Gå til innhold

gutter bryter avtale med hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

En situasjon, 10-11 år gamle:

Gutt A spør gutt B om de skal være sammen en dag - f.eks. lørdag. Gutt B spør hjemme , det er ok, og sier ifra til gutt A på skolen. De avtaler så at gutt B skal hjem til gutt A.

Gutt B blir kjørt til gutt A på lørdagen men på veien ser de gutt A sammen med gutt C. Gutt B hopper ut av bilen og løper bort til dem. Gutt A har sovet over hos gutt C og sier at han hadde ingen avtale med gutt B denne dagen. Gutt A og C stikker av.

Foreldrene til gutt A skulle bort og ordnet barnepike til gutt A hos gutt C. De visste ikke at gutt A hadde noen avtale med gutt B da gutt A ikke hadde sagt dette hjemme. (litt rart siden det var gutt A var den som hadde spurt om en avtale)

Moren til gutt B ringer gutt A (mobil) da gutt B kom slukøret hjem. Hun spør visstnok om avtalen, og hvorfor ikke gi beskjed til gutt B om at den brytes. Og spør hvorfor de ikke kan leke sammen alle sammen.

Gutt A ringer moren sin pga denne tlf. Selvfølgelig synes han det er ubehagelig med en slik tlf.

Hva gjør du som foreldre her?

Er det ok at noen ringer barnet ditt slik?

Tar du kontakt med foreldrene og ber de heller kontakte deg om dette skjer?

Mener du at guttene får ordne opp seg imellom og trekker deg ut?

Barna i denne alderen pleier her å gjøre avtaler seg imellom uten at voksne snakker sammen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Hvis jeg hadde vært mor til gutt A så hadde det først blitt spurt svært direkte om det var en avtale om overnatting/lek denne dagen. Hvis gutt A hadde nektet for dette, uten å være troverdig hadde det blitt en klar tale om å holde avtaler og ikke såre andre og ikke lyge for å komme ut av trøbbel.

Det neste hadde vært å gjøre en avtale med B's foreldre at fremtidige avtaler må klareres med både A og B's foreldre slik at man unngår denne situasjonen igjen. Da har man også vitner dersom A skulle forsøke seg på et lignende stunt i fremtiden.

Som A's forelder ville jeg ikke akseptert at mitt barn løy eller brøt avtaler bare fordi noe annet festligere dukket opp.

Som B's forelder, dersom A's forelder ikke bryr seg, ville jeg sagt til B at avtaler om denne typen ting med A må klareres med meg som forelder først slik at jeg kan få bekreftet fra A og foreldre at dette faktisk er en reell avale som skal overholdes. Dersom dette hadde gjentatt seg hadde jeg ikke akseptert at det ble gjort nye slike avtaler.

Det er greit at barna gjør avtaler seg i mellom, og skuffelser er en del av livet. Men her blir det så mange parter innvolvert og det kan være godt og lurt å sile ut dårlige venner før de lager for mye problemer.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis jeg hadde vært mor til gutt A så hadde det først blitt spurt svært direkte om det var en avtale om overnatting/lek denne dagen. Hvis gutt A hadde nektet for dette, uten å være troverdig hadde det blitt en klar tale om å holde avtaler og ikke såre andre og ikke lyge for å komme ut av trøbbel.

Det neste hadde vært å gjøre en avtale med B's foreldre at fremtidige avtaler må klareres med både A og B's foreldre slik at man unngår denne situasjonen igjen. Da har man også vitner dersom A skulle forsøke seg på et lignende stunt i fremtiden.

Som A's forelder ville jeg ikke akseptert at mitt barn løy eller brøt avtaler bare fordi noe annet festligere dukket opp.

Som B's forelder, dersom A's forelder ikke bryr seg, ville jeg sagt til B at avtaler om denne typen ting med A må klareres med meg som forelder først slik at jeg kan få bekreftet fra A og foreldre at dette faktisk er en reell avale som skal overholdes. Dersom dette hadde gjentatt seg hadde jeg ikke akseptert at det ble gjort nye slike avtaler.

Det er greit at barna gjør avtaler seg i mellom, og skuffelser er en del av livet. Men her blir det så mange parter innvolvert og det kan være godt og lurt å sile ut dårlige venner før de lager for mye problemer.

Hvor gamle er disse guttene?

Hvis min sønn må kjøres for å komme seg hjem til en kamerat, og avtalen mellom disse to er at de skal være sammen hele dagen hjemme hos noen andre.....så ringer jeg mor eller far til denne andre gutten og spør om dette er tilfelle, og i såfall hadde jeg avtalt et tidspunkt med foreldrene.

Fordi når min sønn har besøk ( en hel dag) så er det greit å ha en dialog med den andres foreldre, fordi barn kan gjøre mye rart og det er greit å vite at noen voksne i nærheten "passer" på barnas ve, og vel...

Nå er min sønn snart 9 år, og det kan jo hende din er eldre og da kan det jo være anderledes.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hvor gamle er disse guttene?

Hvis min sønn må kjøres for å komme seg hjem til en kamerat, og avtalen mellom disse to er at de skal være sammen hele dagen hjemme hos noen andre.....så ringer jeg mor eller far til denne andre gutten og spør om dette er tilfelle, og i såfall hadde jeg avtalt et tidspunkt med foreldrene.

Fordi når min sønn har besøk ( en hel dag) så er det greit å ha en dialog med den andres foreldre, fordi barn kan gjøre mye rart og det er greit å vite at noen voksne i nærheten "passer" på barnas ve, og vel...

Nå er min sønn snart 9 år, og det kan jo hende din er eldre og da kan det jo være anderledes.

Det står i trådstarters innlegg at guttene er 10-11 år gamle

Gjest Gjest
Skrevet
Det står i trådstarters innlegg at guttene er 10-11 år gamle

Ops :rodme:

Også i overskriften.....så ikke det, ja,ja..tusen takk:-)

Skrevet

Man bør kanskje fortsette med en dialog mellom foreldre når de er i denne aldere. Men ser også at det er flere og flere av barna som avtaler seg imellom og får det bekreftet av foreldre sine, dermed ingen innblanding av foreldre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...