i forhold til hvor få kalorier det er i de.

Poteter er 20% karbohydrater og 75% vann. Hvis man går på lavkarbodiett, er poteter definitivt noe å ligge unna - En potet inneholder omtrent like mye karbohydrater som en spiseskje sukker. Slankende?

Gjest Elfrida
Skrevet
Potet er sunt og veldig mettende i forhold til hvor få kalorier det er i de.
Hvis man bytter ut poteten med nesten hva som helst av andre grønnsaker det er vanlig å koke og ha til middag blir kaloriene minst halvert. Gulrøtter, blomkål, brokkoli, kålrot, sellerirot, spisskål, hodekål f.eks.

Men i forhold til vanlig ris og pasta er potet ofte et bedre valg hvis man teller kalorier.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Poteter er 20% karbohydrater og 75% vann. Hvis man går på lavkarbodiett, er poteter definitivt noe å ligge unna - En potet inneholder omtrent like mye karbohydrater som en spiseskje sukker. Slankende?

Man er ikke nødt til å spise lavkarbo for å slanke seg. Potet er sunt og godt og kalorifattig i forhold til hvor mye man må spise for å bli mett. Om man spiser en eller to poteter til middag og går i kaloriunderskudd så vil man gå ned i vekt.

Gjest Gjest
Skrevet
Man er ikke nødt til å spise lavkarbo for å slanke seg. Potet er sunt og godt og kalorifattig i forhold til hvor mye man må spise for å bli mett. Om man spiser en eller to poteter til middag og går i kaloriunderskudd så vil man gå ned i vekt.

Helt enig!

Skrevet (endret)

Enig med deg her!!!

Endret av Lotte27
Gjest Miley
Skrevet

Dere kan gjerne diskutere om dere vil spise potet eller ikke, men jeg skal i hvertfall kutte ut mange av mine. Tar gjerne i mot flere ideer og takker for de jeg har fått. Røde linser var veldig godt!

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Quinoa er veldig sunt og anvendelig. Og dhal av linser er kjempegodt. Veldig lett aa variere ogsaa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...