Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Har lån på tilsammen 1.750.000,- Hvorav 330.000 er studielån, 1.300.000 er boliglån og resten er billån/bankforbrukslån. Noe er også Mastercard... Det tar et par år til fra i dag av å betale ned forbruksgjelden. ...og årlig inntekt nå før lønnsoppgjøret på 570.000,- Har ingen bonuser å skryte av. Enslig, ingen barn. Innspill til bedre økonomi tas i mot med takk. Nå går det faktisk 40.000 til plastisk kirurgi: har et problem som av helsemessige årsaker må ordnes.
Gjest ath Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 med den vanlige gange 3 regelen er jo dette en grei økonomi, men jeg ville passet meg kraftig for å ta opp mer gjeld i forbrukslån. du ligger jo bra an totalt, men forbrukslån/mastercard kan godt ta mer plass enn man hadde tenkt. om du skal bruke 40 000 på kirurgi av helsemessige årsaker - så bør du snakke med banken om å kunne få en ordning på dette utenom vanlig forbrukslån. kan du eventuelt utsette det ett års tid og spare opp mest mulig selv på forhånd? det finnes ingen god grunn til å ha mastercard eller forbrukslån - så det bør du få betalt ned kjappest mulig, lev heller veldig sparsommelig i den tiden. kan du eks bytte til en litt billigere bil - bruke sykkel litt mer for å la overskuddet av dette gå til nedbetaling av denne dyre gjelden? du vet jo selv at denne er ekstremt dyr. etter det klipper du alt av mastercard:=) man skal også ha ca 2 mndlønn på sparekonto til enhver tid(jeg har ikke dette selv pga at min samboer er student enda.....) - men det bør uansett være et mål. ellers pleier jeg å jevnlig minne meg selv på at jeg faktisk ikke trenger bruke unødvendige penger på klær/sminke/utespising/byturer osv. man kan greie seg fint med å være nøktern.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 om du skal bruke 40 000 på kirurgi av helsemessige årsaker - så bør du snakke med banken om å kunne få en ordning på dette utenom vanlig forbrukslån. kan du eventuelt utsette det ett års tid og spare opp mest mulig selv på forhånd? kan du eks bytte til en litt billigere bil - bruke sykkel litt mer for å la overskuddet av dette gå til nedbetaling av denne dyre gjelden? du vet jo selv at denne er ekstremt dyr. etter det klipper du alt av mastercard:=) Takk for råd! -Har tenkt å selge bilen, for å nedbetale det lånet. -Har klippet mastercard, men: i nettbank har man jo tilgang på å kunne overføre fra master til vanlig konto, så det er vanskelig å ikke bruke av det. -Må dessverre ha operasjon mot slutten av sommerferien, men kan heldigvis få ordnet finansieringen gjennom lån av arbeidsgiver, så da blir renten ganske ok. Men hadde vært kjekt å ikke ha disse "ekstralånene" og mastercard!
mamut75 Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Har lån på tilsammen 1.750.000,- Hvorav 330.000 er studielån, 1.300.000 er boliglån og resten er billån/bankforbrukslån. Noe er også Mastercard... Det tar et par år til fra i dag av å betale ned forbruksgjelden. ...og årlig inntekt nå før lønnsoppgjøret på 570.000,- Har ingen bonuser å skryte av. Enslig, ingen barn. Innspill til bedre økonomi tas i mot med takk. Nå går det faktisk 40.000 til plastisk kirurgi: har et problem som av helsemessige årsaker må ordnes. Jeg ville nok heller ha sagt at dette er en svært sterk økonomi som godt kunne ha tålt enda mer gjeld , men man skal passe seg for å få for mye forbruksgjeld siden denne typen gjeld er endel dyrere enn vanlig gjeld . Du har kanskje utbetalt rundt 35-36 000 i måneden i snitt inkl feriepengemånedene og Desember (?) . Rentekostnadene på lånet ditt , etter skatt , er bare 5-6000 kr forutsatt et rentenivå på 5% effektiv rente . For hver prosent renta eventuelt skulle stige vil renteutgiftene dine , etter skatt , per måned stige med ca 1000 kr . Du må nesten selv bestemme deg for hvor din smertegrense går mht andre ting du vil bruke pengene dine på . Så er spørsmålet : skal renta opp eller ned ? Jeg tror renta heller skal ned enn opp de neste 2 årene , men etter det er det vanskeligere å si hva som kommer til å skje . Endret 3. mai 2009 av mamut75
Kara W Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Nå går det faktisk 40.000 til plastisk kirurgi: har et problem som av helsemessige årsaker må ordnes. Har du undersøkt om du kan få dettet dekket? Det er som regel mulig å få de fleste opperasjoner dekket, så lenge du klarer å argumentere for at du trenger den. Jo yngre du er jo lettere er det også. Ellers støtter jeg rådene du har fått over her.
Gjest ts Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Takk for svar. Det er dessverre ikke mulig å få operasjonen dekket. Har vært hos tre ulike spesialister, og de er ikke enig i at det er et problem for meg, fordi jeg oppfyller ikke kriteriet for offentlig dekket operasjon. De vil ha den smale definisjonen, mens jeg sannsynligvis er i grenseland. Står fortsatt i kø for å bli vurdert for en fjerde gang, men nytter ikke det må jeg betale det selv. Og da må jeg ta opp lån gjennom arbeidsgiver/banken på 40.000. Jeg tror den lave renten vil holde seg slik den er i 6 måneder til. Men har ikke grunnlag for å si når de skal opp, det vet vel de som jobber i bankene bedre? Nå betaler jeg månedlig for mitt boliglån kr 6.800, men det vil øke til minst 7.500 med en høyere rente. I tillegg altså alle disse smålånene. Årsinntekten jeg oppga må vel deles på 12 da, for å finne mnd inntekt. Jeg kom til ca. utbetalt kr 33.000/mnd regnet med 30% skatt. Dette er da leieinntekter samt lønn. Leieinntekten går rett til boliglån, og selv bruker jeg tilsvarende sum på selv å leie. Føler ikke at jeg har så mye penger til overs. Er veldig lite flink til å spare, og det tar så lang tid...det vil jo ta årevis å få betalt ned smålånene.. Hvordan skal jeg klare å betale ned master og forbrukslån (i banken jeg er kunde), og samtidig få lagt meg opp en bufferkonto på minst 2 mnd lønninger? Det er jo alltid noe man behøver penger til: en ferie, en operasjon, tannlege, fritidsaktivitet, etc. Og jeg har ikke barn engang...
mca Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Her er det en del småting å ta tak i, men ikke noe som er umulig! Ta ett skritt av gangen, betal ordinære avdrag, velg deg så ut en ting som du betaler inn det ekstra du har. Plutselig vil du få en ting ute av verden før du trur:) Ikke prøv på alle med en gang, det er deprimerende. Ta kontakt med de du skylder penger for å prøve å utsette noe hvis du må det? Ellers pleier jo bankene til å være villige til å hjelpe til med å finne en bra løsning hvis man vil komme litt på riktig side økonomisk sett:) Lykke til! Du bør kunne klare det med den inntekten
Gjest ts Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 Her er det en del småting å ta tak i, men ikke noe som er umulig! Ta ett skritt av gangen, betal ordinære avdrag, velg deg så ut en ting som du betaler inn det ekstra du har. Plutselig vil du få en ting ute av verden før du trur:) Ikke prøv på alle med en gang, det er deprimerende. Ta kontakt med de du skylder penger for å prøve å utsette noe hvis du må det? Ellers pleier jo bankene til å være villige til å hjelpe til med å finne en bra løsning hvis man vil komme litt på riktig side økonomisk sett:) Lykke til! Du bør kunne klare det med den inntekten Jeg må ikke utsette noe, eller ta kontakt med kreditorer. Det går rundt. Men økonomien kunne ha vært bedre disponert, og det er den ikke. Jeg behøver heller ingen løsning fra banken. Men: burde bli flinkere til å spare og kvitte meg med alle smålånene.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 I tillegg altså alle disse smålånene. Årsinntekten jeg oppga må vel deles på 12 da, for å finne mnd inntekt. Jeg kom til ca. utbetalt kr 33.000/mnd regnet med 30% skatt. Dette er da leieinntekter samt lønn. Leieinntekten går rett til boliglån, og selv bruker jeg tilsvarende sum på selv å leie. Føler ikke at jeg har så mye penger til overs. Er veldig lite flink til å spare, og det tar så lang tid...det vil jo ta årevis å få betalt ned smålånene.. Hvordan skal jeg klare å betale ned master og forbrukslån (i banken jeg er kunde), og samtidig få lagt meg opp en bufferkonto på minst 2 mnd lønninger? Det er jo alltid noe man behøver penger til: en ferie, en operasjon, tannlege, fritidsaktivitet, etc. Og jeg har ikke barn engang... Vel ... Har du laget et budsjett som viser hva du bruker hver måned til andre ting enn lån? Kan du knipe litt inn her og der slik at du kan øke nedbetalingen av smålånene hver måned? Jeg har dessverre også rotet meg opp i smålån. Dessverre er ikke jeg så heldig å eie en bolig, men må betale ned min gamle kredittkortgjeld før jeg får høyt nok lån til å kjøpe bolig. På tross av at jeg har mye mindre utbetalt pr måned enn deg klarer jeg likevel å spare hver måned. Det jeg har gjort er at jeg har satt opp noen faste formål jeg sparer til hver måned. Foreløpig har jeg ingen mulighet til å spare opp en bufferkonto da jeg betaler så skyhøyt på disse forbrukslånene. Men de går gradvis nedover. Likevel sparer jeg et lite beløp i måneden i fond. Dette er ment å være min "pensjon" en gang i fremtiden når jeg går av. Jeg har valgt fond fordi jeg ikke på noen måte på impuls kan ta ut disse pengene ved en innskytelse. Etterhvert som jeg betaler ned forbrukslånene vil jeg øke denne spareandelen. Så sparer jeg til ferien hver måned. Dette også er et lite beløp, men det er akkurat nok til at jeg har råd til akkurat den ferien jeg vil ha en gang pr år. I tillegg setter jeg av hver måned penger på en konto til de regningene som ikke kommer hver måned. Det er strømregningen, Riks-Tv, bredbånd, NRK avgift, forsikring, abonnementer, etc. Dette gjør at når disse regningene dukker opp så er det penger på konto til å betale dem uten at det går utover månedsbudsjettet. Mao. jeg får ingen "trange" måneder, det går jevnt over ut det samme hver måned. Kontoen jeg har kort på er ikke den samme som kontoen jeg får inn lønn på. Istedet overfører jeg penger hver uke, et fast beløp som jeg kan bruke den neste uken. Dette skal da dekke klær, busskort/bensin, husholdning, uteliv, osv. Det som da blir stående igjen på "regningskontoen" etter at sparingene er trukket er det jeg skal betale regninger med hver måned. For å finne ut hvor mye jeg kan/må bruke hver måned til de forskjellige postene laget jeg et budsjett der jeg plottet inn alt jeg har av regninger. Dermed fikk jeg den nødvendige oversikten jeg trengte for å lage mitt system. Jeg har altså ikke prioritert å legge opp en bufferkonto nå for det er det ikke penger til. Jeg tenker som så at jeg dessverre har en "tvungen" sparing pågående i form av mine forbrukslån som jeg må betale ned først. Den dagen de er betalt vil det ta under et år å legge opp en buffer på 2-3 måneder. Og det skal jeg gjøre når den dagen kommer.
Gjest ts Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Har du laget et budsjett som viser hva du bruker hver måned til andre ting enn lån? Kan du knipe litt inn her og der slik at du kan øke nedbetalingen av smålånene hver måned? Du hørtes flink ut til å spare og legge av til ulike formål. Jeg burde jo også det...er bare ikke flink til å følge opp. Får prøve igjen da...og lage noe som likner budsjett og hva jeg bruker pengene på.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Du hørtes flink ut til å spare og legge av til ulike formål. Jeg burde jo også det...er bare ikke flink til å følge opp. Får prøve igjen da...og lage noe som likner budsjett og hva jeg bruker pengene på. Det tok tid å lage budsjettet - jeg justerte det over et år. Nå justerer jeg det bare når nye ting blir lagt til. Jeg har aldri klart å samle på kvitteringer for husholdning - istedet gjør jeg alle slike innkjøp på kort slik at kontoutskriften viser hva som er gått til dette formålet. Jeg hadde MANGE aha opplevelser mens jeg holdt på med dette! Lykke til!
Alison Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Hvordan skal jeg klare å betale ned master og forbrukslån (i banken jeg er kunde), og samtidig få lagt meg opp en bufferkonto på minst 2 mnd lønninger? Betaler du avdrag på boliglånet? Gjør du det vil jeg anbefale deg å søke avdragsfrihet en periode. Det du har betalt i avdrag passer du selvfølgelig på å betale inn ekstra på forbrukeslånene. Da vil du bli raskere ferdig med å nedbetale forbruksgjelden. Bufferkontoen prioriterer du å bygge opp med en gang du er ferdig med forbrukslånene dine.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Betaler du avdrag på boliglånet? Gjør du det vil jeg anbefale deg å søke avdragsfrihet en periode. Det du har betalt i avdrag passer du selvfølgelig på å betale inn ekstra på forbrukeslånene. Da vil du bli raskere ferdig med å nedbetale forbruksgjelden. Bufferkontoen prioriterer du å bygge opp med en gang du er ferdig med forbrukslånene dine. Takk for rådet, jeg har sett at du kan mye om bank og økonomi her tidligere. Men jeg vil ikke be om avdragsfrihet på boliglånet. Det får heller ta tid med de smålånene da.
Alison Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Men jeg vil ikke be om avdragsfrihet på boliglånet. Det får heller ta tid med de smålånene da. Det vil bli billigere for deg totalsett. Renten på boliglånet er lav, og det er utvilsomt mer lønnsomt å sette dette på vent i noen måneder mens du blir kvitt de dyre lånene. Du trenger ikke å forlenge løpetiden på boliglånet heller. Sannsynligvis trenger du bare utsettelse i noen måneder for å bli helt kvitt forbruksgjelden, og da vil ikke terminbeløpene på boliglånet bli mange kr dyrere pr. måned med samme løpetid som tidligere. Bruk gjerne en lånekalkulator på nettet slik at du kan regne på forskjellige alternativer. Ellers vil jeg si at det er flott at du tar tak i økonomien din og ønsker å finne løsninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå