Gjest Gjest_Heihei_* Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har ei venninne som har to barn, eldste er 3 år og 8 måneder og hun bruker fortsatt bleie. Venninna mi sier at hun ikke gidder å mase for mye med at jenta skal bruke potte, for hun vil ikke sitte der. Hun sier at det kommer av seg selv etterhvert. Men er ikke dette barnet litt gammelt til å bruke bleie, eller er det vanlig? Jeg har ikke så mye erfaring med barn men de barna som er i min familie som jeg har passet sluttet med bleie da de var 2,5 til 3 år gamle. Bare spør jeg, for jeg har lyst til å passe jenta av og til men liker ikke å styre med en såpass stor unge som alltid gjør i buksa.
Gjest Eurodice Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har ei venninne som har to barn, eldste er 3 år og 8 måneder og hun bruker fortsatt bleie. Venninna mi sier at hun ikke gidder å mase for mye med at jenta skal bruke potte, for hun vil ikke sitte der. Hun sier at det kommer av seg selv etterhvert. Men er ikke dette barnet litt gammelt til å bruke bleie, eller er det vanlig? Jeg har ikke så mye erfaring med barn men de barna som er i min familie som jeg har passet sluttet med bleie da de var 2,5 til 3 år gamle. Bare spør jeg, for jeg har lyst til å passe jenta av og til men liker ikke å styre med en såpass stor unge som alltid gjør i buksa. Det er svært så vanlig at barn i den alderen bruker bleie. Hvis den minste er baby, kan det tenkes at det er litt sjalusi med i bildet, og at den eldste også vil være "liten".
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Hvis hun er eldst, så kan det være grunnen faktisk. Noen barn blir enormt sjalu når det kommer små søsken, og vil ha litt av oppmerksomheten fra mor og far..og det kan være en måte.. Men alle barn er forskjellige, og noen blir bleie frie tidligere enn andre og vise versa. Det trenger ikke å ligge noe unormalt til grunn..
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har ei venninne som har to barn, eldste er 3 år og 8 måneder og hun bruker fortsatt bleie. Venninna mi sier at hun ikke gidder å mase for mye med at jenta skal bruke potte, for hun vil ikke sitte der. Hun sier at det kommer av seg selv etterhvert. Men er ikke dette barnet litt gammelt til å bruke bleie, eller er det vanlig? Jeg har ikke så mye erfaring med barn men de barna som er i min familie som jeg har passet sluttet med bleie da de var 2,5 til 3 år gamle. Bare spør jeg, for jeg har lyst til å passe jenta av og til men liker ikke å styre med en såpass stor unge som alltid gjør i buksa. Ingen barn er like...ja det er kanskje litt sent,men da slutter hun nok denne sommeren i stedet. Datteren min blir 5 i august og har fortsatt nattbleie fra tid til annen.Det verste man kan gjøre er å stresse barn iforhold til bleieslutt. Hvis et par bæsjebleier hindrer deg i passe en søt liten jente,så ja vel.Herregud
GlaJenta88 Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har ikke så mye erfaring selv, men når jeg skulle begynne i barnehage på tidlig 90-tall, så var "kravet" fylte 3 år og bleiefri. Så jeg brukte toalett fra jeg var 3 i alle fall. Men jeg er enig i det de andre skriver her. Det kan være tegn på sjalusi på yngre søsken.
Gjest TS heihei Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Ja minstebarnet er baby på et halvt år, så det er sikkert sånn som dere sier. Jeg ville spørre her før jeg evt. sa noe til venninna mi, for jeg har jo ikke noe greie på det. Men det virker ikke som om jenta er sjalu eller noe, hun er ganske smart for alderen virker det som så jeg synes bare det er litt rart. Til deg som sier herregud, nei jeg lar det ikke stoppe meg i å passe henne for jeg har gjort det flere ganger, men jeg ville spurt om å få passe henne oftere hvis hun ikke brukte bleie. Da er det mye lettere for meg å bare stikke innom og spørre om hun vil være med på kjøretur eller hva jeg måtte finne på der og da, blir litt friere da.
Black Eyed Susan Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Jeg syns nok jenta er i eldste laget for å bruke bleie. Hun er snart 4 år, og alt av fysiske mekanismer og psykisk forståelse skal ligge til grunn for at hun skal kunne klare seg uten bleie. Reagerer litt på at moren sier hun ikke gidder mase fordi jenta ikke vil sitte på potte. Jeg mener rett og slett at jenta er for stor til å sitte på potte nå som hun er så gammel, hun bør heller settes på egnet sete rett på do. Kampen med barnet om å ville og ikke er velkjent for foreldre, det er snakk om en oppgave og ikke om å gidde. Det å skifte bleie på et snart 4 års gammelt barn er veldig anderledes enn å skifte på et yngre barn. Barn i den alderen skiller ut andre stoffer i både avføring og urin.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Jeg forstår ikke styret. Jenta slutter garantert av seg selv om ikke så altfor lenge med mindre det er noe fysisk galt.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Jeg forstår ikke styret. Jenta slutter garantert av seg selv om ikke så altfor lenge med mindre det er noe fysisk galt. Styr?? Det var jo bare et enkelt spørsmål??
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Hei, vår eldste sønn sluttet rett før han ble 4, men da hadde han lenge gått på toalettet for å bæsje. Å tisse hadde han større problemer med å si fra om. Vå yngste sluttet da han var 3 år. Nabojenta vår blir 4 i september, hun bruker også fortsatt bleie, og jeg har inntrykk av at dette er ganske vanlig Synes ikke dette skal stoppe deg i å passe henne.
Gjest imli Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Synes virkelig et barn på snart fire år i alle fall bør være tørr på dagtid!
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Synes virkelig et barn på snart fire år i alle fall bør være tørr på dagtid! Huff da! Synes du det ja. Stakkars alle de barna som ikke er det, og det er ganske mange, spesielt gutter. Kanskje det er noe alvorlig galt med dem? Eller kanskje foreldrene ikke er like gode som deg? Det ihvertfall slik at det ikke er noen medisinsk "galt" før det har fylt fem. Og fortsatt er det slik at 10% av alle 6 åringer har enurese. Så det er ganske vanlig. Jeg tror det er viktig at barn og foreldre som sliter "mer enn gjennomsnittet" i forhold til at barnet skal bli tørt har nytte av å ikke bli møtt med "pekefingermentalitet" fra andre, om at de ikke er "gode nok" - da blir de bare enda mer stresset, og målet blir vanskeligere å nå.
Gjest MåneSkygge Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Huff da! Synes du det ja. Stakkars alle de barna som ikke er det, og det er ganske mange, spesielt gutter. Kanskje det er noe alvorlig galt med dem? Eller kanskje foreldrene ikke er like gode som deg? Det ihvertfall slik at det ikke er noen medisinsk "galt" før det har fylt fem. Og fortsatt er det slik at 10% av alle 6 åringer har enurese. Så det er ganske vanlig. Jeg tror det er viktig at barn og foreldre som sliter "mer enn gjennomsnittet" i forhold til at barnet skal bli tørt har nytte av å ikke bli møtt med "pekefingermentalitet" fra andre, om at de ikke er "gode nok" - da blir de bare enda mer stresset, og målet blir vanskeligere å nå. Er du litt hårsår? Imli sa da virkelig ikke at det var noe galt med de som sliter litt med og bli tørre.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Jeg synes at det er ikke et spørsmål om sjalusi,det er bare så enkelt at mamaen til bleie baby vil ikke jobbe litt me saken,ingenting kommer av seg selv,man må bruke tid og energi til å lære små barn at potten er mye bedre enn å være bæsj fullt. Jeg begynte å sette barnet mitt på pott da hun ble litt over ett år og da hun ble 2 år hun ville aldri bæsje i bleie! Det ble simpelten ekkelt for henne. Så,da hun begynnte å gå i barnehage, var det ikke noe problem med det i det hele tatt. Mamaen må være litt omtenksom om barnet sitt og hjelpe litt . Vær sikker at i 2-3 måneder barnet vil ikke bæsje i bleier!
