Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest unlucky
Skrevet

Er det noen som vet hvordan den enes inkasso saker virker inn på den andre ektefellens økonomi? Jeg har nylig oppdaget at min mann tydligvis har " konvolutt skrekken". Vi har vært gift i 7 år, ett felles barn,og har aldri hatt delt økonomi. I begynnelsen syns jeg det var rart at han ikke ønsket det, men ble vant med det.

Så fant jeg masse regninger, uåpnet inkasso krav, og gikk rett i sjokk. Er fortsatt helt borte vekk. Vi har ikke så altfor god kommunikasjon fra før, så det blir veldig vanskelig for meg å ta det opp med ham. Men noe må jeg gjøre.

Han er arbeidsledig, mens jeg jobber to jobber og studerer ved siden av. Han er over 50 år så jobb mulighetene er innsnevret. Han har aldri vært arbeidssky, men er tydligvis et stort rotehue når det gjelder økonomi.

Huset, som er er en del av landbrukseiendom ( han avviklet for 5 år siden ) der naboen forpakter jordene, står derfor på han navn, noe med konsesjonsplikt ( om det staves slik) , og han sier huset aldri kan bli satt over på meg. Derfor er jeg livredd for at huset blir tvangssolgt siden har har inkasso saker.

Er det noen her som har opplevd noe lignende, eller har noe kjenskap i slike saker. Er livredd og oppgitt. Ikke greit å oppdage at ens mann har servert løgner fra dag en. Han har løyet om andre ting også, uten at det har relevans til vår økonomi.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det som må gjøres nå er å kontakte inkassobyråene og få til en avtale på det han skylder. Det er eneste måten å unngå at sakene går videre med tvangssalg på huset. Egentlig burde han gjøre dette selv, men det er vel en sørgelig realitet at skal det bli gjort så er det du som må gjøre det.

Siden det er han som eier huset så er det vel han som har noen verdier av noen som helst betydning. Siden han ikke har arbeid er huset det eneste de kan ta pant i. Er noen av inkassosakene ting dere har kjøpt i fellesskap så kan de også gå på deg. Er det ikke felleseie så er gjelden personlig og på han.

Gjest Gjest
Skrevet

Om ikke annet er avtalt skriftelig er det vel felleseie så lenge de er gift. Altså at ts eier halvparten av eiendommen ? Har de juridisk særeie er det helt klart at huset er i fare sonen, men hvis ikke ? Om jeg har rett betur det også at kreditorene kan få tak i ts verdier også (f.eks bil).

Uansett: på tide å gjøre avtaler, og se om det er mulig å finne en levelig ordning.

Lykke til :)

Gjest empati
Skrevet

Syns virkeli synd på deg som uheldigvis har havnet i en slik situasjon. Eiendommen og andre eiendeler som er felleseie, vil stå i faresonen, og din ektemanns kreditorer kan kreve pant i hans 1/2 del av felleseien. S du kan risikere å måtte kjøpe hans krav om du ønsker å beholde eiendelene.. dette er såklart veldig kostbart, og sikkert umulig for deg, så om han ikke kan overføre all særeie over på deg vil dere stå i fare for å miste eiendommen dessverre. Men det hjelper nok å få istand en dialog med kreditorene, eventuelt få hjelp i kommunen via gjeldsrådgiver. Her er det ikke snakk om å få igang kommunikasjonen, du får sette hardt mot hardt og beskytte din egen og dine barns fremtid.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Eiendommen står på han - det står i første innlegg. Det er garantert det de har som er av størst verdi, derfor vil hans kreditorer først prøve å ta utlegg i den.

Dersom alt annet er felleseie så er det soleklart at det også kan gå ut over trådstartes eiendeler, men ingen bærer ut tv, salong og bil før de kan ta pant i en bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...