Gjest Emera Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Datteren min på tolv er veldig redd for hunder. Nå har hun og jeg blitt enige om å prøve å få gjort noe med det. Er det noen som har erfaringer å dele? Vi bor i trondheimsområdet, vet noen av "hundeskrekkurs" eller noe lignende for barn her? Vet at de har slik behandling på Østmarka, men det er muligens bare for voksne.
Gjest Glør Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Hvis dere kjenner noen som har en veldig rolig og lydig hund kan dere trene på egen hånd også. Feks starte med å være på besøk, mens hunden ligger i motsatt hjørne av rommet, og er helt stille, og så gradvis nærme seg.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Tror nok det beste er å trene på hunder en vet er rolige. Gå inn på canis.no , der treffer du masse hyggelige hundefolk som sikkert vil hjelpe.
Gjest Emera Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 Takk for svar, begge to. Det med å bruke kjentes hunder har jeg jo tenkt på, og jeg kjenner folk i Canis. Men jeg vet ikke om det holder. Tror kanskje det hadde vært greit med noen som har peiling på hundefobi. Den som vet litt om fobier er jo klar over at det ikke hjelper samme hvor rolig hunden er. Det hjelper ikke med en rolig edderkopp for de som har edderkoppskrekk heller, sant..?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Takk for svar, begge to. Det med å bruke kjentes hunder har jeg jo tenkt på, og jeg kjenner folk i Canis. Men jeg vet ikke om det holder. Tror kanskje det hadde vært greit med noen som har peiling på hundefobi. Den som vet litt om fobier er jo klar over at det ikke hjelper samme hvor rolig hunden er. Det hjelper ikke med en rolig edderkopp for de som har edderkoppskrekk heller, sant..? Rolig edderkopp eller ikke, hun må uansett treffe en hund for å bli kvitt frykten sin. Det hjelper ikke å se på bilder.
Gjest Emera Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Rolig edderkopp eller ikke, hun må uansett treffe en hund for å bli kvitt frykten sin. Det hjelper ikke å se på bilder. Ja, selvsagt må hun det. Og da helst sammen med noen som har peiling på hundefobi.
Phaedra Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Vet at de har slik behandling på Østmarka, men det er muligens bare for voksne. NRK har ett innslag om Østmarka. Hele "behandlingen" tar 2 timer. Se innslager her. Vet ikke om det bare er for voksne, men du kan jo kontakte dem og spørre
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 NRK har ett innslag om Østmarka. Hele "behandlingen" tar 2 timer. Se innslager her. Vet ikke om det bare er for voksne, men du kan jo kontakte dem og spørre Tusen takk! Jeg skal se på det.
Imax Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 En som har peiling på fobier er psykologer. Ta kontakt med en! Forøvrig har jeg vært i kontakt med barn som nærmest har gått oppetter veggen for å unngå hunden min, men over tid har de faktisk blitt de mest hundeglade barna jeg vet om, nettopp fordi jeg har en ekstremt snill og tålmodig hund som er glad i barn og veldig tolerant. Over tid har de vent seg til ham, og føler mestring når de kan gå tur med den, be den om å sitte osv. Vil absolutt anbefale dere å besøke en som har en tålmodig, kosete og snill hund.
Gjest også redd Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 En som har peiling på fobier er psykologer. Ta kontakt med en! Forøvrig har jeg vært i kontakt med barn som nærmest har gått oppetter veggen for å unngå hunden min, men over tid har de faktisk blitt de mest hundeglade barna jeg vet om, nettopp fordi jeg har en ekstremt snill og tålmodig hund som er glad i barn og veldig tolerant. Over tid har de vent seg til ham, og føler mestring når de kan gå tur med den, be den om å sitte osv. Vil absolutt anbefale dere å besøke en som har en tålmodig, kosete og snill hund. Jeg er delvis enig i nytteverdien av å bli vant til en snill og rolig hund, men min erfaring er at selv om man blir trygg på én hund, er ikke dette nødvendigvis det samme som å bli kvitt hundeskrekken. Jeg er selv livredd hunder, men har i noen tilfeller etablert et godt forhold til enkelte hunder. Jeg synes det høres ut som en veldig god ide med et fobikurs, eller et opplegg fra psykolig. Veldig bra at dere tar tak i problemet sammen. Lykke til!
Imax Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 En viktig ting å huske på, er at folk som er redde for hunder har et kroppsspråk som gjør hunder redd! Derfor er det en dårlig kombinasjon som forsterker personens redsel og hundens redsel for den redde personen. Folk løper, veiver med hendene, tar hendene opp, hyler, skriker, gjør brå bevegelser, strekker seg på tå osv. Helt feil! Ved å være sammen en rolig hund kan man lære litt om hvordan man skal oppføre seg rundt hunder og sende ikke-truende signaler osv. Da kan man bryte den onde sirkelen og ha bedre møter med andre hunder også, ikke minst fordi man er vant med en situasjon hvor det er hunder. Mestring som man kan overføre i andre situasjoner. Det handler jo også om å lære seg å lese hundens signaler og vite hvilke signaler man selv sender ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå