Gå til innhold

Oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mette_*
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her inne... Dersom dere skulle ha pusset opp badet og ikke ville hatt fliser? Hva ville du ha valgt? Hvordan ville du ha gjort det? Belegg og hvilket? Tapet? Baderomsplater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha fliser på badet.

Har kjøpt Løkken fliser......................

Samboer er usikker han også, og jeg vet ikke.

Så følger med på tråden din:)

Gjest _Leela_
Skrevet

Vi har baderomsplater, ble veldig bra. Er jo et ganske stort utvalg på baderomsplater for tiden så jeg synes det er et greit alternativ til fliser. På golvet har vi belegg beregnet for våtrom og varmekabler.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Jeg vet ikke svarer på spørsmålet.. Sorry. Men for meg er det et must å ha fliser på et bad. Kunne aldri falt meg inn og hatt noe annet. Men det er jo godt mulig det finnes utallige muligheter der ute som jeg ikke aner noe om.

Skrevet

Jeg skal pusse opp bad snart og sitter på vippen mellom fliser og baderomsplater. Her en kompiss som nylig har pusset opp bad med baderommsplater på veggene og flis på gulvet og det ser riktig bra ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Ts her. Jeg synes fliser er fint, men synes de er vanskelig å holde rene, fugene særlig da, de er kalde om sommeren når kablene er av og ting knuses fort på de. ærlig for meg som har små barn. For ikke å snakke om den gangen jeg knuste en flaske foundation på mitt lysegråe flisegulv... Vasket i timevis..... Hvilke typer veggplater har dere brukt og hvilke gulvbelegg...Detaljer- dtaljer takk

Skrevet

Det er iallfall baderomsplater som er godkjent som membran i tillegg (fibo-trespo). Er ikkje veldig kjent i det her. Tipper ein sparer ein del jobb og penger på det. Ville sørga for at "fuger" i flisemønsteret på baderomsplate var glatte slik at reinhaldet er lett. Har sett nokon som var kantete og eg tipper at reinhaldet er vrient på slike.

Bilder og inspirasjon: http://www.fibo-trespo.no/dt_imglist.aspx?m=2452

Gjest Elastica
Skrevet

Kanskje ikke det du er ute etter, men vi har slipt betong på gulvet på hytta. Og betong og askepanel på vegg.

Gjest Gjest
Skrevet

På vegg: Våtromsplater, f.eks. Litex, som helsparkles og males etter den vanlige behandlingen med skruefester, membranbånd i skjøter, osv.

Da får du helt glatte vegger på badet. Kjempelekkert! Mye finere enn fliser på vegg, spør du meg.

På gulv: Teak (tre). Driiit lekkert. Se f.eks. denne tråden: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=128.msg18501

Og hvis noen nå tror at jeg har mer sans for japansk- inspirerte bad enn svømmehall- inspirerte bad, så har de helt rett. :biggrin:

Skrevet

Vi har valgt våtromsplater og er veldig fornøyd. Vi har plater fra to leverandører. Fibo-trespo og Alloc. På gulvet har vi et gjennomfarget vinylbelegg, Tarkett optima.

Og alle som besøker oss er imponert over hvor flotte platene er.... Anbefales!! Og veldig enkelt å montere! Platene tåler t.o.m. høytrykkspyling, så her blir det rent ;-)

Jeg er ikke spes glad i fliser. Liker ikke blanke overflater. Og stoler ikke på membran etter å ha sett flere oppussingsbad.....

Gjest Yihaa
Skrevet
Kanskje ikke det du er ute etter, men vi har slipt betong på gulvet på hytta. Og betong og askepanel på vegg.

Slipt betong... Det høres spennende ut!

Er dette en dyr løsning?

Man må vel da ha dusjkabinett regner jeg med?

Er gulvet enkelt å rengjøre?

Misfargninger?

Gjest Yihaa
Skrevet
Vi har valgt våtromsplater og er veldig fornøyd. Vi har plater fra to leverandører. Fibo-trespo og Alloc. På gulvet har vi et gjennomfarget vinylbelegg, Tarkett optima.

Og alle som besøker oss er imponert over hvor flotte platene er.... Anbefales!! Og veldig enkelt å montere! Platene tåler t.o.m. høytrykkspyling, så her blir det rent ;-)

Jeg er ikke spes glad i fliser. Liker ikke blanke overflater. Og stoler ikke på membran etter å ha sett flere oppussingsbad.....

Disse platene, er det slike som skal se ut som fliser?

Jeg vurderer vinylbelegg istedenfor fliser på et vaskerom jeg skal pusse opp. Jeg har hørt det er veldig dyrt å få lagt vinyl. Husker du hvor mye dere betalte? For dette er vel ikke no man kan gjøre selv - hjørner og skjøter skal vel sveises?

Og tarkett? Jeg trodde det var en type laminat?? :klø:

Skrevet
På vegg: Våtromsplater, f.eks. Litex, som helsparkles og males etter den vanlige behandlingen med skruefester, membranbånd i skjøter, osv.

Da får du helt glatte vegger på badet. Kjempelekkert! Mye finere enn fliser på vegg, spør du meg.

På gulv: Teak (tre). Driiit lekkert.

Men også veldig uetisk. Teak er utrydningstruet. Kebony kan være et alternativ. Båteiere bruker visst det en del nå, og det skal tåle vann godt. Har også hørt at det blir brukt ute på verandaer og lignende.

Skrevet

Vi skal pusse opp badet vårt, og skal ha lyst panel på veggene, plater (kanksje de som ligner litt på fliser, har ikke bestemt oss helt enda) i dusjhjørnet og fliser eller vinyl (grått) på gulvet. Vi har veldig stort bad, så det vil ikke se lite og "hytteaktig" ut med panel. Broren min har pusset opp badet sitt nesten helt likt som det vi planlegger og badet hans er nydelig!

Gjest Elastica
Skrevet
Slipt betong... Det høres spennende ut!

Er dette en dyr løsning?

Man må vel da ha dusjkabinett regner jeg med?

Er gulvet enkelt å rengjøre?

Misfargninger?

Ca tusen kr. pr. kvm.

Vi skal ikke ha dusjkabinett.

Jeg vet ikke om det er enkelt å rengjøre, siden jeg aldri har gjort det før. Hytta er ikke ferdig.

Misfarginger vet jeg ikke noe om... :sjenert:

Som jeg har sagt tidligere, naturlig slitasje på naturlige elementer gjør ingenting. Dessuten er dette en hytte, og det er greit at det ser litt brukt ut.

Gjest Yihaa
Skrevet
Ca tusen kr. pr. kvm.

Vi skal ikke ha dusjkabinett.

Jeg vet ikke om det er enkelt å rengjøre, siden jeg aldri har gjort det før. Hytta er ikke ferdig.

Misfarginger vet jeg ikke noe om... :sjenert:

Som jeg har sagt tidligere, naturlig slitasje på naturlige elementer gjør ingenting. Dessuten er dette en hytte, og det er greit at det ser litt brukt ut.

Ja, jeg er helt enig i at naturlig slitasje på naturlige elementer er fint. Men kanskje et slikt gulv passer bedre i en hytte... Hmmm... *tenker hardt* Dette var et alternativ jeg ikke har tenkt over tidligere. Men kan man virkelig dusje rett på betongen?

Gjest Elastica
Skrevet
Ja, jeg er helt enig i at naturlig slitasje på naturlige elementer er fint. Men kanskje et slikt gulv passer bedre i en hytte... Hmmm... *tenker hardt* Dette var et alternativ jeg ikke har tenkt over tidligere. Men kan man virkelig dusje rett på betongen?

Jeg farer visst med løgn. Vi skal ha dusjgulv, som vist her.

(Det er mannen som styrer akkurat disse detaljene... :sjenert:)

Gjest Yihaa
Skrevet
Jeg farer visst med løgn. Vi skal ha dusjgulv, som vist her.

(Det er mannen som styrer akkurat disse detaljene... :sjenert:)

Jeg skulle ønske jeg hadde en som kunne styre med disse detaljene her også.... :murvegg:

Men da har dere dusjvegger/dusjhjørne, da?

Vet du forresten pris på slikt dusjgulv - jeg så ingen prisliste (nå er det jo mange forskjellige størrelser, men bare så jeg får et hint om prisnivå.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg skulle ønske jeg hadde en som kunne styre med disse detaljene her også.... :murvegg:

Men da har dere dusjvegger/dusjhjørne, da?

Vet du forresten pris på slikt dusjgulv - jeg så ingen prisliste (nå er det jo mange forskjellige størrelser, men bare så jeg får et hint om prisnivå.

Det skal visst også være noe på veggene, men jeg vet ikke hva. Jeg skal sjekke på tegningene. Prisen aner jeg heller ikke noe om, det er det også mannen som styrer med.

Gjest gaasa
Skrevet

På gulv: Teak (tre). Driiit lekkert. Se f.eks. denne tråden: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=128.msg18501

Og hvis noen nå tror at jeg har mer sans for japansk- inspirerte bad enn svømmehall- inspirerte bad, så har de helt rett. :biggrin:

fy fy fy fy!!!!

da kan man like godt kle inn badekaret i revepels og bruke oljefyring istedetofr varmtvannstank, bare for å kjøre full miljøtruende stil......

betong suger til seg vann, så man må overflatebehandle ofte. anbefales ikke i direkte våtsoner, men om man har stort bad så kan det funke. er nokså dyrt.

litex/fobi trespo er det mange som er fornøyd med, ellers har man også våtromsmaling som kan bli ganske fint.

mange kombinerer også fliser/maling,noen bruker også panel - kommer så veldig an på badets størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...