Gå til innhold

Strikke til baby

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne Marie_*
Skrevet

Jeg skal endelig bli tante :bolledeig: og siden jeg er den eneste i familien (på begge sider) som strikker/hekler, har foreldrene hintet om at de håper jeg vil finne frem strikkepinnene. Det vil jeg selvfølgelig, gleder meg villt til å begynne strikking til min lille niese/nevø, men det er her jeg trenger litt hjelp fra dere som har erfaring med småbarn.

Jeg vil nemlig strikke noe som blir brukt, og ikke noe som er upraktisk og blir stuet i en skuff. Hva fikk dere til babyen som dere ble glad for og som er blitt brukt?

Tenkte jeg i alle fall ville strikke et hentesett og et teppe, men hva slags teppe er best? Mor Signe eller noe tettere? Og hvilke andre ting er dere blitt glad for og hatt i hyppig bruk; buskser, jakker, sokker, lue, kjøredress?

Alle forslag, tips og råd mottas med stor takknemlighet fra meg!

Skrevet

Vi brukte mye

-lue ala djevellue, god passform!

-votter uten tommel første leveåret

-jakker er lettere å kle på enn gensere, særlig noen babyer hater å få ting tredd over hodet

-luftig teppe til vogna

-heldress ala Nøstebarndressen, kjekk til både bilturer og til vogna og til bæring

-ullbukser

Ang størrelse:

Jeg forbinder hentesett med det babyen har på når man drar hjem fra sykehuset. Det er flott, men hvis de ikke får så mange andre strikkeplagg, så har de mer bruk for et sett i str 6-12 mnd som brukes over mye lenger tid enn de to ukene hentesettet passer. I forhold til hvor mye arbeid som legges ned i det. Men det ser du jo selv :) Jeg strikker hentesett nå, og koser meg med knøttestørrelsen.

Og når barnet skal i barnehage, så er det masse ting som er kjekt å ha av strikkeplagg, så her har du de neste bursdagspresangene i boks :)

Skrevet

Teppet (mor signe)jeg strikket til Harald er det som er aller, aller mest brukt, dernest en god dress som passet hele vinteren.

Lua jeg strikket hadde litt dårlig passform, bodyen og buksa som ugjorde hentesett (sammen med lua og teppet) passet lenge, muligens enda, men bodyen var for varm inne og jeg byttet ikke body for å gå ut, så den ble minimalt brukt. Jakker vi fikk i gave ble mer brukt ja.

Skrevet

Sttrikk gjerne jakker, men da uten hette. Når de er så små så er hettene mest i veien når de ligger i vogna.

Strikk til Nøstebarn er ei bok som det står veldig mye fint i, og som jeg har strikket en del fra. Tror de fleste bibliotek har denne boka, ellers så er det ikke en så stor investering heller;)

Skrevet
Sttrikk gjerne jakker, men da uten hette. Når de er så små så er hettene mest i veien når de ligger i vogna.

Strikk til Nøstebarn er ei bok som det står veldig mye fint i, og som jeg har strikket en del fra. Tror de fleste bibliotek har denne boka, ellers så er det ikke en så stor investering heller;)

Og jeg digget jakker med hetter siden babyen min ikke likte luer, men godtok hetter.

Skrevet

Ett stort ullteppe ble masse brukt, og blir det enda (2 år).

Vi fikk og en "sove pose", fantastisk. Er som en ulldress med hette, men med pose til begge bena. Den sov minsten i ute. Han var alltid så god og varm:)

Ellers er ullvotter flott å ha. Og når barnet starter i barnehage er ullgensere og ullbukser eller hele dresser nesten ett must under regntøy og under dressen ute på vinteren.

Gjest imli
Skrevet

Ullbukser! Det brukte vi masse i vinter. Strikkejakker er også flott. Her hater ungen fortsatt å få ting over hodet, så jakker er tingen fremfor gensere.

Skrevet

Jeg ønsker meg strikket jakke og bukse og gode ullsokker, og gjerne lue til.. vanskelig å få tak i like gode ullsokker som de som er hjemmestrikket..

Har desverre ikke noen i familien som strikker :( Burde lært meg selv! :)

Skrevet
Jeg ønsker meg strikket jakke og bukse og gode ullsokker, og gjerne lue til.. vanskelig å få tak i like gode ullsokker som de som er hjemmestrikket..

Har desverre ikke noen i familien som strikker :( Burde lært meg selv! :)

Garnstudio har strikkeskole på nettsiden sin.

Paapinden.dk er en dansk side som har masse små videosnutter som viser hvordan du gjør det.

Skrevet

Jeg fikk en lue(sånn skøytelueform) Og et skjerf som hadde sånn ekstra flik så jeg fikk puttet ene lengden i den andre.

Utrolig dårlig forklart sikkert men det var utrolig praktisk og ble brukt MYE!

Fikk det faktisk av en her på Kg, så hun kan sikkert forklare hvordan strikk det var.

Skrevet
Vi fikk og en "sove pose", fantastisk. Er som en ulldress med hette, men med pose til begge bena. Den sov minsten i ute. Han var alltid så god og varm:)

En sånn fikk vi også fra Kjære og søstra var små. Brukte den masse!!!!!!!!! Kjempefin.

Jeg har også like jakker.

vi fikk hentesett i ull, men siden det var utrolig varmt når vi skulle hjem fra sykehuset ble det dessverre lite brukt. Han vokste også veldig fort ut av det.

Ullsokker har jeg brukt mye.

Lillegutt arvet et sett hvor buksa er høy i livet, nesten oppunder armene. Det settet brukte vi masse. Gjorde ikke noe om genseren glei litt opp siden buksa gikk så langt opp :)

Ellers fikk vi noen hjemmestrikkede ulldresser. De brukte jeg ikke så mye. Åpningen foran på dressene gikk ikke langt nok ned, så var knotete å få på og av ved bleieskift. Var nesten enklest å ta av og på hele dressen. Hadde åpningen gått ned til beina omtrent hadde jeg nok brukt de mye mer.

Vi hadde også en sånn skøytelue. Kjempefin!!!

Votter uten tommel er genialt.

Vi fikk også tovede sokker av ei venninne. De var kjempefine, ordentlig gode og varme.

Lillegutts oldemor har strikket ullbukse til høsten og vinteren som han kan ha under parkdressen. Den regner jeg med at vi blir kjempeglad i :)

Skrevet

Jakke, gjerne i str 6 mnd +

og med hette er genialt synes jeg, men der er smaken delt...

Mor Signeteppet er uunværlig, jeg ønsker meg flere!

Og "djevellue", den i Nøstebarnboka har jeg strikket med hell. Sokker, votter...

Strikket body har vi ikke hatt og ikke savnet.

Ønsker oss strikkede bleiebukser vi da, siden vi bruker tøybleier.

Skrevet

Jakke, gjerne i str 6 mnd +

og med hette er genialt synes jeg, men der er smaken delt...

Mor Signeteppet er uunværlig, jeg ønsker meg flere!

Og "djevellue", den i Nøstebarnboka har jeg strikket med hell. Sokker, votter...

Strikket body har vi ikke hatt og ikke savnet.

Ønsker oss strikkede bleiebukser vi da, siden vi bruker tøybleier.

Skrevet (endret)

Her ble det strikket i alle ender og kanter - både svigermor, mamma og jeg fant frem strikkepinnene mens jeg gikk gravid. ;) Det som har blitt brukt aller mest er et tynt og luftig teppe i alpakka (helt enkel rillestrikk på pinne 5 med en heklekant på), og ellers kjørepose med hull til selene på bilsetet, diverse jakker (vi har likt både med og uten hette), bukser med seler, djevellue og finlandshette, votter og diverse "sko". Det meste av det er strikket i tynn alpakka, noe i babyull. Jeg synes det er viktig at garnet er mykt mot babyens hud, særlig fordi jeg intenst hatet strikkeplagg da jeg var liten pga stikkete garn.

Veldig mye av det vi har til lillejenta er fra boken "Myk start", som jeg anbefaler på det sterkeste. Brukte også noen oppskrifter fra Garnstudio/Drops. "Strikk til nøstebarn" som ble nevnt over her er også veldig fin, men den skaffet jeg meg ikke før etter at hun ble født. Tipper det blir noen plagg derfra til neste vinter. ;)

Jo, en ting til som kanskje er opplagt, men som jeg nevner likevel - husk på å se an størrelsen i forhold til årstid! Vi har fått et par tjukke, hjemmestrikkede plagg i størrelser som vil passe midt på sommeren, og det er jo ikke så veldig brukbart... :fnise:

Edit: Altfor mange trykkleifer...

Endret av *Joyce*
Annonse
Skrevet

Heldresser er herlige! Gjerne med knapper i skrittet, men uansett så synes jeg det er det aller smarteste vi fikk av strikkatøy. Jeg er ikke begeistret for hetter, synes bare de er i veien, men der er det visst delte meninger...Ellers så er gode ullsokker et must :) Og votter uten tommel, og jakker er heller ikke dumme, gjerne sammen med ribbestrikkede ullbukser som er høyere bak enn foran (vi bruker tøybleier så vi ville brukt de over bleiene, men de er jo kjekke å ha uansett, sitter veldig godt på når det er ribbestrikk). Jeg strikket mor signe-teppe i alpakka, og det har vi brukt *mye*.

Gjest Anne Marie, ts
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips og innspill!

Sitter her og gleder meg til å gå i butikken for kjøp av garn og oppskrifter. Har allerede kjøpt boken "Myk Start", og sett på ulike strikkeoppskrifter på nett. Urolig mye å velge mellom.

Kom gjerne med flere synspunkter, tips og råd!

Skrevet

Jeg har fått to heldresser, med bølgestrikk i ermene, de er enkle å ta på fordi de er så vide at jeg får hånda inn og kan ta ut hånda til babyen. Har også fått strikket dress uten ermer- blir veldig mye brukt:)

Skrevet
Tusen takk for mange gode tips og innspill!

Sitter her og gleder meg til å gå i butikken for kjøp av garn og oppskrifter. Har allerede kjøpt boken "Myk Start", og sett på ulike strikkeoppskrifter på nett. Urolig mye å velge mellom.

Kom gjerne med flere synspunkter, tips og råd!

Om du har første utgave av boken må du være obs på at det er en del feil (rettelser ligger på nett et sted)! Det er rettet opp i andre utgave.

- Og om du skal strikke teppe i alpakka; ikke bruk tynn alpakka fra drops, den loer noe voldsomt! Tynn alpakka fra du store alpakka er tingen :)

Skrevet

NB! Husk å beregne størrelse ift årstiden!

Når snuppa ble født i januar fikk hun masse fint tøy i str 62 og 68, siden de fleste vet at babyer vokser ut av de minste størrelsene veldig fort. Problemet er at dette tøyet er vintertøy og det har vi liten glede av i juni....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...