Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har vel egentlig alltid syntes at det er "slemt" av Israel og holde på som de gjør i årevis, men så kom det meg plutselig for øre at den godeste Arafat slett ikke er den som vi ute i verden har fått intrykk av. Mannen snakker med to tunger, sier folk som har et bein i hans leir og hører hva han sier til sine egne på arabaisk. De gir seg ikke før de har hele Israel, de kommer overhode ikke til å nøye seg med en liten bit som de skal kalle sitt eget. For dem er Israel deres, og de har ikke tenkt å ta til takke med en brøkdel. Det er vel dette isralerne faktisk er redd for, og dette den godeste Yasir ikke lar komme resten av verden for ørene....

Kom på dette da jeg leste en tråd inne på alternativt nettopp, hvor denne konflikten kom fram i en annen sammenheng... så nå er slett ikke jeg så sikker lenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Jeg er overhode ikke en midt-østen ekspert - ikke engang middels, men tenker likevel: Kan man egentlig klandre palestinerne? De ser på israelerne som okkupanter - som har fortrengt et helt folk fra et land de mener er rettmessig deres. Selv har de, gjennom fredforhandlinger fått tildelt områder på Vestbredden og i Gaza hvor de selv skal få styre, men disse brytes daglig av israelerne styrker som ligger tungt inni byene. Bygninger rives, palestinerne blir avskjært og kontrollert daglig når de skal på arbeid eller krysse soner.

Jeg forstår godt at de er pisst - de får ikke engang leve i fred DER.

Gjest gjest1
Skrevet

ja.. nei.... eh.... når det gjelder den konflikten der er jeg faktisk helt brødhue, og absolutt ikke kompetent til å uttale meg bombastisk om verken det ene eller det andre.... hvem har rett og hvem har ikke rett og... jeg synes de bare kan slutte jeg!!!! :evil:

Gjest Zirine
Skrevet

Vel, det synes vel i grunnen jeg óg - sånn bare for å konkludere ;)

Skrevet

vel, jeg blir rett og slett kvalm av alle som boikotter Israel, er virkelig palestinerne noe bedre? man kan ikke bare ksylde på et folkeslag, når man ser hvor mye forferdelige ting BEGGE TO gjør. begge landene har både selvmordsbombing og diverse på samvittigheten.

Iset

Skrevet

-Det er en vond spiral som bare vil fortsette. Det blir aldri fred i Midt-Østen i vår levetid - iallefall ikke i vår oppfatning av ordet fred.

Og at det finnes planer på hver side, som omfatter noe ganske annet enn det som kommer ut i media, er jeg ganske sikker på.

Gjest Poirot
Skrevet

Det er ikke tilfeldig at alle jøder i hele verden kan flytte til Israel og få bo der... Økt antall gr økt makt.

Men hvem er det så som flytter? Fattige ortodokse jøder fra Øst Europa, og noen fra USA. Dette er jøder med sterke meninger. De ortodokse behøver ikke jobbe, de får trygd for å studere Toraen. Dette skaåer interne splittelser mot "vanlige" jøder, som jobber og har normale liv.

Flere jøder trenger mere plass. Hvor bygger man ? I palestinske områder.

Mine jødiske venner i Israel er lei av jøder fra utlandet som kommer og er så aggresive, de føler at de er med på å ødelegge landet deres og bare ta seg til rette, samt sette alles liv i fare ved å ikke ta hensyn til palestinerne. Som har bodd der like lenge.

Det bor palestinere i flyktningeleirer i andre land, som har gort det i 50 år. Familier ble splittet, og de får ikke returnere. Legg til store arbeidsløshet og valutaproblemer, veibommer og visiteringer. Er det rart de er bitre?

Ikke dermed sagt at bilbomber er løsningen.

Men er løsningen å ture frem slik Israel gjør, med en statsminister som har drept hundrevis av sivile i sin militære karriere? I 1982 måtte han gå av som minister pga sin brutale atferd mot palestinerne, dvs han drepte litt for mange uten mål og mening.

Gjest Anonymous
Skrevet

Verden er ikke svart-hvit, og heller ikke midtøstenkonflikten. Men likevel vil jeg si at det først og fremst er Israel som må ta det største ansvaret for den elendigheten vi er vitne til. Det er Israel som sitter med makten og det er de som undertrykker palestinerne ved å bygge bosetninger, sette opp veisperringer så barna ikke kommer seg til skole, sykehus etc.

Israel er overlegne militært, og jeg kan ikke si at jeg forsvarer selvmordsbomberne, men jeg forstår dem. De har ingen hær som kan forsvare dem mot de daglige angrepene fra Sharon. Og hadde jeg opplevd det palestinerne har måttet gå gjennom, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde sittet i ro å ventet på at israelerne skulle trekke seg ut fra våre områder heller.

Når det er sagt så skjønner jeg vel egentlig ikke hvorfor FN skulle gi israelerne landet i utgangspunktet. Det skulle vel ikke så mye tankevirksomhet til for å forstå at to folkegrupper med så sterk historie og forskjellig religion ikke ville klare å leve sammen i fred?

Skrevet
Når det er sagt så skjønner jeg vel egentlig ikke hvorfor FN skulle gi israelerne landet i utgangspunktet. Det skulle vel ikke så mye tankevirksomhet til for å forstå at to folkegrupper med så sterk historie og forskjellig religion ikke ville klare å leve sammen i fred?

Det var det dei forstod, britane, då dei bestemte seg for å gi 77% av landet som jødane skulle få til arabarane - det vart til Jordan, og jødane som budde der vart jaga bort frå heimane sine. (Dette var på den tida då arabarane ikkje ville kalla jødane for jødar, då det ville gi dei rett til landet. I staden vart dei forakteleg kalla palestinarar... (Også kjent som filisterar - eit gresk folk som busette seg i området.))

Dette kan nok forklara ein del av haldningane. At dagens palestinarar ikkje er jødar, ei heller av gresk avstamming - det forklarar nok òg ein del.

Så - sjølv om den israelske regjeringa gjer gale ting, så er det absolutt forståeleg, det òg. Det er ikkje berre arabarane/palestinarane som har vorte jaga frå heimane sine - det vart mange jødar òg. (3/4 av jødane, leste eg ein gong.) Så berre å skulda på Israel, fokusere på deira handlingar og unnskulda palestinarane (ja, det er galt av sjølvmordsbombarane, men det er jo forståeleg og bla bla bla...) det vil berre bera galt av stad. Alle støttar palestinarane, få støttar Israel - kva kjensler skapar det?

Og den kritikken mot Sharon, om at han var ansvarleg for den massakren (vel fortjent kritikk, altså) - kor mange kritiserer Arafat for alle drapa på uskuldige han er ansvarleg for? (Og forsåvidt forsøket på å styrta regjeringa i Jordan for å overta makta der...)

Nei, når eg ser einsidige framstillingar av konflikten der, så ser eg meir eit forsøk på å fordela skuld enn ønske om å skapa fred. Og kvenn som har rett på kva land? Vel, ser ein på (by)namna, så får ein i alle fall ein historisk indikasjon - så kan me heller samanlikna med nyare tid i Europa og sjp korleis grensene har forandra seg her dei siste - tja, 100 år?

Skrevet

Mysan det er forskjell mellom palestinske unger som kaster steiner og israelske Comache-helikoptere som skyter borettslag.

Andre forskjeller, palestina har inget eget land, eller miletærstyrke...

Så Mysepusen... det er grunner til at palestinerne tenker som de gjør idag...

U see?

Waco

Skrevet
Alle støttar palestinarane, få støttar Israel - kva kjensler skapar det?

Unnskyld meg, men lever vi i samme verden? Ser vi på den samme Dagsrevyen og leser de samme avisene?

Gjest Poirot
Skrevet

Unnskyld meg, men lever vi i samme verden? Ser vi på den samme Dagsrevyen og leser de samme avisene?

Crazee har tydeligvis ikke fått med seg at uSA støtter Israel med milliardbeløp hvert år, det er faktisk det landet uSA gir mest bistand til. De som har vært i Israel vet godt at dette landet ikke trenger bistand, da det er på linje med Sør-Europa i standard. Lurer på hva pengene går til jeg.... Våpen eks? :roll:

Skrevet

Tror ikke det blir fred i Midtøsten noen gang jeg, det ser hvertfall svart ut foreløpig...

Skrevet

Joda, eg er fullstendig klar over at USA støttar Israel med store beløp kvart år. Men det betyr stadig ikkje at det er MANGE som støttar Israel. (Dessutan er det - så vidt eg har fått med meg - eit aukande tal på kritiske røyster til den støtta innan USA...)

Gjest Anonymous
Skrevet

jødene har hatt planer om å fordrive palestineren og å anektere deres land i årtier.

les litt mer om jødene og deres mentalitet og religion:

søk på "Israel Shahak" som har skrevet en bok om emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...