Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Hei jeg bare lurte på om det er noen som viste når en hund er for gammel til å ha valper? hunden min er 6 år gammel og jeg lurer på om dette rett og slett er for gammelt.
Frey Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 "Alle" seriøse oppdrettere mener at selv om det er liten rase er 6 år for gammelt for første parring.
Sheenaca Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Hvis hunden har hatt hvalper før kan den fortsatt få hvalper når den er seks år gammel. Gjelder det første hvalpekull for hunden tror jeg det er for sent, men min kunnskap er sikrest angående større raser.
Troyamin Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Er det pga høye meritter for hunden du vil avle? Ble nysgjerrig
rangi Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 BC tispa vår fikk sitt første valpekull i en alder av 8 år! Det var ikke planlagt, men et resultat av tjuvparring i lamminga.... Gikk fint det, men det er jo ikke å anbefale da. De fleste seriøse hundemennesker anbefaler at tispa får sitt første kull mellom 2-4 års alder, uansett rase.
Trillrund Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Tisper bør ha sitt første kull før de fyller 5. Har den hatt valper før er den ikke for gammel til å ha kull hvis den har egenskaper som er så gode at de bør føres videre for rasens beste.
Gjest Ambra Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Tisper bør ha sitt første kull før de fyller 5. Har den hatt valper før er den ikke for gammel til å ha kull hvis den har egenskaper som er så gode at de bør føres videre for rasens beste. Dette gjelder vel forsåvidt uansett alder!
Frey Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Dette gjelder vel forsåvidt uansett alder! Det er sant, men på en tispe som har hatt kull før kan man vurdere avkommet i tillegg til tispa selv. En hund kan jo være et veldig godt eksemplar av rasen selv, men bare gi drittvalper.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 Hvilken rase er det? hei det er en chihuahua og de anbefales det egentlig ikke å drive oppdrett med fordi dety kan skje så mange komplikasjoner...men hun er berdens beste.
Troyamin Skrevet 7. mai 2009 #12 Skrevet 7. mai 2009 hei det er en chihuahua og de anbefales det egentlig ikke å drive oppdrett med fordi dety kan skje så mange komplikasjoner...men hun er berdens beste. Da lar du vær med å avle... For hundens beste!
Gjest Hundeelsker Skrevet 7. mai 2009 #13 Skrevet 7. mai 2009 hei det er en chihuahua og de anbefales det egentlig ikke å drive oppdrett med fordi dety kan skje så mange komplikasjoner...men hun er berdens beste. Jeg lurer uansett på hvilke intensjoner du har med å avle på tispa di jeg. Tjene penger? Å starte avel er noe som bør være nøye gjennomtenkt, og det er utrolig mye man skal kunne om rase, genetikk, og helse generelt før man begir seg ut på dette. Har selv hatt chihuahua i mange år, og fått sett mye av den dritten som har foregått i de siste årene. Du kan møte mange utfordringer, og en mislykket valping kan føre til at du faktisk mister tispa di. For meg virker ikke som du har den kunnskapen/motivasjonen som skal til for å avle forsvarlig på tispa di. I så fall hadde du begynt for lenge siden... og du hadde i det minste visst svaret på det spørsmålet du spurte om. Og ja, 6 år er for gammelt for første kull på en chi! Kos deg med den deilige chien din du, og slå fra deg tanken om å avle på henne:)
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Man avler IKKE fordi man bare syns at sin hund er verdens beste! Man avler om man önsker å före videre de gode genene og hjelpe til med å opprettholde en god rase. Om du er usikker på om du i det hele tatt kan avle på din hund, så syns jeg du skal ta kontakt med oppdretteren du fikk hunden fra. Om du ikke vet hvem oppdretteren er - ja da burde du iallefall IKKE avle på henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå