Kitsune Skrevet 2. mai 2009 #1 Del Skrevet 2. mai 2009 I en avisartikkel der de etterlyser en kar så har an på seg - Personen hadde på seg en besj caps og en grå jakke. Han bar også på en reiseveske. Kan vi skrive besj nå? Eller heter det fortatt beige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #2 Del Skrevet 2. mai 2009 Man kan skrive beige og besj, men ikke caps. Det skrives i så fall kaps. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mai 2009 #3 Del Skrevet 2. mai 2009 Man kan skrive beige og besj, men ikke caps. Det skrives i så fall kaps. Jeg synes det er blitt så mange merkverdigheter i tillatt skrivemåte. Besj, hva er det for slags ord? Det ligner til forveksling et annet ord for avføring. Caps eller kaps, det er et flertallsord. Det skulle vel hete en cap/kap i tilfelle. Jeg vet at det står "en kaps" i ordbøker, men korrekt er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #4 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg synes det er blitt så mange merkverdigheter i tillatt skrivemåte. Besj, hva er det for slags ord? Det ligner til forveksling et annet ord for avføring. Caps eller kaps, det er et flertallsord. Det skulle vel hete en cap/kap i tilfelle. Jeg vet at det står "en kaps" i ordbøker, men korrekt er det ikke. For det bestemte du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodsChild Skrevet 2. mai 2009 #5 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg synes ogsaa det ser innmari rart ut naar folk skriver en caps.. En cap er vel egentlig riktig? Er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mai 2009 #6 Del Skrevet 2. mai 2009 For det bestemte du? Ja, for det bestemte jeg . Nei du, så heldig er jeg ikke at jeg er med "de store gutta" og bestemmer noe. Men hvis jeg hadde sittet i språkrådet eller tilsvarende, skulle det nok bli en grundig opprenskning i virvaret av rare ord ;-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 2. mai 2009 #7 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg ville skrevet en beige lue mye heller en "en besj kaps". Det er mye rart som er lov for tiden, men det høres bare utrolig rart ut, ihvertfall hvis man har en viss innsikt i etymogoli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #8 Del Skrevet 2. mai 2009 Ja, for det bestemte jeg . Nei du, så heldig er jeg ikke at jeg er med "de store gutta" og bestemmer noe. Men hvis jeg hadde sittet i språkrådet eller tilsvarende, skulle det nok bli en grundig opprenskning i virvaret av rare ord ;-). Jeg er for øvrig enig med deg, og skulle av og til ønsket at jeg hadde mer makt enn jeg har når det gjelder et norske språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #9 Del Skrevet 2. mai 2009 Selvfølgelig er det korrekt å skrive kaps på norsk. Det er merkelig at enkelte ikke forstår at endringer kan skje når ord krydder landegrenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pastafisk Skrevet 2. mai 2009 #10 Del Skrevet 2. mai 2009 Selvfølgelig er det korrekt å skrive kaps på norsk. Det er merkelig at enkelte ikke forstår at endringer kan skje når ord krydder landegrenser. Jeg syntes stavingen an "besj" er hakket verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #11 Del Skrevet 2. mai 2009 Man kan skrive beige og besj, men ikke caps. Det skrives i så fall kaps. Skal man skrive "caps/kaps" på norsk, er den rette stavemåten "Skyggelue"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mai 2009 #12 Del Skrevet 2. mai 2009 Skal man skrive "caps/kaps" på norsk, er den rette stavemåten "Skyggelue"... Ja, men på "fremmedlandsk" høres det mye fjongere ut, må vite . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #13 Del Skrevet 2. mai 2009 Ja, men på "fremmedlandsk" høres det mye fjongere ut, må vite . "Hvorfor bruke fremmedord når det finnes så mange adekvate expressions på norsk?" :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mai 2009 #14 Del Skrevet 2. mai 2009 "Hvorfor bruke fremmedord når det finnes så mange adekvate expressions på norsk?" :gjeiper: Exactly, as I should have said it myself! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Skrevet 5. mai 2009 #15 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg synes det er blitt så mange merkverdigheter i tillatt skrivemåte. Besj, hva er det for slags ord? Det ligner til forveksling et annet ord for avføring. Caps eller kaps, det er et flertallsord. Det skulle vel hete en cap/kap i tilfelle. Jeg vet at det står "en kaps" i ordbøker, men korrekt er det ikke. lysebrun ville vel jeg ha sagt og skrevet. Det med flertallsbøyning av fremmedord er vanlig i norsk. Et drops, en tanks (bruk heller stridsvogn), et triks, et kolli (her sier og skriver jeg ofte (selv om det ikke er rett i følge ordboken) et kollo, to kolli. (som konto, konti)), et tips osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #16 Del Skrevet 6. mai 2009 Huff, nordmenn og fornorsknig. Jeg skal nå skrive beige og cap(s) fortsatt og håpe på at det norske språk dør ut. Ut med norsk og inn med engelsk. Besj, ja. Det hiver jeg heller i do Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #17 Del Skrevet 6. mai 2009 Og forresten, jeg orker ikke å rette skrivefeilen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #18 Del Skrevet 6. mai 2009 De er helt klart ute etter en med bæsje-caps. Caps er flertall, så det betyr at de er ute etter mer enn én cap, og det må være bæsj på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tonka Skrevet 17. mai 2009 #19 Del Skrevet 17. mai 2009 lysebrun ville vel jeg ha sagt og skrevet. Lysebrun og beige er ikke det samme... Beige er en langt mer gulgrønn fargetone enn lysebrun. Bare for å være kverulant, liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2009 #20 Del Skrevet 18. mai 2009 Lysebrun og beige er ikke det samme... Beige er en langt mer gulgrønn fargetone enn lysebrun. Bare for å være kverulant, liksom... Rett skal være rett, nyansering er viktig . Kveruleringen er vel ganske godmodig, oss språkpurister (ble det en pleonasme?) imellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå