Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Jeg har vært syk i 1 år og går over på 1 års rehabilitering. I den forbindelse har jeg blitt innkallt til 15-1 møte med arbeidsgiver. Det er ingenting som tilsier at jeg skal bli sagt opp, det er ansettelsesstopp i bedriften slik at min vikar vil ikke kunne tilbys fast jobb før tidligst om 1 år (i beste fall), det er ikke behov for nedbemanning (tvert imot), det er reellt å tro at jeg vil være tilbake i full jobb når rehabiliteringsperioden er over, og ikke minst: jeg har vært en viktig ressurs for firmaet/avdelingen, er godt likt og utfører arbeidsoppgavene bra. Aldri klager, bare positivt. Men, jeg skal jo ha med meg en person på dette møtet. Vi er ikke på tariff, derfor har vi heller ingen tillitsvalgte. Vi har dog et verneombud, men jeg har ikke noe personlig forhold til noen av de sitter i dette ombudet (firmaet er stort, jeg har vært borte lenge, og det har vært utskiftninger). Det jeg har fått beskjed om er å ta med meg en person jeg stoler på, personen skal kun være der som vitne. Min første tanke var å ta med meg advokat, men jeg ser jo ikke hensikten med det. Hvis det skulle komme en oppsigelse så vil fagforeninga ta seg av denne, poenget er vel bare å ha med en person man virkelig stoler på? Noen som har mening om dette?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Ta med deg en du stoler på. Trenger ikke å være en fra fagforeninga eller liknende. En du føler deg trygg på. Om personen kan litt om lover og regler slik at arbeidsgiver ikke bryter reglene er dette også positivt, men ikke nødvendig (dersom du selv setter deg inn i reglene på forhånd). Ikke signer noe på møtet. Foreslår de noe så si hva du synes, men ikke bind deg til noe. Ta med forslaget deres dersom de kommer med noe skriftlig. Det kan du ta videre til fagforeninga eller advokat. Kanskje NAV er interessert i å være med? De er jo interessert i at du kommer tilbake til jobben din, fremfor å gå ut i arbeidsledighet etter rehabiliteringen... Spør din saksbehandler!
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 Jeg har snakket med fagforeninga, de sier at fagforeninger aldri stiller opp på slike møter, dette har noe med evnt forhandlingsprosess senere å gjøre. De sa det samme som deg, å ikke signere noe som helst, bortsett fra møteprotokoll. Hvis jeg fikk en oppsigelse, måtte jeg ikke skrive under, men levere den til fagforeningen pronto. Jeg har funnet en å ha med meg på møtet. Han vet lite om lover og regler og slikt, han skal kun være med på møtet som mitt vitne. Jeg vet ikke så mye annet enn at arbeidsgiver i utgangspunktet kan si meg opp etter 1 år, men det må være saklig begrunnet. I mitt tilfelle kan jeg ikke se hvorfor de skulle ønske å si meg opp, noe fagforeningen støtter meg i. For alt jeg vet trenger engang oppsigelse være et tema på møtet, men kun ståa for min helse, og ikke minst at jeg blir overført til forsikringsselsskapet når rehabilieringsperioden trer i kraft.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Var på et personalmøte på min jobb for en tid tilbake. På det møtet var også Nav. Vi skulle få info om nye regler for sykemeldinger osv. En regel som vi reagerte en del på er at etter 1 års sykemelding kan du miste jobben din. Du må søke arbeidsgiver om å få beholde jobben din. Den får du stort sett bare beholde dersom det ser ut til at du snart kan komme tilbake. Harde bud, men sjekk dette opp med Nav.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har snakket med fagforeninga, de sier at fagforeninger aldri stiller opp på slike møter, dette har noe med evnt forhandlingsprosess senere å gjøre. De sa det samme som deg, å ikke signere noe som helst, bortsett fra møteprotokoll. Hvis jeg fikk en oppsigelse, måtte jeg ikke skrive under, men levere den til fagforeningen pronto. Jeg har funnet en å ha med meg på møtet. Han vet lite om lover og regler og slikt, han skal kun være med på møtet som mitt vitne. Jeg vet ikke så mye annet enn at arbeidsgiver i utgangspunktet kan si meg opp etter 1 år, men det må være saklig begrunnet. I mitt tilfelle kan jeg ikke se hvorfor de skulle ønske å si meg opp, noe fagforeningen støtter meg i. For alt jeg vet trenger engang oppsigelse være et tema på møtet, men kun ståa for min helse, og ikke minst at jeg blir overført til forsikringsselsskapet når rehabilieringsperioden trer i kraft. Sørg for at ditt vitne ikke sier noe på møtet heller. Er man vitne så be vedkommene forholde seg taus eller stille spørsmål som er klarifiserende. F.eks. om lovhjemmel for å gjøre slik eller sånn. Hvis du og saksbehandler på NAV/legen din mener det er stor sannsynlighet for at du er tilbake etter rehabiliteringsperioden kan du få dem til å bekrefte dette? Hvis bedriften ønsker å ha deg tilbake nå, sørg for å få DEM til å forplikte seg i forhold til tilrettelegging og lignende ved å spørre konkret om dette og at det blir ført i referatet fra møtet. Og ja forlang at det blir ført referat. Og det skal stå REFERAT - ikke protokoll. Protokoll er en fagforeningsterm der begge parter skriver under og det er helt spesielle regler her, blant annet at begge parter skal signere. Selv om man egentlig da kun signerer for sitt syn kan det likevel bli vanskelig dersom protokollen ikke helt klart fremsetter ditt syn. Det er et godt råd å ikke signere noe, akseptere noe eller på annen måte binde seg på dette møtet. Stå på det. Ellers virker du allerede både våken nok og oppegående nok til å følge disse rådene siden du allerede før møtet har satt deg inn i hva møtet kan innebære og søkt råd hos fagforeningen. Forøvrig finner jeg det rart at ikke fagforeningen stiller opp i et 15.1 møte all den tid det faktisk står i lovteksten at det skal drøftes med de tillitsvalgte før en eventuell oppsigelse. Det er all grunn til å tro at bedriften ikke går til et slikt møte uten å presentere en mulig oppsigelse og denne vil være ugyldig dersom den ikke er drøftet med fagforeningen først. Jeg ønsker lykke til!
Gjest Gjest_Q_* Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Fagforeningen aldri stiller opp på slike møter ? Det er helt feil. Jeg hadde med fagforening på alle møter under ALLE møtene i sykeperioden. Ved 1 år hadde jeg både fagforening lokalt og sentralt med. En IA representant som lederen hadde med 2 personer fra NAV Og legen min. + mannen min (mest for støtte, vitne og hjelp.Viste seg at han var mest til hjelp) Var meningen LO advokaten min også skulle vært med, men han fikk desverre ikke tid. (en får gratis advokat gjennom fagforeningen) Fikk og beskjed om at jeg kunne ha med HMS ansvarlig \ representant. Mulig det var forde jeg allerede hadde blitt presset til oppsigelse av leder før dette møtet. (fagforening fikk den trekt tilbake samme dag) Var snakk om både trakasering og utpressing mens jeg var sykemeldt, endring av arbeidstid og stillingsinnstruks, manglende tilrettelegging + mye mer,, så min situasjon var mulig rimelig spessiell. Men uansett.. fagforeningen KAN stille opp på slike møter uansett om det er anstrengt forhold eller ikke. Og for all del IKKE skriv under på noe som helst. Ta det med hjem for vurdering først. P.s Fikk altid høre at jeg hadde gjort en god og grundig jobb. Gode tilbakemeldinger på utført jobb og mye skryt. Både av lederen og alle andre. Men de likte vel ikke langtidssyke som trengte tid og tilrettelegging for å komme tilbake igjen.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 ta opp møtet på bånd? Det skulle vel sikre at en unngår misforståelser hvis det skulle oppsto noe i seinere tid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå