Gå til innhold

Vil ikke at svigers skal sitte barnevakt..

Anbefalte innlegg

Gjest Småfortvilet
Skrevet

Nå er det bare noen få uker igjen til vi får barn her i heimen, og vi gleder oss som bare det! :)

Vi har snakket masse sammen om hvordan vi vil at vår unge skal vokse opp og hvordan vi skal gjøre det med oppdragelsen og så videre.. (i den grad man kan bestemme noe før ungen faktisk er her).

Vi har allerede startet å få meldinger fra svigers om når de skal få sitte barnevakt og slikt.

Problemet her er at vi ikke ønsker at de skal være noe særlig alene med ungen, de første årene.. Vet jeg høres ut som den kjempebitchen, men jeg stoler overhode ikke på dem. Har sett hvordan de har vært når de har sittet barnevakt tidligere – og dette er ikke noe jeg ønsker for mitt barn.

Søsteren til mannen min, min svigerinne altså, har to unger som har vært mye hos svigers. De blir alltid plassert foran tv’en, sammen deres sønn på 5 år. Der sitter de time etter time og ser på cartoon network.. Dette har svigerinnen min sett at påvirker sønnen hennes på en negativ måte. Han kommer hjem og snakker om ting 2 åringer overhodet ikke burde snakke om..

I tillegg til dette så respekterer hun ikke hvordan foreldrene til ungene gjør ting. Hun gjør alle ting på sin måte – og later som ingenting. For eksempel er hun helt imot solkrem.. Når hun satt barnevakt i fjor sommer, ble ungen ganske så brent..

Jeg vet at om jeg hadde sagt godt i fra om at vår unge både må få solkrem og være litt mer aktiv enn bare tv - så hadde hun ikke respektert det, sekundet vi var ute av huset.

Hun lar også ungene ta helt over huset. 5 åringen deres er veldig frekk og umulig, noe som smitter veldig over på andre småbarn. Nevøen vår kom hjem til foreldrene og hadde lagt til seg en vane der han kastet maten han ikke ville ha på gulvet eller på dem osv..

Bare for å presisere.. Dette er ikke snakk om at de aldri skal få sitte barnevakt – bare ikke helt i starten når de er så lett påvirkelige..

Føler ikke jeg hadde følt meg trygg på at de skal passe godt på sønnen vår..

Noen som har vært i samme situasjon eller som har noen småtips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du ikke stoler på henne hvis hun oppfører seg sånn. Ville nok nektet henne å passe ungene mine jeg også. I alle fall til hun har vist at hun faktisk hører på foreldrene til barnebarna. Barnebarn skal være litt mer bortskjemte hos besteforeldre, men å ikke bruke solkrem og å sette de foran tv til å se "hva som helst" er bare noe jeg ikke ville godtatt om det gjaldt mine barn.

Tror faktisk jeg også ville ha fortalt henne sannheten. At hun ikke passer godt nok på, derfor tør jeg ikke la henne passe ungen. Jeg mener hun har rett til å vite sannheten, dessuten er det vel ikke noe særlig annet som er grunn god nok til ikke å la besteforeldre passe barnebarna.

Men det med solkremen var ikke en forglemmelse da? Forglemmelser skjer jo den beste, og i så fall ville jeg bare prøvd å glemme det. Dersom det har skjedd flere ganger, så er det jo verre.

Jeg tror også jeg ville tatt en prat med svigerinnen og hørt om de trenger at mormor sitter barnevakt. Dersom dere begge nekter henne å passe barna, må hun jo bare gjøre noe med seg selv.

Mulig jeg bare blir vanskelig kjerring nå altså, men jeg blir så irriterte over voksne folk som tar på seg ansvar å passe barn og så ikke bryr seg nok til å passe på de.

Skrevet

Utrolig godt å høre at noen faktisk skjønner meg litt :klemmer:

Jeg er jo en vandrende hormonbombe om dagen, så er litt redd jeg overdriver veldig.. Men vi får jo ungen på sommeren - og de bor bare 10 min unna oss. De forventer nok å ha ungen ganske mye.

Det med solkremen er ingen forglemmelse, men noe hun mener..

Er noe om at det er så mye farlige stoffer i solkremer - og at barn bare har godt av litt sol.

Ungen til svigers på 5 år, er skrekkeksempelet mitt av en unge.. Han har nesten ingen venner, er skikkelig uoppdragen og lever livet foran tv'en og DS'en. Når de sitter barnevakt for det andre barnebarnet, så tar de liksom ikke helt hensyn til det.. Han ser akkurat det samme som 5 åringen.

Svigerinnen min har vel egentlig alltid kviet seg litt for å ha de som barnevakter. Hun tyr heller til alle andre enn de - og de får bare hatt barna deres om det er siste utvei.

Selv om vi hadde nektet og satt oss på bakbeina - så tror jeg ikke det hadde hjulpet noe. Hun er av den typen som "alltid vet best".. Så med en gang hun er alene med de - så bestemmer hun alt.

Og selvsagt skal barn være bortskjemte hos besteforeldrene :) det er jo halve moroa til besteforeldrene :)

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er det bare noen få uker igjen til vi får barn her i heimen, og vi gleder oss som bare det! :)

Vi har snakket masse sammen om hvordan vi vil at vår unge skal vokse opp og hvordan vi skal gjøre det med oppdragelsen og så videre.. (i den grad man kan bestemme noe før ungen faktisk er her).

Vi har allerede startet å få meldinger fra svigers om når de skal få sitte barnevakt og slikt.

Problemet her er at vi ikke ønsker at de skal være noe særlig alene med ungen, de første årene.. Vet jeg høres ut som den kjempebitchen, men jeg stoler overhode ikke på dem. Har sett hvordan de har vært når de har sittet barnevakt tidligere – og dette er ikke noe jeg ønsker for mitt barn.

Søsteren til mannen min, min svigerinne altså, har to unger som har vært mye hos svigers. De blir alltid plassert foran tv’en, sammen deres sønn på 5 år. Der sitter de time etter time og ser på cartoon network.. Dette har svigerinnen min sett at påvirker sønnen hennes på en negativ måte. Han kommer hjem og snakker om ting 2 åringer overhodet ikke burde snakke om..

I tillegg til dette så respekterer hun ikke hvordan foreldrene til ungene gjør ting. Hun gjør alle ting på sin måte – og later som ingenting. For eksempel er hun helt imot solkrem.. Når hun satt barnevakt i fjor sommer, ble ungen ganske så brent..

Jeg vet at om jeg hadde sagt godt i fra om at vår unge både må få solkrem og være litt mer aktiv enn bare tv - så hadde hun ikke respektert det, sekundet vi var ute av huset.

Hun lar også ungene ta helt over huset. 5 åringen deres er veldig frekk og umulig, noe som smitter veldig over på andre småbarn. Nevøen vår kom hjem til foreldrene og hadde lagt til seg en vane der han kastet maten han ikke ville ha på gulvet eller på dem osv..

Bare for å presisere.. Dette er ikke snakk om at de aldri skal få sitte barnevakt – bare ikke helt i starten når de er så lett påvirkelige..

Føler ikke jeg hadde følt meg trygg på at de skal passe godt på sønnen vår..

Noen som har vært i samme situasjon eller som har noen småtips?

Bare ike i starten når de er lett påvirkelige? Barn er påvirkelig til de er langt inn i voksen alder. Se på deg selv,.

Kom tilnake om 6 år og fortell meg hvor lite ditt brn er foran tv.

En 2 åring kommer hjem og forteller ting en 2 åring ikke snakker om? hvet du hvor mange ord i snitt en 2 åring har?

5 åring som er umulig, ja for deg er han vel det,men det er i den alderen de virker umulig.

jeg sier, stakkars deg. Du er firkantet og ikke i kontakt med virkeligheten. Ja, hvor mange er det som har snkket om sånn skal vi ha det, ikke slik, og vi skal ha slike barn....jeg ler......Jeg har nok vert på samme plassen

Skrevet
Bare ike i starten når de er lett påvirkelige? Barn er påvirkelig til de er langt inn i voksen alder. Se på deg selv,.

Kom tilnake om 6 år og fortell meg hvor lite ditt brn er foran tv.

En 2 åring kommer hjem og forteller ting en 2 åring ikke snakker om? hvet du hvor mange ord i snitt en 2 åring har?

5 åring som er umulig, ja for deg er han vel det,men det er i den alderen de virker umulig.

jeg sier, stakkars deg. Du er firkantet og ikke i kontakt med virkeligheten. Ja, hvor mange er det som har snkket om sånn skal vi ha det, ikke slik, og vi skal ha slike barn....jeg ler......Jeg har nok vert på samme plassen

Vet ikke helt hvor seriøst innlegget ditt er....... men velger å ta deg seriøst :)

Selvsagt er barn høyst påvirkelige langt inn i voksen alder - men det er de første leveårene at selve grunnlaget blir lagt :)

Vet endel om hva slags ordforåd en 2 åring har, siden jeg er utdannet førskolelærer, og arbeider med barn hver eneste dag. Ordene "mord", "stabbe" og "basooka" hører ikke helt inne i det jeg ville kalt normalt ordforåd.

Det med at jeg føler at han 5 åringen er umulig, er fordi han overhodet ikke har noe respekt for voksne.. Han kan sitte å spytte mat på faren sin og slike ting. Han har nærmest ingen venner og er aldri ute og leker med de andre i nabolaget. Noe av dette er trass, men det meste kommer av at han er vandt til å bestemme alt sammen selv. Han har svært få grenser hjemme. De har litt "fri oppdragelse". Ser han hele tiden i familieselskaper sammen med en gutt som er ett år yngre - og han virker mye mer moden enn 5 åringen.

Ikke i kontakt med virkeligheten? Skrev da konkret at vi har planlagt det som er mulig å planlegge - og snakket om hvilke retningslinjer som er viktige for oss :) Det er blant annet at vår sønn ikke skal leve livet foran tv'en - men være ute og kose seg med andre barn mest mulig. Sitte masse i sandkassen, skli osv.. Syntes utviklingen er trist.. Ser det hver eneste dag på jobb. Det er enorm forskjell på barn som har fått muligheten til å utforske og lære masse hver dag - og de som er plassert foran tven (det er da snakk om ekstremt mye tv, og ikke de som ser drømmehagen ++).

Om dette er firkantet, så får det bare være det :)

Skrevet

Jeg føler litt med deg. Selv om jeg selv ikke er helt klar til å starte familie ennå, så har jeg tenkt på akkurat dette noen ganger. Mine svigerforeldre tar også litt lett på en del ting, inkludert lover og regler...

Svigermor vet også alt best! De har et veldig usunt og ensformig kosthold, og maten hennes er generelt ikke noe god, men hun har selvsagt masse råd i forhold til matlaging og annet husarbeid...

Svigerfar har en tendens til å kjøre veldig fort, gjerne med uregistrerte kjøretøy på avsidesliggende veier, noe jeg ikke ønsker at mine framtidige barn skal være med på...

Da min samboer flyttet ut kunne han ingenting om å klare seg selv, kunne kun lage Grandiosa, ikke vaske klær, rydde etter seg eller noen ting, heldigvis har han vært veldig lærevillig :)

Jeg har vel kommet frem til at det nok går fint å la dem være barnevakt i fremtiden, men kontakt mellom barn og besteforeldre helst skal være med andre til stede, eller i relativt korte perioder :) Min mor jobber som barnehageassistent, og begge mine foreldre er veldig ordentlige og trygge, de er i mine øyne drømmebesteforeldre...

Kanskje dere og din svigerinne kan hjelpe hverandre litt med gjensidig barnevakt nå når dere begge får samme problem for å begrense påvirkningen litt?

I det minst sørge for å smøre inn ungen med solkrem før dere sender den avgårde, helst en god en som varer lengst mulig :P

Skrevet
Da min samboer flyttet ut kunne han ingenting om å klare seg selv, kunne kun lage Grandiosa, ikke vaske klær, rydde etter seg eller noen ting, heldigvis har han vært veldig lærevillig :)

Den der kjenner jeg meg godt igjen i ;) Hehe! Fikk helt sjokk når jeg flyttet sammen med mannen min for første gang..

Han kunne ikke skru på vaskemaskiner og ikke lage noe som helst mat, annet enn pizza og noe pastagreier.. Skjønner ikke at det er mulig :) Heldigvis er han blitt kjempeflink nå da! :)

Kanskje dere og din svigerinne kan hjelpe hverandre litt med gjensidig barnevakt nå når dere begge får samme problem for å begrense påvirkningen litt?I det minst sørge for å smøre inn ungen med solkrem før dere sender den avgårde, helst en god en som varer lengst mulig :P

Er ikke noe problem å få barnevakt, har et stort nettverk og stor familie :)

Problemet er bare at de virkelig vil ha ungen og maser allerede om det. Den har ikke kommet ut enda engang ;)

Kommet frem til nesten det samme som deg.. At de får ha ungen noen timer her og der - slik at det ikke blir så veldig lenge.

Skrevet
Kommet frem til nesten det samme som deg.. At de får ha ungen noen timer her og der - slik at det ikke blir så veldig lenge.

Tror det er en god løsning ja, bedre med noen timer litt tettere enn lengre perioder mer sjelden tror jeg. Sånn med tanke på å danne slike uvaner som du nevner som den med maten som du nevnte i starten :)

Gjest Gjest_MonaLisa_*
Skrevet

Det er ikke sjeldent at jenter kritiserer svigermor - det er vel heller regelen enn unntaket.

Dere skal ha utrolig dårlig kustus på et barn om en natt hos farmor og farfar i ny og ne avgjør hele barnets oppdragelse. Jeg tror nok heller at det er greit å ha noen å skylde på når ungen er umulig. For det er faktisk ikke helt uvanlig at en 5-åring er vanskelig - men dere får holde barnet unna besteforeldrene på farssiden så blir sikkert barnet ganske så perfekt skal du se.

Og en ting til - vet du hvor mange foreldre som vet akkurat hvordan de IKKE skal oppdra sine barn FØR de får barn? Alle er sånn - men så viser det seg som regel at man svelger en god del kameler på veien - heldigvis vil jeg faktisk si.

Men hold nå barna unna disse forferdelige svigerforeldrene dine .. la drømmebesteforeldrene ta seg av barnevaktsittingen så går nok alt så bra.

Skrevet
Det er ikke sjeldent at jenter kritiserer svigermor - det er vel heller regelen enn unntaket.

Dere skal ha utrolig dårlig kustus på et barn om en natt hos farmor og farfar i ny og ne avgjør hele barnets oppdragelse. Jeg tror nok heller at det er greit å ha noen å skylde på når ungen er umulig. For det er faktisk ikke helt uvanlig at en 5-åring er vanskelig - men dere får holde barnet unna besteforeldrene på farssiden så blir sikkert barnet ganske så perfekt skal du se.

Og en ting til - vet du hvor mange foreldre som vet akkurat hvordan de IKKE skal oppdra sine barn FØR de får barn? Alle er sånn - men så viser det seg som regel at man svelger en god del kameler på veien - heldigvis vil jeg faktisk si.

Men hold nå barna unna disse forferdelige svigerforeldrene dine .. la drømmebesteforeldrene ta seg av barnevaktsittingen så går nok alt så bra.

Vet jeg høres helt forferdelig ut som sier dette. Har ikke noe imot svigers, syntes de er fantastiske folk :) Er bare nettopp dette med barnevakt jeg er litt vanskelig på.. heldigvis er sambo enig i dette.

Sa også at vi bare har planlagt det som er viktig for oss, altså de store retningslinjene.. Ikke alt i små detaljer, for det vet jeg hadde blitt for dumt. Å si at vårt barn ikke skal se tv mange timer hver dag de første leveårene - er ikke noe som er umulig å gjennomføre :)

Skrev også det at farmoren og farfaren skal få ha ungen, men ikke så veldig mye og over lengre perioder. De vil gjerne ha ungen i ferier og slikt - altså mer enn bare helger. Det er det som er uaktuelt. Dette er fordi vi har sett hvor dårlig påvirkning det har på nevøen vår..

5 åringer er jeg fullt klar over at er vanskelige. Alle som en :) Jobber med disse 8 timer dagelig.. Men han her er et unntak som jeg syntes er ganske ille. Jeg er fryktelig glad i barn, så for at jeg i det hele tatt skal tenke noe sånt..

Men men, skjønner du tenker det verste om meg :) Det tror jeg faktisk at jeg hadde gjort om jeg hadde lest noe slikt - før jeg var i denne situasjonen.

Skrevet

Jeg synes dere virker reflekterte og gjennomtenkte. Og å la de sitte barnevakt, men ikke lenge av gangen synes jeg er en fornuftig løsning.

Så får dere gjøre det dere kan for å forebygge/ rette opp i forkant etterkant.

For besteforeldre er viktige for barn, så lenge de er noenlunde ok.

Og barn lærer fort hva som er lov hos besteforeldrene, og ingen andre steder.

Skrevet

Jeg tror du har helt rett, leierbål :)

Besteforeldre er helt klart viktig for barn - og de kommer til å få sett ungen masse. Vi er jo der ute minst en gang i uka, siden de bor så nærme :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ts har da ikke sagt noe om at de andre besteforeldrene får være barnevakt?

De andre besteforeldrene har vel heller ikke sagt noe om at de gleder seg til å være barnevakt?

Skrevet

Det kan jo være at denne 5-åringens oppførsel har mer å gjøre med hvordan foreldrene har oppdratt ham? Kan jo hende besteforeldrene setter ham foran tv fordi de ikke orker å forholde seg til hvordan dette barnet oppfører seg, og dermed velger den enkle utveien?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Det kan jo være at denne 5-åringens oppførsel har mer å gjøre med hvordan foreldrene har oppdratt ham? Kan jo hende besteforeldrene setter ham foran tv fordi de ikke orker å forholde seg til hvordan dette barnet oppfører seg, og dermed velger den enkle utveien?

Er ikke denne 5-åringen barnet til disse svigerforeldrene da? Slik leser jeg tråden i alle fall. Så ja du har rett det har ALT med hvordan foreldrene oppdrar han å gjøre. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Synes også du skal prøve å snu det litt og være takknemlig for at du har svigerforeldre som faktisk ønsker å sitte barnevakt og gleder seg til det! De gleder seg til å bli besteforeldre for barnet ditt, er ikke det hyggelig da?

Skrevet
Er ikke denne 5-åringen barnet til disse svigerforeldrene da? Slik leser jeg tråden i alle fall. Så ja du har rett det har ALT med hvordan foreldrene oppdrar han å gjøre. :)

Jeg trodde 5-åringen det var barnet til svigerinnen som ble passet og bare satt foran TV. Men ja, er det svigerforeldrenes barn, forklarer det en hel del. Uansett tviler jeg på at et barn blir SÅ påvirket av de som sitter barnevakt i ny og ne. JEg ville begrenset barnevakten hvis det ble et problem...

Skrevet
De gleder seg til å bli besteforeldre for barnet ditt, er ikke det hyggelig da?

Det er vel neppe særlig hyggelig om besteforeldrene ikke respekterer valgene til barnets foreldre. Heller ikke hyggelig om man ikke stoler på at barnet har det trygt hos sine besteforeldre.

Gjest imli
Skrevet

Barn er lettpåvirkelige hele barndommen. Voksne også, for så vidt ;)

Det går fint an å lære barna at det er reglene i det huset man er i, som gjelder. Allikevel synes jeg du bør snakke med svigerforeldrene dine om det du er bekymra for. Selv om svigerforeldrene dine bestemmer i sitt hus, må de jo ta hensyn til at du feks ikke vil at ungen deres skal bli plassert foran tv'en i timesvis når han er hos besteforeldrene. Men det tar vel et par år før akkurat det blir noe problemstilling? Ang solkrem, så får du bare smøre inn ungen selv før du leverer ham.

Skrevet

På en måte forstår jeg deg, TS, og jeg er enig i at foreldres synspunkter bør respekteres. Nå ser de fleste besteforeldre jeg kjenner til på barnebarna som "livets dessert", og liker å skjemme dem litt bort og tøye grensene litt, men jeg har også møtt et eksemplar som nærmest skrøt av at hun blåste i hva foreldrene mente- det synes jeg er feil.

Men jeg synes jo du overdriver litt, for å være ærlig. De fleste barn har null problemer med å skjønne at det som er regelen hos A, ikke er regelen hos B, og det tar de helt naturlig. Ikke vanskelig for barn å forstå at hjemme gjør vi sånn, hos bestemor får jeg lov til slik, når jeg er på besøk må jeg gjøre dette. Så å påstå at et barn er helt umulig pga påvirkning fra besteforeldrene, slik du svigerinne gjør, er i beste fall ansvarsfraskrivelse. Eller så får barnet mer påvirkning fra besteforeldrene enn fra sine foreldre- og det sier jo i så fall sitt ;)

Jeg er også enig i at å glane på tegnefilmer ikke er den beste aktiviteten for små barn. Men etter å ha levd noen år med eksemplarer av arten, må jeg ta av meg glorien og si at mine barn også blir plassert foran tv nå og da. Og at det ikke gjør ubotelig skade, så lenge barna får oppleve andre ting også. Og det har du vel tenkt å sørge for selv i tillegg?

Så selv om jeg skjønner at du er urolig, så tror jeg du tar bekymringene på forskudd her. Vent og se. For å være ærlig, trodde jeg da jeg leste overskriften at svigers var helt uansvalige mennesker som lot barn leke ved svømmebassenget uten tilsyn eller var fulle klokka to på dagen. I så fall hadde jeg heller ikke villet ha pass til mine barn. Men at andre gjør ting litt annerledes enn deg, synes jeg ikke er noe problem. Igjen: det er DU som har den daglige, og viktigste, påvirkning på ditt barn. Hos svigers skal vel barnet bare være innimellom? Jeg ville personlig tøyd strikken langt for ikke å skape vondt blod og konflikter i familien. Dessuten kan det godt være at du er fullstendig desperat etter et par fritimer om et års tid, og synes at absolutt alt (bortsett kanskje fra horror-filmer) er helt OK underholdning for et barn hos besteforeldre.

Så vent og se. Og lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...