Gå til innhold

Klikketrening på hund

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Cristicia

Hei !

Har nettopp kjøpt med ei border collie valp på 3 mnd. Skal nå begynne med klikketrening og har nå etter å ha lest litt bøker om dette veldig stor tro på at dette virkelig fungerer.

Er det noen her inne som har noen erfaringer med dette?

Hvordan reagerte din hund på dette i begynnelsen?

Og hvor gammel var den da du begynnte?

8) Cristicia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prøvde da hunden vår var ca 4 mnd gammel.

Fungerte ikke så bra for oss, men vi prøvde kanskje ikke lenge nok?

Hunden tygget i stykker klikkeren ved første anledning og vi ble bare lei.

En Border Collie lærer jo fort, så det burde være større muligheter der.

Vår kan nesten regnes som et esel :ler: . Vi valgte i stedet å gå flere kurs ved en hundeskole. Det var mye bedre for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med klikkertrening. Jeg bruker faktisk klikkeren til all innlæring av nye ting.

Jeg begynte med klikkertrening da hun var et halvt år. Grunnen til at jeg ikke begynte før, var at jeg ikke visste at det var noe som het det. Så du kan begynne med en gang!

Hunden min skjønte veldig fort vitsen med klikkeren. Etter gjentatte klikk + godbit skjønte henne raskt poenget. Jeg begynte straks å lære inn en enkel greie, og jammen skjønte henne det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren funker her, og ting er blitt dyttet inn i hodet hans. ;) Begynte med han da han var rundt 4 mnd. Var vel nærme 5. Og som Lea sier, border collien lærer raskt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at de fleste trenings-metoder fungerer jeg, så lenge man har tro på dem selv og virkelig går inn for det.

Kjenner flere som har hatt hell med klikkertrening, men de har "kjappe" hunder (som Border Collie o.l.).

Vår Rottweiler er sta, treig og egen. Det eneste som hjalp da hun var yngre var godbiter.. masse godbiter :ler: .

Vi hadde først planer om er veldig snill og mild dressur.. var livredde for å ta i hunden. Men etter hvert måtte vi ty til litt hardere metoder. Muligens vår feil at det ikke ble helt som planlagt, men det hjalp i alle fall.

Med en stor og sterk hund, så nytter det ikke alltid å "koseprate".

(Bare så det er sagt, så dirver vi ikke med HARD dressur, men det hender at vi må ta litt ekstra i)

Nå er hun over den verste trassalderen og vi har funnet vår måte å dressere på. Vi ser jo hva hunden blir motivert av og hvordan hun lærer best. Hunder er jo forskjellige, så man må kanskje se litt på hva hunden liker og synes er morsomt.

Lykke til med klikkertreningen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er klikkertrening?

Aldri hørt om det før - og har drevet en del med dressur, men det er noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Klikker trening går ut på at man ved å gjenta klikk og godbit - lærer hunden at når den hører klikket er den flink og det vanker godbit .

Der med kan man mer direkte gå inn og belønne på rett sted . Når man har lært å bruke klikkeren så kan man rose mye mer presist !! man kan f. eks klikke for et ørlite skritt i riktig rettning - skulle man begynne med "Å så flink hund !!!" - hvis man f.eks trener en agressiv hund - og den i et lite sekund viste en atferd man liker - så ville den allerede være igang med det man ikke likte - før man var ferdig med raden av rosende ord ...med klikket så belønner man på sekundet - og da er det ikke så nøye om det drøyer et sekund eller to med å få gitt godbiten ....hunden husker nemlig når klikket kom

Hunden har lov å bryte øvelsen når det klikkes - og hente godbit. Så man kan belønne på avstand og få det nøyaktig ....

hunder som klikker trenes - får lov å prøve på egenhånd å finne ut av ting ...De blir veldig flinke til å finne på at ferden for å gjøre riktig ....Så de bruker hodet . De er ikke bare passive deltakere.

jeg har prøvd det fra tid til annen tidligere - men med en nestne døv hund fungerer det ikke ......men jeg vil prøve når jeg en gang får hund nummer to.!!!

på www.canis.no

strår det mye om dette og mere til ....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at det handlet om å belønne riktig oppførsel. Men fikk ikke med meg hva selve klikker er for noe - ser for meg en liten sak som lager lyd, som hunden forbinder med mat - altså lystfølelse?

Betinget læring, som det kalles, har Anders Hallgren skrevet bøker om på åttitallet. Som jeg slukte.

Har ikke hatt hund på mange år - fjorten år siden, da var tispa mi gammel og sykelig, og det var på tide å ta farvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde på en annen hund jeg hadde, og klikking. Hun var såå fjern i blikket hver gang klikkelyden kom. Hun skjønte ikke at hun hadde vært flink i det hele tatt, så godbiter måtte til her også, ikke klikking. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde på en annen hund jeg hadde, og klikking. Hun var såå fjern i blikket hver gang klikkelyden kom. Hun skjønte ikke at hun hadde vært flink i det hele tatt, så godbiter måtte til her også, ikke klikking. :-?

Nesten nøyaktig det samme som skjedde med vår hund.

Mulig at hun hadde skjønt det etter en stund, men vi valgte i stedet å gå på et vanlig kurs. Der lærte vi masse og fikk masse hjelp.

Uansett hvilken "metode" man bruker, så anbefaler jeg å gå på kurs. Kjempefint å få sosialisert hunden og tvinge seg selv til å trene, samtidig som man får hjelp av dytige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Gått 4 kurs med han ene jeg har nå. Lært så mye mer, og fått vite mye jeg ikke visste fra før. :) Og det blir så mye mer sosialt for hunden. Og deg, selvfølgelig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet, så har jo vi gått på samme hundeskole, Kira :blunke: .

Kan herved anbefale Oslo Hundeskole .

Har bare positive erfaringer.

Det er gøy å gå på kurs :D .

Det finnes vel også klikker-kurs tror jeg.

Står sikkert noe om det på www.canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler, hvis du skal gå på kurs, å gå et sted hvor klikkertrening er akseptert. Jeg var på et lydighetskurs, hvor jeg ble sett rart på fordi jeg klikkertrente, og instruktøren var etter meg hele tiden for å fortelle meg hvor galt det var...

jeg var på en teorikveld med Morten Egtvedt fra Canis. Her var det en skikkelig innføring i klikkertrening, og var en god kilde til inspirasjon. Anbefales! (hvis de setter opp flere kurs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hvis hunden ikke ser ut til å forstå klikket - så har man ikke brukt lang nok tid på å trene det inn.

Man må klikke og gi godbit - klikke og gi godtbit ........i flere økter .....slik at den ser en sammenheng ...

Så prøver man etter hvert å teste når hunden står med ryggen til - man klikker - og da ser man jo kjappt om den reagerer og venter på godbit ..

Jeg vet ikke - dette er sikkert ikke en metode som passer for alle individer ....men det er iallefall en bra metode .....og man oppmuntrer hunden til å tenke - det liker jeg .... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, prøvde og prøvde, Virgo. Men hunden reagerte ikke på klikket, og jeg motiverte, og motiverte. Treneren sa at klikketrening var ikke noe for denne hunden, så jeg måtte bare fortsette med vanlig "pølsetrening". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...