Gjest imli Skrevet 3. mai 2009 #15 Skrevet 3. mai 2009 Oi, oi, det var da veldig så hårsår du var da. Hvor skriver jeg at de som ikke er tørre når de er tre-fire år har dårlige foreldre eller at det er noe alvorlig galt med dem? :klø: Bare vis meg det, du. Skrev bare hva jeg synes, og det står jeg på. De aller fleste unger greier å bli tørre på dagtid før de er fire år. De fleste greier faktisk å bli tørre på dagtid før de er tre år, mange når de er to år også. Natta varierer jo veldig. Og jeg snakker ikke om de "10% av alle 6-åringer som har eurese". Jeg kommer overhodet ikke med noe pekefingermentalitet. Nå får du jaggu meg gi deg. Begynner å bli drittlei av å bli slakta av diverse hårsåre gjester... Har du slitt med å få ungene dine tørre, så er jo det synd for deg, og ikke minst dem. Men andre må jo få mene at en fireåring bør være tørr på dagtid likevel, kan ikke si jeg synes det er noen kontroversiell påstand...
Gjest imli Skrevet 3. mai 2009 #16 Skrevet 3. mai 2009 Ja, skulle egentlig sitere Gjest kl 09.10, men det ble visst borte.
soda Skrevet 3. mai 2009 #17 Skrevet 3. mai 2009 ja min mening er at hun burde ha sluttet for lenge siden. ja sef noen er ikke klar for det. noen har andre medisinske grunner men siden vi ikke får opplyst det her så synes jeg at dette er noe som burdes tas tak i.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #18 Skrevet 3. mai 2009 Ja minstebarnet er baby på et halvt år, så det er sikkert sånn som dere sier. Jeg ville spørre her før jeg evt. sa noe til venninna mi, for jeg har jo ikke noe greie på det. Men det virker ikke som om jenta er sjalu eller noe, hun er ganske smart for alderen virker det som så jeg synes bare det er litt rart. Selv om barnet er smart, kan det veldig gjerne være sjalu på lillesøster. Uavhengig av om det er normalt eller ikke at hun må ha bleie, så må hun jo ha bleie. Det får hun bare ha inntil hun ikke må ha det lengre.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #19 Skrevet 3. mai 2009 Nei, det er ikke vanlig eller normalt at et barn på tre og et halvt år bruker bleie. Det er ikke dermed sagt at alle klarer å slutte innen da på grunn av div problemer, med en unge med "normale forutsetninger" bør være tørr.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #20 Skrevet 3. mai 2009 Min nevø er 3.5 år men klarer ikke helt å si i fra om når han må på do. Det virker nok rart for utenforstående pga at gutten har et enormt ordforråd og snakket helt rent for over ett år siden. Foreldrene og gutten (han ønsker selv å slutte) prøver og prøver, nå går det stort sett bra på dagtid. Med noen uhell. De "stresser" ikke ovenfor andre, men har likevel snakket med helsepersonell pga at de er litt bekymret. Poenget mitt er at foreldre gjerne gjør masse for å få barna til å bruke do i stedet for bleie. Det er imidlertid ikke sikkert de orker å forklare/snakke om dette selv til nære venner. Min søster (som hadde samme utfordring med sitt eldste barn) ble så lei av alle "gode råd" hun fikk fra venner og familie. De hadde jo prøvd alle gode råd tidligere. Da er det lettere å si at man ikke stresser, det kommer når barnet er klart for det osv. Så slipper man å diskutere noe man ikke ønsker å diskutere. Noen barn bruker rett og slett lenger tid enn andre, selv om foreldrene prøver med både potte, do, belønninger osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå