toyses Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Hva synes dere om at slankepiller selges reseptfritt på apotek i Norge? Alli er slankemedisin som brukes mot fedme. Det vil nå være mulig å kjøpe det reseptfritt på apoteket. Medisinen burde være bare for personer med fedme og ikke for hvem som helst. Jeg mener altså at medisinen burde vært reseptbelagt.
Mann 42 Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Det er bestemt at den skal selges til voksne mennesker med en BMI på over 28. Og BMI vil bli målt på apoteket når man kommer for å kjøpe medisin. Personlig syns jeg ikke noe om denslags medikamenter, og særlig ikke reseptfritt. Det burde være forbeholdt de som har et reelt vektproblem som de ikke klarer å løse med en kostholdsomlegging, og etter vurdering av lege. Det burde også være oppfølging av helsepersonell. Jeg vil tro at sånne medikamenter vil kunne ha en funksjon for å hjelpe folk å komme i gang med et vekttap, og oppleve at det blir lettere å komme i aktivitet. Som eneste løsning på vektproblemer, tror jeg det er en blindgate, og jeg tviler på at noen andre enn legemiddelselskapene kommer til å ha nytte av pillene.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Det er bestemt at den skal selges til voksne mennesker med en BMI på over 28. Og BMI vil bli målt på apoteket når man kommer for å kjøpe medisin. Det stemmer at de kan måle kundenes BMI på apoteket, men de kan ikke nekte noen med en BMI under 28 å kjøpe medisinen.
toyses Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2009 Slankemedisin burde vært til personer med et virkelig problem. Man bør ikke se bare på BMI, det er viktigere å konsentrere seg om å ha et sunt kosthold og trene ofte, gjerne i samtale med lege. Det er dette som fungerer på lang sikt. Hva med når de har gått ned i vekt pga slankepillen, og slutter, men kostholdet fortsetter å være det samme, da går man jo opp igjen. Et sunt kosthold og trening er det beste hvis man skal gå ned i vekt, det handler om å endre vaner. For ekstrem fedme ville det kanskje vært greit med slankemedisin den første tiden (sammen med kostholdsendring), da mange har problemer med å begynne å trene pga større fare for skader når man er tung.
Mann 42 Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Det stemmer at de kan måle kundenes BMI på apoteket, men de kan ikke nekte noen med en BMI under 28 å kjøpe medisinen. Så den apotekeren som jeg nettopp så på TV2 nyheter pratet bare tull da hun sa at de ville ta stilling til hver enkelt kunde og om de ville selge til vedkommende?
toyses Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2009 TV2.no "- Vi kan i utgangspunktet ikke nekte noen å kjøpe et reseptfritt legemiddel, men vil anbefale mennesker med KMI under 28 ikke å kjøpe det. Og hvis det er noen som har KMI over 35 så vil vi be dem ta kontakt med fastlegen sin, sier Gylvik. "
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Så den apotekeren som jeg nettopp så på TV2 nyheter pratet bare tull da hun sa at de ville ta stilling til hver enkelt kunde og om de ville selge til vedkommende? Les artikkelen. "- Vi kan i utgangspunktet ikke nekte noen å kjøpe et reseptfritt legemiddel, men vil anbefale mennesker med KMI under 28 ikke å kjøpe det. Og hvis det er noen som har KMI over 35 så vil vi be dem ta kontakt med fastlegen sin, sier Gylvik." Om jeg kommer inn på apoteket med en BMI på 26, kan de ikke nekte meg medisinen. Derimot kan de det dersom en anorektiker med en BMI langt under smertegrensa ber om det samme. 28 er ikke en "magisk grense" når det gjelder å få kjøpt medisinen.
toyses Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. mai 2009 Så når de kommer til kassen blir de tilbudt å måle sin kroppsmasseindeks, men de er ikke nødt.
Mann 42 Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 TV2.no "- Vi kan i utgangspunktet ikke nekte noen å kjøpe et reseptfritt legemiddel, men vil anbefale mennesker med KMI under 28 ikke å kjøpe det. Og hvis det er noen som har KMI over 35 så vil vi be dem ta kontakt med fastlegen sin, sier Gylvik. " Ja, da er det duket for at lendets anorektikere kommer til å sikre seg at ikke et eneste fettmolekyl sniker seg forbi den skuddsikre barriæren av Allie som de kommer til å sette opp.
Gjest hehe Skrevet 13. april 2011 #10 Skrevet 13. april 2011 Hei dere tullinger ! min BMI er på LANGT under 28 ! jeg fikk kjøpt dem og de funker supert ! Dersom du liker og sitte på do :)
Mann 42 Skrevet 13. april 2011 #11 Skrevet 13. april 2011 Hei dere tullinger ! min BMI er på LANGT under 28 ! jeg fikk kjøpt dem og de funker supert ! Dersom du liker og sitte på do :) Tillykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå