Gjest nils Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Hva syntes dere om abort? * Nyskjerrig hva synspunk folk har*
Larsern Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er for selvbestemt abort. Er det bare meg, eller kan man få inntrykk av at abort praktiseres oftere blant de som faktisk har midler og mulighet til å forsørge barn, mens de som sliter litt mer økonomisk aborterer sjeldnere? Kan jo kanskje henge sammen med at de som er veldig bemidlet er det fordi de har satset på karriere, noe som vanskeligere lar seg kombinere med en ungeflokk. Hadde vært interessant å vite.
Pingting Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er for selvbestemt abort. Når det er sagt: jeg synes å ta abort "fordi det passer dårlig med barn nå" er rimelig forkastelig. Abort er en løsning når man ikke har mulighet til å gi barnet et så godt hjem som det trenger, eller når det vil gå ut over egen helse (fysisk eller mentalt). Ikke noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Hva syntes dere om abort? * Nyskjerrig hva synspunk folk har* Synes det er en veldig kjekk ting. Kunne ikke vært det foruten.
*Nessa* Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 Synes det er en veldig kjekk ting. Kunne ikke vært det foruten. Ehhhh? Høres skikkelig normalt ut
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Er for selvbestemt abort. Samtidg mener jeg det er viktig å få ned aborttallene gjennom opplysning og god tilgang på prevensjon. Mener abort ikke bør tas lettvindt på. Hadde ikke valgt det dersom jeg hadde blitt uplanlagt gravid nå.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er nok for selvbestemt abort, men mener alt for mange bruker det som en lettvint løsning. Jeg mener terskelen for å ta abort burde vært høyere, da man tar livet av et foster som kunne blitt et sunt og lykkelig barn. Men jeg mener det er opp til myndighetene i samråd med medisinsk ekspertise å avgjøre hva som bør være lov og ikke. Og opp til den enkeltes samvittighet og synspunkter hva de ønsker å gjøre. Det å fordømme mennesker på grunn av egen overbevisning er jeg sterkt i mot.
Gjest Elfrida Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er absolutt for selvbestemt abort. Det at antallet aborter ikke gikk opp etter at kvinner fikk velge selv, i stedet for at fagfolk skulle velge for dem, tilsier at folk er fullt i stand til å ta denne avgjørelsen selv, helt uten at det blir noe misbruk av muligheten å snakke om.
Pialill Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er for selvbestemt abort. Er det bare meg, eller kan man få inntrykk av at abort praktiseres oftere blant de som faktisk har midler og mulighet til å forsørge barn, mens de som sliter litt mer økonomisk aborterer sjeldnere? Kan jo kanskje henge sammen med at de som er veldig bemidlet er det fordi de har satset på karriere, noe som vanskeligere lar seg kombinere med en ungeflokk. Hadde vært interessant å vite. Jeg har litt samme inntrykk som deg, virker som om at de som egentlig ikke har så god råd og har de rette midlene til å forsørge et barn ofte velger å beholde barnet... Men en annen forklaring enn den du har kan jo og være at de som har en del penger og har en karriere ofte ikke prater like mye om det fordi det ofte er litt viktigere i deres "kretser" å beholde ansikt. Og det å ha tatt abort er jo ikke akkurat noe positivt på noen måter. Har du først tatt abort har du jo feilet ett eller annet sted, du har jo faktisk blitt gravid uten at det var planlagt. Jeg er 100% for selvbestemt abort, når først uhellet har skjedd, så er det bedre at kvinnen tar abort enn får et uønsket barn, det er alt for mange barn her i verden som aldri burde ha vært født, rett og slett fordi det ikke er noen som tar seg av dem. Alle barn som kommer til verden bør være ønsket, og foreldrene bør ha muligheten til å gi dem et godt liv. Syns det er egoistisk å få et barn når en vet at en ikke har mulighat til å ta vare på det. Da mener jeg ikke de som har dårlig råd, de an fremdeles gi barnet all den kjærligheten den trenger selv om de ikke har råd til det siste innen mote. Alle de som lever i norge i dag oppfyller vel den standarden, men det er ikke alle steder foreldrene gjør det. Du ser jo eksempler på foreldre som sender barna ut på gaten for å tigge til seg at i andre land, og det syns jeg er forkastlig... Mennesker med alvorlige akoholproblemer, depresjoner og andre problemer burde virkelig tenke seg om mer enn en gang før de velger å få barn. Jeg syns heller ikke om abort som et prevansjonsmiddel, men det er bedre det enn å få et barn som ikke er ønsket... Ble veldig rotete dette her, men alle som leser det skjønner i hvertfall hva jeg mener...
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er for. Et embryo under 12 uker, er bare en begynnelse på et liv helt uten sjel eller bevissthet ennå.
Gjest CookieMonster Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 For! en celle/celleklump er ikke det samme som et menneske. Det er en grunn til at man har fristen på 3 måneder. Loven er fin som den er i dag.
Pialill Skrevet 3. mai 2009 #15 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er nok for selvbestemt abort, men mener alt for mange bruker det som en lettvint løsning. Jeg mener terskelen for å ta abort burde vært høyere, da man tar livet av et foster som kunne blitt et sunt og lykkelig barn. Men jeg mener det er opp til myndighetene i samråd med medisinsk ekspertise å avgjøre hva som bør være lov og ikke. Og opp til den enkeltes samvittighet og synspunkter hva de ønsker å gjøre. Det å fordømme mennesker på grunn av egen overbevisning er jeg sterkt i mot. tror du virkelig at et barn som kommer til verden av en mor som ikke vil ha det automatisk blir lykkelig? der tar du nok feil. Sjansen er større for at det blir tatt dårlig vare på og at det blir ulykkelig hele barndomen og får varige mentale skader av det.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 3. mai 2009 #18 Skrevet 3. mai 2009 jeg er for ett barn trenger ett godt hjem... med noen som virkelig vil ha barn. selfølgelig kan alt gå bra uansett om det ikke var planlagt. men i utgangspunktet er vel det beste for ett barn at det er planlagt og ventet på ett vanskelig valg er det uansett... reaksjonen kan komme både før og etter. jeg sliter fortsatt men synes fortsatt at det var feil tidspunkt å få barn. selv om jeg fortsatt er med samme mann neste gang skal det være vi som virkelig vil uten andre problemer rundt oss som par... best sånn.
Gjest Papirkurven Skrevet 3. mai 2009 #19 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg synes ikke abort bør brukes som et prevensjonsmiddel. Opplysning og informasjon om prevensjon bør være prioritet, slik at 13 år gamle jenter slipper å utsette kroppen sin for det (og alle andre forsåvidt) Blir også litt lei meg når jeg leser at "vi hadde 2 fra før og det passa ikke så bra" eller "nei, vi hadde ikke planlagt å få barn før om et år eller to". Jeg synes at når man er voksen nok til å ha sex, burde man også være voksen nok til å ta konsekvensene. Jeg synes imidlertid selvbestemt abort bør være selvsagt, slik at folk har muligheten og ikke begynner med strikkepinner og trappefall. Og at abort er helt greit dersom det er fare for mor og/eller barns liv, helse og til en viss grad velferd, eller når graviditeten er resultat av overgrep. Og at man absolutt bør vurdere det dersom man føler seg helt ute av stand til å ta seg av et barn. Endret 3. mai 2009 av Papirkurven
Yamamoto Skrevet 3. mai 2009 #20 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg er for selvbestemt abort. Når det er sagt: jeg synes å ta abort "fordi det passer dårlig med barn nå" er rimelig forkastelig. Abort er en løsning når man ikke har mulighet til å gi barnet et så godt hjem som det trenger, eller når det vil gå ut over egen helse (fysisk eller mentalt). Ikke noe annet. Jeg syns det er en helt rimelig grunn. Hadde jeg blitt gravid nå, er jeg ganske sikker på at jeg ville valgt abort. Jeg er midt i utdanningen min og har heller ikke midler til å støtte et eventuelt barn økonomisk. Sagt på en annen måte, barn passer dårlig nå. Jeg er for selvbestemt abort, og hvorfor kvinner velger å gjøre det, skal ikke jeg legge meg opp i. Det er rett og slett ikke min sak. Endret 3. mai 2009 av Yamamoto
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå