Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Er det mulig å holde en så stor pengesum skjult på noen måte? F.eks ved at jeg investerer i bolig, uten at samboer vet om det? Eller at jeg betaler ned gjeld uten at samboer får vite om det? Hvis det står som formue, vil han jo oppdage det, og det vil jeg ikke. Jeg tenker at jeg f.eks kan hjelpe min søster med boligkjøp, ved at hun "får" disse pengene som egenkapital, mot at jeg får en liten eierandel i boligen...? Blir som langsiktig, skjult sparing for meg. Er det mulig?
Rosalie Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Det er sikkert mulig, men hvorfor i alle dager vil du holde noe slikt skjult for samboer? Stoler du så lite på han?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Mitt største spørsmål til deg er hvorfor du ønsker å være uærlig mot samboeren din. Eller for å si det på en annen måte: Hvorfor ønsker du fortsatt å være samboer med noen du ikke ønsker å være ærlig med?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Hm. Lurer på hva som er motivasjonen din for å "skjule" at du har arvet. I. ... II. et hypotetisk spm - i dette tilfellet vil jeg da svare at "Ja, det er nok mulig. Om det er lurt er en annen sak. Det peker på mistillit til samboeren, og siden sjansen er stor for at han skal oppdage det er sjansen også stor for at dette vil kunne føre til samlivsbrudd for dere. III. Et reelt tilfelle - da mistenker jeg at du er 1) en igle som lever av mannen sine penger og ikke vil bidra til fellesskapet med det du har, 2) en som er med for en joy ride og som egentlig ikke er seriøs i forholdet - og dermed ikke interessert i å investere i det, eller 3) mannen er ikke til å stole på - han bruker dop/spiller vekk penger/er en uærlig type. Hvis 1, 2 el 3 stemmer syns jeg du skal dra din kos med pengene. Jeg er selv samboer, men min samboers penger er hans penger og mine penger er mine penger. Vi bidrar med fellesutgifter etter evne og evt forskjellige investeringer, men dersom han skulle arve penger ville dette vært hans penger som jeg ikke forventer å ta del i på annen måte enn at hvis han f.eks. velger å investere disse pengene i en hytte så er jeg med på hyttetur og stell og vedlikehold av den. Du må vel også skatte av disse pengene. Betaler du ned gjeld vil du tape skattefradrag på gjelden + betale skatt på arv. Da syns jeg en investering i eiendom kan være bedre... Men jeg syns likevel ikke at du skal la være å si noe til din samboer. Endret 6. mai 2009 av Furstina
Nana Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 TS spør om det er mulig å holde det skjult. Ingen av oss har noe med hvorfor hun vil det. Typisk KG og derfor jeg omtrent aldri poster noe. Du kan garantert skjule det men det spørs litt på hvordan du har fått pengene selvfølgelig. Husk at evt eierandel i boligen også vil komme som formue.. 1
Pingting Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 (endret) TS: det går vel an, men bolig kommer vel også opp som formue? Det finnes sikkert andre måter. Endret 6. mai 2009 av Furstina
Gjest regine ii Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Som samboer har du ingen økonomiske forpliktelser overfor partneren, noe en har dersom en er gift (gjensidig forsørgerplikt). Derfor har ikke samboer noe med disse pengene uansett, og du har ingen plikt til å fortelle om det, eller legge det i noe felles. Selvsagt kan du gjøre hva du vil med pengene. Men du kan skape store problemer for deg selv og din søster om du "gir" henne pengene som egenkapital. Hva hvis du trenger pengene - må hun gå fra huset da, fordi hun må betale ut deg? Her er det mange fallbruber også fordi det er nær familie og der kan det bli mye bråk. Tror kanskje jeg ville tatt kontakt med en advokat for å høre hvordan du best kan sikre dine penger. Samtidig: å skjule sånt for hverandre tyder ikke på det beste forhold, men det er muligens derfor ts ønsker å skule det og......
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 Ta pengene ut i kontanter og legg dem i en bankboks. Det er vel den enkleste løsningen. Ikke den smarteste...
Alison Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Ta pengene ut i kontanter og legg dem i en bankboks. Det er vel den enkleste løsningen. Ikke den smarteste... Men ts må likevel føre disse pengene på selvangivelsen. Gjør hun ikke det så er det snakk om å skatteundragelse. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 Hvorfor i alle dager holde det skjult??? Dette er jo uansett dine penger og ikke din samboers. Så enkelt er det.
Vilm@ Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 Klart du kan det, du bestemmer jo selv hvem du vil fortelle dette til. 1
leirbål Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 Men vil det ikke komme frem på selvangivelsen hennes? Uansett hva hun gjør, bortsett fra å legge de i en bankboks, da kanskje.
Annie Skrevet 4. mai 2009 #13 Skrevet 4. mai 2009 Hvorfor i alle dager holde det skjult??? Dette er jo uansett dine penger og ikke din samboers. Så enkelt er det.
flickan Skrevet 4. mai 2009 #14 Skrevet 4. mai 2009 Men vil det ikke komme frem på selvangivelsen hennes? Uansett hva hun gjør, bortsett fra å legge de i en bankboks, da kanskje. Men samboere har da ingen plikt til å vise hverandre selvangivelsene. Jeg snoket ikke i mannens da vi var samboere. (Nå gjør jeg forsåvidt det pga at det strort sett er jeg som sjekker tallene på oss begge, vi liknes uansett under ett siden vi er gift.)
leirbål Skrevet 5. mai 2009 #15 Skrevet 5. mai 2009 Men samboere har da ingen plikt til å vise hverandre selvangivelsene. Jeg snoket ikke i mannens da vi var samboere. (Nå gjør jeg forsåvidt det pga at det strort sett er jeg som sjekker tallene på oss begge, vi liknes uansett under ett siden vi er gift.) Ja, jeg ville aldri sett på en annens selvangivelse. Men siden ts. ikke vil at samboeren skal vite om pengene, og skattelistene er populær lesning på nettet, er det et reelt spørsmål synes jeg.
Gjest hideIT Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 Kjøp ekte gull- og sølvmynter for pengene og putt dem i en bankboks. En unse (31,1 g) rent gull koster cirka 7000 kr. 100 slike mynter er altså 700 000 kroner. Myntene burde være av typen canadian maple leaf. De er utstedt av Canadian Mint, og er av bullion type. Det innebærer at de er verdt sin vekt i gull. De er altså en måte å plassere penger på, og ikke et samleobjekt. Bare spør mer, hvis det er noe du lurer på.
Gjest Gjest_Vilde_* Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 Men samboere har da ingen plikt til å vise hverandre selvangivelsene. Jeg snoket ikke i mannens da vi var samboere. (Nå gjør jeg forsåvidt det pga at det strort sett er jeg som sjekker tallene på oss begge, vi liknes uansett under ett siden vi er gift.) Hvis dette er arv så er det allerede meldt til skattemyndighetene. All arv skal meldes dit. Jeg arvet 80.000 etter min bestefar og kort tid etterpå fikk jeg brev fra lingingskontoret om at de hadde registrert det. Er arven på 700.000 så må du betale arveavgift. Hvis dette ikke er arv men lotterigevinst så rapporterer f.eks. Norsk Tipping også inn til lingingskontoet. Men du trenger ikke skatte av det. Eller er dette en gave? Ja da må du også betale skatt. Poenget er at du ikke kan skjule for det offentlig at du har mottatt disse pengene - så lenge du ikke har mottatt de ulovlig. Er det ulovlige penger så kan du heller ikke bruke de til å investere i lovlige ting! Som å investere i boligen til søsteren din. Som heller ikke er så lurt. For da er du avhengig av din søster får å få pengene tilbake. Men poenget - er det lovlige penger som det offentlige kjenner til så skal det ikke så mye til for at sambo finner ut av det også. Og da vet du - da blir han kanskje rimelig overrasket over at du ikke hadde tillit nok til å fortelle ham om pengene! For det er jo fullt mulig at han respekterer at "mine penger er mine penger og dine penger er dine penger". Samboere har nemlig ikke felleseie!!! (kanskje du er redd for at han vil ta pengene dine og bruke de opp? at han vil forlange at du deler? men det har du ingen plikt til å gjøre) Du kan godt satse på å holde pengene dine skjult! Men husk at du bør ha en jævlig god forklaring den dagen han finner ut av det.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Jeg kan tenke meg mange gode grunner til å holde noe slikt skjult for en samboer...!!
Blekemiddel Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Jeg kan tenke meg mange gode grunner til å holde noe slikt skjult for en samboer...!! Da har man i så fall en samboer man ikke kan leve sammen med resten av livet... Og hva er poenget med å være samboere da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå