Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Hvor viktig er det å variere treningen? Og hvorfor? Dersom jeg trener styrke annahver dag, og sykler (utendørs) de andre dagene, blir dette for ensomformig?
Gjest lucy d-.-b Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Variasjon er bra fordi kroppen har godt av å jobbe med forskjellige ting. Det betyr ikke nødvendigvis at du trenger å variere mellom mange forskjellige typer idrettsgrener, men at du kan variere innenfor det du selv syns er morsomst å drive med. Variasjon i intensitet er for eksempel viktig fordi kroppen trenger tid på å jobbe seg inn igjen etter en hard økt. Hvis du bare kjører lette økter kan det hende du bør legge inn noen som er litt høyere i intensitet for å merke fremgang i treningen og holde motivasjonen ved like. Jeg føler at jeg trener variert, men det er i utgangspunktet bare innenfor styrke og sykling. Jeg skulle gjerne fått inn mer stretching, jeg kjenner innimellom at kroppen kunne hatt godt av å roe seg litt ned, men ellers tror jeg at den treningen jeg gjør er bra for meg. En typisk uke kan være: Mandag: Sykle til og fra jobb 1,5 mil rolig tempo. Trene styrke på kvelden, underkropp lett økt. Tirsdag: Trene extreme-spinning på kvelden. Meget tung økt. Onsdag: Sykle til og fra jobb 1,5 mil rolig tempo. Trene styrke på kvelden, overkropp lett økt. Torsdag: Sykle til og fra jobb 1,5 mil rolig tempo. Trene styrke på kvelden, underkropp tung økt. Fredag: Sykle til og fra jobb 1,5 mil rolig tempo. Trene styrke på kvelden, overkropp tung økt. Lørdag: Spinning på morgenen, middels intensitet Søndag: Trene spinning med høy intensitet, og kjøre en core-time etterpå. Som regel legger jeg inn en hviledag, sjeldent at jeg trener 7/7 dager. Da tar jeg det på formen og hviler når jeg kjenner kroppen har behov for det. Ellers hender det også at jeg bytter ut en av dagene med annen trening for variasjonens skyld.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Bare et spørsmål til lucy: Har lårene dine blitt større av å sykle så mye?
Gjest lucy d-.-b Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Bare et spørsmål til lucy: Har lårene dine blitt større av å sykle så mye? Jeg har helt klart merket at lårene blir større når jeg trener som jeg gjør, men det er nok styrketreningen som spesielt har skyld i det. En av de største grunnene til at jeg må trene variert er at jeg bygger muskler veldig fort, så hvis jeg bare kjører hardt på blir jeg veldig stor. Jeg tror ikke jeg hadde vært så stor rundt lårene hvis jeg bare hadde kjørt sykling, men det er jo klart at de blir større av å sykle enn hva de ville ha vært hvis jeg for eks bare jogget. Jeg syns det er pent med muskler på beina, hvertfall når alternativet er fett, men det er absolutt en grense for hvor store de kan bli før jeg føler meg ukomfortabel.
Chanel.No5 Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Variasjon er også viktig da det "lurer" kroppen til å nå nye mål. Resultatet er at man forbrenner flere kalorier og at treningen blir mer spennende. Her er litt om variasjon mtp. kondisjonstrening: http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=776
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå