Gå til innhold

Hvor finner jeg motivasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Snipp
Skrevet

Jeg har alltid slitt med vekta og vært i dårlig form, men nå synes jeg det har toppet seg. Jeg blir jo tungpustet og sliten i beina bare jeg går opp en liten bakke.

Jeg har gått ned i vekt via å ha spist sunt, trent på SATS og gått mye tur tidligere, så jeg VET hva som må til. Det eneste jeg mangler er motivasjon. Det burde jo være motivasjon nok det at jeg blir så fort sliten, og det at det hadde vært fint med en slankere kropp som så finere ut og passet inn i flere klesplagg. Men dessverre, det er ikke nok.

Jeg har det ellers veldig bra, med en samboer som elsker meg, søte og greie barn (ikke biologiske, men bor her på heltid) og en hverdag jeg trives med. Jeg lever et godt liv på de fleste måter.

Helsa burde jo også være en motivasjon, men så har det seg sånn at jeg har jernhelse, feiler ingenting. Og sånn er det med alle damene i min familie. Vi er overvektige og friske samtidig, vi lever godt og lenge med overvekten vår. Legen min mener at overvekten (og det at helsa ikke blir negativt påvirket av det) antakelig ligger så sterkt i genene mine at det er vanskelig å gjøre noe med, og kanskje ikke nødvendig. Jeg har som sagt gått ned i vekt før, men jeg har aldri vært helt slank og jeg har alltid gått fort opp igjen.

Men jeg VIL ned i vekt. Jeg vil det bare ikke sterkt nok.

Jeg vil gjerne høre fra andre i samme situasjon om hva dere gjorde for å finne motivasjon til å endre livsstil. Jeg trenger IKKE å høre noe om hvor mye jeg kan spise eller hvordan jeg bør trene. Jeg kan alt det der. Det er ikke kunnskapen men motivasjonen som mangler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motivasjon kan være så meget.

Det å ha en treningspartner med samme mål kan være motivasjon.

Det å sette seg mange små mål og oppnå målene kan være motivasjon når du ser progresjonen.

Jeg synes det er motiverende å se at kroppen forandrer seg.

Du kan jo finne motivasjon med at du får en bedre helse og velvære.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Er familien din (eller venner av deg) glad i friluftsliv? Hva med å planlegge en ferie eller helgetur som krever noe fysisk av deg? Hva hvis dere f.eks planlegger en fjelltur i august eller september, og bestemmer dere for en topp dere skal gå opp på? Da har du et veldig konkret mål for å forbedre formen din! Dessuten er det en ganske sterk motivasjon at du kanskje skuffer noen andre, dersom du ikke klarer å gjennomføre...

Skrevet
Er familien din (eller venner av deg) glad i friluftsliv? Hva med å planlegge en ferie eller helgetur som krever noe fysisk av deg? Hva hvis dere f.eks planlegger en fjelltur i august eller september, og bestemmer dere for en topp dere skal gå opp på? Da har du et veldig konkret mål for å forbedre formen din! Dessuten er det en ganske sterk motivasjon at du kanskje skuffer noen andre, dersom du ikke klarer å gjennomføre...

Det der var en god idé. Vi har et populært turfjell her i nærheten som ikke er en altfor krevende tur. Det tar kanskje 4-5 timer å gå opp dersom du er i normal gjennomsnittlig form, men ville nok vært uoverkommelig for meg slik jeg er i dag. Veien opp er ikke spesielt bratt, så man trenger ikke være i superform for å gå opp, og utsikten skal være fantastisk. Jeg har veldig lyst å gå opp dit, og det å lage en konkret plan hadde sikkert vært lurt. Tror jeg skal gjøre det! :)

Jeg synes det er vanskelig å bli motivert av å se kroppen forandre seg, for jeg ser det ikke så godt selv. Og klærne mine er såpass romslige i snittet at 10 kg pluss/minus ikke påvirker passformen i særlig grad. :(

Men en forpliktelse overfor andre kan være bra. Jeg vet jo at hvis jeg bare kommer i gang så liker jeg å være fysisk aktiv. Det er GODT å gå opp en bratt bakke når formen er der den skal være. Akkurat nå er all fysisk aktivitet et ork som bare understreker hvor dårlig formen er. Det er den første måneden det er verst, inntil jeg igjen kan rør meg uten å føle stort ubehag.

Takk for tipset!

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Du kan jo bruke maalebaand saa ser du lettere forandringer.

Ellers saa syns jeg det aller mest motiverende er faktisk aa finne en aktivitet(er) man virkelig liker. Da blir treningen i seg selv goey og ikke noe man bare gjoer fordi man foeler man maa. Jeg har gaatt i den fella mange ganger selv, og lagt opp et strengt program som jeg aldri klarer aa foelge..

Naa gjoer jeg det jeg har lyst til, naar jeg har lyst til det. Da blir det mye mer lystbetont. :) Varierer mellom sykkelturer, svoemming, ergometersykkel foran tv'n, loeping(intervall), rask gange, yoga, styrketrening og rollerblades alt etter hva jeg er i humoer til.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Les litt her, tror du vil finne nytte av endel som står i denne repotasjen:

http://www.diabetesinfo.no/website/content...tivasjonen.aspx

Takk for linken! Fikk ikke åpnet den i går, men i dag har jeg lest den. Mange gode tips der.

Nå skal jeg finne fram gode sko og mp3-spiller. Så skal jeg kjøre et kvarters tid til jeg kommer til et sted der jeg vet det er en fin turløype å gå i. Den går i en sløyfe, så har jeg først startet så får jeg en fin tur før jeg er tilbake ved utgangspunktet. Gleder meg faktisk! :)

Skrevet
Du kan jo bruke maalebaand saa ser du lettere forandringer.

Ellers saa syns jeg det aller mest motiverende er faktisk aa finne en aktivitet(er) man virkelig liker. Da blir treningen i seg selv goey og ikke noe man bare gjoer fordi man foeler man maa. Jeg har gaatt i den fella mange ganger selv, og lagt opp et strengt program som jeg aldri klarer aa foelge..

Naa gjoer jeg det jeg har lyst til, naar jeg har lyst til det. Da blir det mye mer lystbetont. :) Varierer mellom sykkelturer, svoemming, ergometersykkel foran tv'n, loeping(intervall), rask gange, yoga, styrketrening og rollerblades alt etter hva jeg er i humoer til.

Ja, målebånd er ikke dumt. Har gjort det en gang før, og da så jeg jo resultater. Vekt er ikke noe for meg. Jeg hater badevekta så den ble utvist herfra for lenge siden. Men målebånd er noe annet, det skal jeg gjøre! :)

Skrevet

Dette tipset har jeg ikke kommet på selv, men det går an få noen til å ta bilder av deg i helfigur hver måned. Da ser du eventuelle resultater. Det er vanskelig å se det på seg selv ellers, for det går så gradvis.

Skrevet
Jeg vil gjerne høre fra andre i samme situasjon om hva dere gjorde for å finne motivasjon til å endre livsstil. Jeg trenger IKKE å høre noe om hvor mye jeg kan spise eller hvordan jeg bør trene. Jeg kan alt det der. Det er ikke kunnskapen men motivasjonen som mangler.

Har ikke mange tips, for jeg er ca. i samme båt selv. Kan teorien, men mangler motivasjonen - fullstendig. Prøver å hjelpe på med å registrere meg i en eller annen vektklubb (for tiden VG's, men har brukt flere). Da får jeg i allfall kurver som viser fremgang. :ler:

Men det lokkemidlet holder ikke i all evighet det heller. Var såvidt kommet i gang da pollensesongen startet og ryggen slo seg vrang samtidig så nå er det stopp igjen. (Håper på bedre tider om en ukes tid for da tror jeg pollen er i ferd med å gi seg og rygg får jeg forhåpentlig fikset på uti uka som kommer.)

*henger med på tråden for å få med meg gode motivasjonstips*

Gjest Gjest
Skrevet

En skritteller er kjempegod motivasjon, det er det eneste som klarer å dra meg ut av godstolen :)

Gjest Gjest
Skrevet
En skritteller er kjempegod motivasjon, det er det eneste som klarer å dra meg ut av godstolen :)

Jeg har en skritteller, men den virker ikke med mindre jeg jumper bortover veien som en jæv... kanin! Ikke noe vondt om kaniner, de er søte dyr. Men ganglaget mitt er noe annerledes.

Hva slags type skritteller funker bra ved normal gange?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en Omron Walking Style II, og den fungerer kjempegodt :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Svært mye er gjort ved å ikke måtte være avhengig av viljestyrken hele tiden - men heller legge opp hverdagen slik at man på lettest mulig måte kan ta de sunne valgene. Motivasjon er en variabel som svinger voldsomt fra dag til dag, og derfor er det ikke så lurt å være veldig avhengig av den. Enkelte grep man kan gjøre

1) Rydde ut alt usunt fra huset. Er det ikke der, blir det ikke spist, og når det krever egeninnsats å skaffe ,frister det fort ikke like mye.

2) Få en treningsavtale med noen slik at du ikke bare har deg selv å stole på for å få deg ut på trening.

I tillegg har jeg blogget litt om motivasjon og ambisjonsnivå for en tid tilbake, hvis du vil lese Her og her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...