Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Jeg er for tiden veldig klar for å bytte yrke, men har dessverre ingen utdannelse av viktighet å snakke om. Er vant til å tjene over 500.000 i året, er det mulig å oppnå andre steder?

Føler meg veldig rådvill, og angrer på at jeg kastet bort ungdomsårene mine :(

Er i 30-årene nå.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

I utgangspunktet så er det svært få som går ut etter endt bachelorgrad med over 500.000 i startlønn. De aller fleste med en bachelorgrad starter et sted mellom 280.000 og 400.000 avhengig av yrke, etterspørsel, jobbsted og personlige egenskaper. Selvfølgelig kan man starte på mer, men da skal det en del til.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei

Jeg er for tiden veldig klar for å bytte yrke, men har dessverre ingen utdannelse av viktighet å snakke om. Er vant til å tjene over 500.000 i året, er det mulig å oppnå andre steder?

Føler meg veldig rådvill, og angrer på at jeg kastet bort ungdomsårene mine :(

Er i 30-årene nå.

Tips?

Oi! hva jobber du som? god lønn uten utdannelse:)

Gjest Gjest
Skrevet

3- årig utdannelse med lønn 500 000+.... Er ikke det litt naivt? De fleste med 6 års utdannelse tjener ikke så mye engang.

Tror kanskje du må bli i den jobben du er, med mindre du er villig til å gå ned i lønn.

• Liker 1
Gjest SmallTalk
Skrevet
3- årig utdannelse med lønn 500 000+.... Er ikke det litt naivt? De fleste med 6 års utdannelse tjener ikke så mye engang.

Tror kanskje du må bli i den jobben du er, med mindre du er villig til å gå ned i lønn.

Det er fullt mulig å oppnå 500.000 eller mer i lønn med en bachelorgrad (avhengig av yrke og arbeidsplass, selvfølgelig), men som oftest tar det noen år før man kommer dit.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er fullt mulig å oppnå 500.000 eller mer i lønn med en bachelorgrad (avhengig av yrke og arbeidsplass, selvfølgelig), men som oftest tar det noen år før man kommer dit.

Hvilke yrker er det?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Hvilke yrker er det?

En del ingeniør- og øk/ad-utdanninger, ihvertfall. Det er garantert flere, men det er ihvertfall disse jeg kommer på nå. Men når jeg skriver "noen år", så mener jeg mer enn fire-fem år. Veldig mye avhenger av firma, stillig, personlige egenskaper og geografisk plassering.

Skrevet

I en del yrker i privat sektor hvor den enkeltes prestasjoner er veldig synlig kan man fort komme over 500,000 dersom man markerer seg som ekstra dyktig, som for eksempel systemutviklere og selgere. Én skikkelig god utvikler kan være mer lønnsom for arbeidsgiveren enn fire middelmådige og lønnes deretter, det er verre hvis man er en eksepsjonelt dyktig sykepleier eller sosionom, det skal godt gjøres å markere seg som langt mer produktiv enn folk flest der, og er man ansatt i det offentlige er det svært begrenset hvor mye ekstra lønn man kan få for å være best.

I tillegg har man jobb på skip og oljeplattform, hvor man får en måte å leve på som ikke er helt A4, men til gjengjeld betaler godt. Petroleumsingeniør er jo en utdanning åpenbart rettet mot oljejobb, mens for eksempel elektroingeniører finner jobb både på kontor i kommunen og i fysisk krevende stillinger på oljeplattformer og ulike installasjoner rundt i hele verden.

Gjest Gjest
Skrevet

Bli ingeniør via nettstudier! LØnnen blir raskt enormt høy!

Gjest Gjest
Skrevet
Bli ingeniør via nettstudier! LØnnen blir raskt enormt høy!

Noen gode linker du kan dele? Hvilke skoler?

Skrevet

Den eneste skolen i Norge som har ingeniørutdanning via nettstudier er Høyskolen i Gjøvik

Gjest Gjest
Skrevet
Den eneste skolen i Norge som har ingeniørutdanning via nettstudier er Høyskolen i Gjøvik

Velger man det er man garantert toplønn uanset hvor man jobber og uansett krisetider.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Jeg må si at jeg har liten tro på å ta ingeniørutdanning via nettstudier. En del fag er nok mulig å ta på nett, men en del andre fag krever en del laboppgaver og praktiske innføringer.

I tillegg så stemmer det ikke helt at det er en enkel vei til topplønn. De aller fleste ingeniørstudier er krevende, man må blant annet gjennom en del ikke helt snille realfag. Joda, lønna kan bli bra, den, men at alle ingeniører starter med topplønn er en sannhet med modifikasjoner.

Endret av SmallTalk
  • 1 år senere...
Skrevet

Typen min er sivilingeniør! Tjener råbra, men han reiser mye da... USA, Tyskland, Stavanger, Singapore, Bergen...

Noen MÅ jo ofres, enten det er privatliv eller hva det er...

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Typen min er sivilingeniør! Tjener råbra, men han reiser mye da... USA, Tyskland, Stavanger, Singapore, Bergen...

Noen MÅ jo ofres, enten det er privatliv eller hva det er...

Sivilingeniør er vel 5 år, ikke 3.

• Liker 1
Skrevet

Man kan tjene ganske greit som vanlig ingeniør også, men skal man ha fet begynnerlønn så må man være serviceingeniør "on call".

Kjenner en del som har jobbet/jobber som dette, og som har hatt begynnerlønn på godt over 700.000 i året som helt ferske. Grunnlønna er helt grei, men det er tilleggene som gir lønna et løft. Skal man derimot tjene så mye så har man også tilsvarende reisedøgn i året. 250 reisedøgn i året er ikke unormalt, men da har man heller ikke spesielt mye liv ved siden av jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...