Gå til innhold

Bryter du norsk lov?

Fremhevede innlegg

Gjest Filla
Skrevet

Jeg ser flere tråder der det er snakk om å melde folk til politiet fordi de bryter norsk lov. Selv synes jeg det er forskjell på å laste ned musikk ulovlig fra nett og å halshugge naboen, partere han og grave han ned i skogen.

Så jeg lurer på: Bryter DU norsk lov? I såfall på hvilken måte? Og hvor går grensa for hva du synes man som medborger bør melde fra til myndighetene om? Svar gjerne som gjest dersom du er registrert bruker og ikke vil at alle skal vite om dine lyssky hemmeligheter. ;)

Mine personlige grenser går ved virksomhet som skader andre, enten fysisk, psykisk eller økonomisk. Men det handler også om alvorlighetsgrad.

Det blir mange gråsoner, for jeg ville aldri meldt noen til politiet fordi de laster ned musikk/film ulovlig (distributøren taper på dette økonomisk), mens jeg ville sagt ifra hvis jeg jeg visste at noen jeg kjenner hadde for vane å stjele CD-plater og DVD'er fra butikken på daglig basis. Jeg ville ikke sagt ifra om folk som jukser med trygd/skatt. Ikke fordi jeg synes det er en ok ting å gjøre, men fordi jeg ikke anser det som alvorlig nok til at jeg vil blande meg.

Selv bryter jeg loven på følgende måter:

- Laster ned musikk ulovlig

- Tar imot DVD'er som jeg vet andre har lastet ned ulovlig

- Kjører litt for fort iblant

- Og sikkert flere ting som jeg ikke kommer på i farta

Videoannonse
Annonse
Gjest Filla
Skrevet

Jøss, jeg er visst den eneste på KG som bryter norsk lov iblant. Eller i hvertfall den eneste som tør å innrømme det. :lur:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bryter loven på de samme områder som deg. Men jeg har til gode å anmelde folk for noe som helst egentlig.

Gjest Lily1
Skrevet
Jøss, jeg er visst den eneste på KG som bryter norsk lov iblant. Eller i hvertfall den eneste som tør å innrømme det. :lur:

Tja, du er sikkert ikke den eneste.

Utover at jeg av og til kan kjøre litt fort på motorveien, bryter jeg ikke norsk lov, så vidt jeg vet.

Hva som gjør at jeg skal melde noen for lovbrudd...

Vold, narkotika, hærverk, tyveri, fyllekjøring er garantert.

Trygdesvindel og omsorgssvikt når jeg er så sikker på at mistankene mine er rette, at jeg ikke trenger være anonym når jeg melder i fra.

Hva jeg har meldt i fra om: Fyllekjøring 2 ganger.

Ellers har jeg snakket med noen som jeg fant ut drev med trygdesvindel, og forklarte dem at jeg ikke kunne se på dette med god samvittighet.

Da hadde de valget mellom å avvikle svindelen, eller bli meldt.

De avviklet svindelen...

Skrevet

Jeg anmelder ingen for noe som helst.

Jeg har større tro på å snakke høyt og tydlig ut om hva man mener om deres "greie".

Mine lovbrudd:

* Jeg tar ofte med for mye sigaretter til Norge.

* Jeg kjører ofte litt vel fort.

* Hvis jeg hadde muligheten ville jeg ha snytt på skatten, men jeg har ikke hatt muligheten enda.

Gjest Smaragd
Skrevet

Hei:)

Jeg også kan nok ligge litt over fartsgrensa, men sjeeeelden mer en 10-15km over altså!

har lastet ned et par filmer, men det var ærlig talt før jeg hadde tenkt på at det ikke var lov! (Ser nemlig ikke nyheter...bare krig og elendighet der som jeg blir så sliten av....!!)

så var det jo ofte vekk noen tiere i pappa's lommebok når jeg var liten.... :sjenert:

Har vel alltid vore litt sånn snusfornuftig, så noe mere enn det kan jeg ikke komme på :)

Men jeg har meldt andre til politiet - to ganger!

En gang når noen drev leirdueskyting midt inne i et boligfelt (!!!!)

og en gang når jeg nesten ble påkjørt av en som kjørte i dritfylla....(!!!!!)

Rett skal vere rett - tenker jeg, og liv skal ikke stå i fare.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg anmelder ingen for noe som helst.

Jeg har større tro på å snakke høyt og tydlig ut om hva man mener om deres "greie".

Det regner jeg med gjelder når det er snakk om ting som ikke går ut over deg selv?

For jeg kan ikke tro at du ikke ville anmeldt noen som hadde slått deg ned, ranet boligen din, herpet bilen din, solgt narkotika til barna dine... osv.

Skrevet

Gjest - din flisespikker. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er det som er så ekkelt med nordmenn... Dere kan bryte loven selv, samtidig som dere bryter loven selv. Snakker om dobbeltmoral. blir nesten litt kvalm av slike mennesker!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er det som er så ekkelt med nordmenn... Dere kan bryte loven selv, samtidig som dere bryter loven selv. Snakker om dobbeltmoral. blir nesten litt kvalm av slike mennesker!

Kan du utdype litt hva du mener med dette? :klø:

Skrevet

Som TS sier, det er så mange gråsoner at det blir nesten vanskelig å si at "det" anmelder jeg, mens "det" igjen anmelder jeg ikke.

Så lenge ikke noe går ut over meg og mine, andre i samfunnet samt dyr så får folk bare holde på med sitt.

Selv bryter jeg vel norsk lov ved å kjøre for fort(dog ikke altfor fort, ikke mer enn ca 10km/t over), samt nedlasting av musikk.

Tror aldri jeg har f.eks tatt for mye med meg over grensa fra Finland/Sverige.

En gang har jeg(vi) meldt fra til politiet, og det var ved fyllekjøring. Tidligere har vi holdt på å melde, og blir vel kanskje å gjøre det om ting ikke bedrer seg, og det gjelder løshunder i området her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...