Gjest Mea Culpa Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Stjernene som aldri spiser Hvorfor er saa mange kvinner saa besatt av aa veie minst mulig? Er det ikke viktigere aa vaere frisk og veltrent? Er tynn=vellykket?
Gjest Bolledeig Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Nei. Jeg tror, helt seriøst, at det ikke er så viktig. Men de få det er snakk om går igjen og igjen og igjen og igjen i utallige bildeserier, som, sånn som jeg ser det, kun virker som "inspirasjon" på dem som allerede har et anstrengt forhold til mat, og ikke som en såkalt skrekk og advarsel. Synes de kunne holdt seg for gode for sånne bildeserier, vi har skjønt at Nicole Richie er tynn, liksom.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har blitt besatt av at jeg er for tykk i nokså voksen alder(er tretti). Også lurer jeg på hvorfor. Men når jeg klikker meg inn på alle nettsteder som er bergnet på kvinner så får jeg det jo i fleisen hver eneste gang, akkurat nå ser jeg "ikke panikktren!, "i form til sommeren", og gud bevare meg om jeg skulle klikke meg inn på kk.no
-Mags- Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Hvorfor er saa mange kvinner saa besatt av aa veie minst mulig? Er det ikke viktigere aa vaere frisk og veltrent? Er tynn=vellykket? Jeg forstår det heller ikke, og det er ganske trist.
Gjest Mea Culpa Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Nei. Jeg tror, helt seriøst, at det ikke er så viktig. Men de få det er snakk om går igjen og igjen og igjen og igjen i utallige bildeserier, som, sånn som jeg ser det, kun virker som "inspirasjon" på dem som allerede har et anstrengt forhold til mat, og ikke som en såkalt skrekk og advarsel. Synes de kunne holdt seg for gode for sånne bildeserier, vi har skjønt at Nicole Richie er tynn, liksom. Men man ser jo mange her paa forumet som er veldig opptatt av hva de veier, og bare maa gaa ned de siste 3 kiloene. Jeg har foelelsen av at det er noksaa utbredt egentlig. Jeg forstaar vel bare ikke vitsen med aa vaere saa opptatt av hva man veier. Det er jo bare tall og det spiller jo ingen rolle saa lenge man er sunn og frisk og fornoeyd med seg selv. Det er kanskje lett for meg aa si som alltid har vaert slank, men selv jeg har vaert altfor opphengt i hva jeg veier og proevd aa sulte meg ned i vekt. Men aldri mer! Naa er det trening og nok og riktig mat som gjelder. Jeg er enig i at ukebladene kunne godt holdt seg for gode til aa fokusere saa mye paa disse syltynne stjernene, men det er vel viktigere for dem aa selge flere blader.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Det er vel medieskapt. Den artikkelen er jo et veldig godt eksempel på det. En lang bildeserie med tynne kjendiser og kommentarer til. Hvor ofte ser man tilsvarende artikler med tynne kjendismenn og kommentarer på hvor tynne de er? De skriver om kjendisenes ekstrem-dietter for å holde seg tynne, til skrekk og advarsel, men indirekte så sier de jo også at er du tynn er du vellykket.
Gjest Bolledeig Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 De skriver om kjendisenes ekstrem-dietter for å holde seg tynne, til skrekk og advarsel, men indirekte så sier de jo også at er du tynn er du vellykket. Jeg lurer av og til på hva folk som skriver sånne artikler tenker. Det er jo ikke akkurat som om de artiklene blir lest og folk tenker "ok, så hun slanket seg på chilivann og prince mild, da skal jeg jammen ikke gjøre det, nei". Det fungerer jo som inspirasjon for tilsvarende ekstremdietter. Og med tanke på at mye av det kun er fri diktning fra de som skriver artiklenes side, blir det enda mer tvilsomt.
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Jeg lurer av og til på hva folk som skriver sånne artikler tenker. $$$ tipper jeg.
-Mags- Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Men det er jo også lov til å tenke selv. Med tanke på at det er medieskapt, slemme mennesker som skriver feilaktige artikler osv. Det vil det sannsynligvis alltid være, og da må man ta et standpunkt ut ifra hva som virker fornuftig.
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Men det er jo også lov til å tenke selv. Med tanke på at det er medieskapt, slemme mennesker som skriver feilaktige artikler osv. Det vil det sannsynligvis alltid være, og da må man ta et standpunkt ut ifra hva som virker fornuftig. Selvsagt, men det virker som om det er veldig mange som ikke klarer det. Og saa er jo kvinner ofte fæle til aa slenge dritt om andre og baksnakke. Det hjelper heller ikke ... Hvorfor kan man ikke støtte hverandre heller?
Vilm@ Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Siden du linker til en side med fokus på stjerner, så kan det jo være en kombinasjon av dårlig selvbilde og et ekstremt fokus på kropp og utseende som gjør at det tipper litt over for enkelte.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Stjernene som aldri spiser Hvorfor er saa mange kvinner saa besatt av aa veie minst mulig? Er det ikke viktigere aa vaere frisk og veltrent? Er tynn=vellykket? Det er ikke spesielt merkelig at mange higer etter å være tynn eller slank. Det gir inntrykk av at man tar vare på seg selv, og har sterke sunne gener. På den andre siden er det ikke noe positivt ved å være overvektig, og det kan ikke noen si noe på. Det er ingen som virkelig har lyst til å være i denne tilstanden? Det er også farlig helsemessig. Men så sier folk at "det er like farlig å være for tynn". Mulig det, men det er mye lettere å spise mye og hva man vil, enn å måtte slanke seg. Jeg har vært på begge sider av disse grensene, og det var betydlig lettere å legge på seg.
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Det er ikke spesielt merkelig at mange higer etter å være tynn eller slank. Det gir inntrykk av at man tar vare på seg selv, og har sterke sunne gener. På den andre siden er det ikke noe positivt ved å være overvektig, og det kan ikke noen si noe på. Det er ingen som virkelig har lyst til å være i denne tilstanden? Det er også farlig helsemessig. Men så sier folk at "det er like farlig å være for tynn". Mulig det, men det er mye lettere å spise mye og hva man vil, enn å måtte slanke seg. Jeg har vært på begge sider av disse grensene, og det var betydlig lettere å legge på seg. Men det er jo en forskjell paa aa vaere tynn og paa vaere veltrent. Det bare virker som om veldig mange er mest opptatt av aa vaere tynne, og at vekta skal vise et bestemt tall.
hjema Skrevet 3. mai 2009 #15 Skrevet 3. mai 2009 Tror folk glemmer å faktisk se på hvordan de ser ut. Når vi ser på hvor mye kvinner på forumet her vil gå ned, er det mange som feks har satt 59kg som mål. Hvorfor skal alle veie under 60 kg? Har selv slitt mye med vekta, og hadde som mål å veie uner 55 kg. Ikke fordi jeg så bra ut da, men bare fordi jeg viste at mange andre veide dette og jeg ville bli like lette som dem...Til tross for at jeg hadde mye muskler og var ikke feit i hele tatt, hadde ikke noe høy fettprosent i forhold til de som veier mindre... Men jeg tror det er noen "grenser" som er idealet. Spesielt som jeg skrev er 60 kg det. Man skal liksom ikke veie over det...synd...
Gjest LanaLane Skrevet 3. mai 2009 #16 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg har veid alt fra 70 til 53 kilo i løpet av 5 år, og kan ærlig talt ikke si at jeg var lykkeligere da jeg var 53 enn da jeg var 70. Jo, jeg følte jeg så bedre ut, men det var alltid "denne valken" og "litt av dette flesket" jeg ville ha bort. Da jeg veide 70 trente jeg mye, da jeg veide 53 var det et resultat av lite matlyst pga ekstremvarmt vær. Nå er jeg sikkert et sted mellom 58 og noe og seksti, jeg aner ikke, vekta er borte, og jeg leser om folk som er like høye som meg(rett under 160) og 50 kilo som sier de godt kunne ha gått ned litt mer. Husker da jeg gikk på vgs snakka en av de mest veltrente jentene om at hun var så tykk som en ku. Husker jeg tenkte "hva er jeg da?". Jeg har et motto nå: "Så lenge du ikke gjør noe med det, så får du ikke klage over det". Jeg trener ikke, spiser ganske usunt og er smålat til tider. Min egen feil, så jeg får holde kjeft om "åååh, se på magen min'a". Endret 3. mai 2009 av LanaLane
Fortunatus Skrevet 3. mai 2009 #17 Skrevet 3. mai 2009 Fordi det er et mål å se etter.. Jeg en av dem som prøver å gå ned i vekt fordi det er det tallet som er enklest å følge med på. Nå er jeg lettere overvektig, og har lyst til å havne innenfor normalvektig-kategorien (BMI på 25), det er det forholdet jeg har å gå etter. Jeg måler meg også, men det er kun for å se fremgang, jeg har overhodet ikke peiling på hva midjemålet mitt burde ligge på. Jeg pleide å telle kalorier, men nå har jeg lært meg hva slags trening jeg synes er gøy og hva av mat som er sunt og metter min kropp, så da er hovedsaklig bare vekten jeg følger med på for å se resultater..
Chanel.No5 Skrevet 3. mai 2009 #18 Skrevet 3. mai 2009 Er tynn=vellykket? Litt av en verden vi mennsker har skapt. At en skal dømmes ut ifra ens vekt for hva en har oppnådd i livet... En smule forvrengt spør du meg.. Tragisk..
Gjest Cipheria Skrevet 3. mai 2009 #19 Skrevet 3. mai 2009 Eg syns ikkje det er rart i det heile tatt. Nesten uansett kvar vi er, så blir vi utsatt for reklame som viser tilsynelatande tynne, vellukka, lukkelege menneskjer. På TV, film, internett, plakatar. Sjå berre på KGs bilder. Vi er omgitt av det, og det er ikkje rart at det til slutt setter seg fast i underbevisstheita og fortel oss at det er slik vi burde vere. Dersom man frekventerer forum, ser man og mange negative haldningar til å vere overvektig. Nokre vil begynne å innbille seg at dei er for tjukke, sjølv om det ikkje er tilfelle. Det sterke fokuset gjer til at man blir raskare bekymra, fordi det ofte ligg i tankane. Vi har ein tendens til å tru at graset er grønare på den andre sida, at å redusere vekta vil gjere ein til eit lukkelegare menneskje, gi betre sjølvtillit og å gjere ein betre rusta til å takle livet. Det er kanskje delvis riktig, men eg trur det er best å starte på innsida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå