Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Begynte på denne boka. Siden den har fått så gode kritikker og vunnet priser og sånt så tenkte jeg det måtte være noe med den.

Jeg klarte å slepe meg ca hundre sider ut i boken... og så orket jeg ikket mer.

Boken er rett og slett gørr kjedelig, dårlig skrevet, ingenting som driver deg til å ha lyst til å lese videre, vite hva som skjer. Dessuten liker jeg ikke bøker som er skrevet med sleive-sråk.

Føler meg litt rar, siden det virker som "alle" elsker den boken.

Noen som deler min oppfatning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre... syns ellers det er greit å ikke like en bok selv om "alle" syns den er fantastisk, men husker at jeg kunne ikke få nok av denne boken. :)

Skrevet
Begynte på denne boka. Siden den har fått så gode kritikker og vunnet priser og sånt så tenkte jeg det måtte være noe med den.

Boken er rett og slett gørr kjedelig, dårlig skrevet, ingenting som driver deg til å ha lyst til å lese videre, vite hva som skjer. Dessuten liker jeg ikke bøker som er skrevet med sleive-sråk.

Helt enig med deg. Led meg gjennom halvparten, men da var tålmodigheten slutt. Dritkjedelig bok.

Skrevet

Jeg syns heller ikke den var noe særlig, men kom meg gjennom jeg da. :fnise: Har egentlig en tendens til å ikke like bøkene "alle andre" liker, eneste unntaket jeg kommer på var Drageløperen.

Skrevet

Catwoman, I LOVE YOU!

:klemmer:

Jeg slepte meh gjennom ca 100 sider jeg også.

Jeg følte meg som en idiot, som ikke likte boka alle elsket.

La meg få linken til fanclub'en din. Jeg melder meg straks inn.

:Hehe:

Gjest Catwoman
Skrevet
Catwoman, I LOVE YOU!

:klemmer:

Jeg slepte meh gjennom ca 100 sider jeg også.

Jeg følte meg som en idiot, som ikke likte boka alle elsket.

La meg få linken til fanclub'en din. Jeg melder meg straks inn.

:Hehe:

:kyss:

Godt vi er flere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er en fordel å ha en del livserfaring før man leser denne boken - ellers forstår man den kanskje ikke?

Skrevet

Man kan mene hva man vil, at den er kjedelig osv, men man kan ikke si at den er dårlig skrevet. Det er en for objektiv størrelse. At man ikke har sansen for språket, derimot, er noe annet.

Selv likte jeg boka kjempegodt :)

Gjest Catwoman
Skrevet
Man kan mene hva man vil, at den er kjedelig osv, men man kan ikke si at den er dårlig skrevet. Det er en for objektiv størrelse. At man ikke har sansen for språket, derimot, er noe annet.

Jeg ser den. Objektivt sett så skjøner jeg at den ikke er dårlig skrevet - i og med at boka har blitt så stor som den har blitt.

Men jeg liker ikke skrivestilen - for jeg mangler det drivet som får meg til å ønske å vite hva som skjer videre.

At den er skrevet med sleive-språk hadde jeg nok kunnet overse om bare boka hadde fenget meg nok.

Skrevet

Jeg likte den heller ikke. Mener å huske at jeg leste den ferdig, men irriterte meg hele tiden over oslo øst-dialekten.... Er fra Bergen selv, så da ble det ekstra vanskelig å komme gjennom!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er totalt uforstående til all oppmerksomheten og jubelen den boka har fått. Godt å se at jeg ikke er alene om det. Jeg syntes boka var grei nok, og leste hele uten å gjespe, men det er noe helt annet enn å skryte den opp i skyene og dele ut litteraturpriser.

Gjest Talula
Skrevet

Jeg likte den godt jeg. Synes Petterson har en fin fortellerstil. Men vi er jo alle forskjellige når det gjelder hva vi liker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg likte den kjempegodt, og jeg pleier oftest ikke å like bøker "alle andre" liker noe særlig.

Er litt nysgjerrig på hva slags bøker dere som ikke takler den leser ellers? Dette er en av få bøker både svigermor og jeg liker - hun leser mye kioskserier, krim og ellers endel populære bøker hun hører om her og der, jeg har lest mye klassikere, en del poesi, og en periode mer aktuell samtidslitteratur (typisk at jeg får øre fra litteraturfolk at jeg har god smak :ler: ). Petterson skriver vel i en nokså amerikansk stil, noe jeg også ofte liker (Hemingway, McCarthy).

Også er vi fra samme sted omtrent, så språket føltes naturlig. Klassen min leste noen av de første tekstene hans da de kom ut husker jeg, og jeg likte bare noe av det da.

Men det med bøker er ganske individuelt selv om man alltids kan dømme utfra noen kriterier. Hvis man ikke "kobler" med nerven i Ut og stjæle hester kan jeg se for meg at den kan være litt kjedelig, eldre kar som sitter i en hytte og minnes barndommen - og ikke noe skikkelig hestetyveri en gang :)

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Jeg likte boka veldig godt.

Det beste i mine øyne var måten de ulike historiene/tidene var flettet sammen på. I tillegg synes jeg det var mange små, men gode tankevekkere underveis.

Jeg likte også fortellerstilen godt. Synes det usminkete språket passet godt til bildet jeg fikk av hovedpersonen..

Sånn, det var min subjektive mening ;)

Skrevet

Jeg får "banne i kjerka" jeg også da.

Ikke helt det samme, men....

Jeg satte meg ned å skulle se "Da Vinci koden", på DVD.

(Har ikke lest boka)

Kona falt av etter en halv time.

Jeg klarte nesten 1 time, før jeg skrudde av.

Jeg syntes den var totalt kjedelig!!!

For meg et totalt uinteressant tema.

Den kvinnelige hovedrollen (dama med fransk akksent) var en lidelse å høre på.

(Hørtes ut som hun var hentet fra "allo, allo" Tv serien)

Jeg skjønner hvorfor det var tendenser til latter i salen under visningen i Cannes og at man lurte på hvorfor en karakter som Tom Hanks, i det hele tatt hadde takket ja til dette makkverket)

Men, som sagt. Jeg snakker altså om filmatiseringen.

Kanskje det bare er meg som er så totalt uinteressert i temaet.

Eller kanskje jeg har litt "vondt for det".

Mulig det......

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syntes boka var helt grei, men ingen stor leseropplevelse. Novellesamlingen hans "aske i munnen, sand i skoa" synes jeg derimot er flott! Kanskje derfor jeg ble litt skuffa av "ut å stjæle hester" også.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg synes heller ikke så mye om DaVinci-koden på film, derimot likte jeg boka veldig godt.

Til deg som lurte på hva slags bøker jeg liker:

Leser mye forskjellige. Leste nylig Øya av Victoria Hislop - liker godt sånne type bøker som den.

Har også veldig sansen for John Irving og Jo Nesbø.

Gjest Yihaa
Skrevet
Dessverre... syns ellers det er greit å ikke like en bok selv om "alle" syns den er fantastisk, men husker at jeg kunne ikke få nok av denne boken. :)

Jeg også! Jeg synes den var kjempefin!

Leste i samme periode Levi Henriksen 'Snø vil falle over snø som har falt' og den ga meg litt samme følelsen av engasjement og drivet etter å lese videre (flott tittel, også forresten!).

Til deg som ikke likte da Vinci-koden på film: Jeg har ikke lest boka, og filmen interesserte meg ikke, men som en generell betraktning tror jeg det aldri er lurt å dømme en bok utifra filmatiseringen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...