Gjest Utålmodig Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Jeg er ei jente på 27 år som etter at jeg ble sammen med min kjære for to år siden sakte men sikkert har gått opp i vekt. Jeg veier nå 10 kg mer enn da vi møttes. Årsaken ligger i at jeg sluttet å beveget meg fordi jeg ble kjørt over alt plutselig. og antagelig for jeg koser meg mye mer med mat. I det siste har jeg derimot endret vaner. Jeg spaserer til jobb hver dag, ca 50 minutters tur, prøver å gå tur hver lørdag og søndag på ca samme tidsrom. Har startet å spise frokost, så jeg har i hvertfall 4 måltider om dagen. Dette har jeg holdt på med i en mnd nå, men ser overhode ingen resultater. Er dette normalt? Hvor lenge skal jeg måtte vente før jeg ser noe resultater i det hele tatt? Jeg går på noen medisiner som det står at en av bivirkningene kan være vektøkning, skal jeg da skylle på medisinene her? Takknemlig for alle svar.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Tuller du? 50 min gåtur forbrenner i underkant av 300 kcal. Frokosten du har begynt å spise tilsvarer kanskje 300 kcal. Ergo går du i null. Det ene oppveier det andre. For all del, spis frokost, men du må se på hva du spiser resten av dagen.
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 Det du allerede har begynt med er veldig bra. Sannsynligvis forhindrer det deg for å gå videre opp i vekt. Men for å gå ned i vekt må du nok øke aktivitetsnivået og kutte ned på kosematen. Selv går jeg til jobb hver dag - 45 minutter hver vei hver dag ca 100 m høydeforskjell. Jeg går i veldig raskt tempo. Jeg har målt kaloriforbrenningen et par ganger, og den ligger på ca 320-340 pr vei. Legg inn to-tre treningsøkter i tillegg, det å gå et par timer om dagen er kun minimums aktivitetsnivå.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 Riktig som de over sier. Å spasere kan ikke kalles trening. At du har økt til fire måltider er ikke det samme som at du spiser sunt. Hva spiser du i løpet av en dag?
Gjest Utålmodig Skrevet 1. mai 2009 #5 Skrevet 1. mai 2009 Jeg spiser et knekkebrød til frokost, evt grønsaksuppe rett i koppen som er ca 350 kalorier. Til lunsj spiser jeg 2 dl havgryn + 1 skive med leverpostei. Mellommåltid som regel frukt. Til middag er det litt variert, jeg spiser kanskje litt mye til middag. Men mener jeg ikke spiser så usunt. Det er normalt kosthold, med poteter av og til, pasta av og til og ris av og til. Kylling, kjøttdeig, svin, pølser og fisk. skeier nok litt ut i helgene, er ikke så flink å ha jevne måltider da. Har dere noe tips på hvilke matprodukter som øker forbrenningen? Jeg går i ganske rask gange når jeg spaserer tll jobb. Har trent på treningssenter i perioder, men synes det er så utrolig kjedelig at jeg holder bare et par mnd før jeg dropper ut en stund. trente feks jevnt 2-3 ganger i uka fra jul og fram til midten av mars. Merker heller ikke da noe forbering, annet enn at jeg får bedre kondisjon.
Gjest MåneSkygge Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Jeg spiser et knekkebrød til frokost, evt grønsaksuppe rett i koppen som er ca 350 kalorier. Til lunsj spiser jeg 2 dl havgryn + 1 skive med leverpostei. Mellommåltid som regel frukt. Til middag er det litt variert, jeg spiser kanskje litt mye til middag. Men mener jeg ikke spiser så usunt. Det er normalt kosthold, med poteter av og til, pasta av og til og ris av og til. Kylling, kjøttdeig, svin, pølser og fisk. skeier nok litt ut i helgene, er ikke så flink å ha jevne måltider da. Har dere noe tips på hvilke matprodukter som øker forbrenningen? Jeg går i ganske rask gange når jeg spaserer tll jobb. Har trent på treningssenter i perioder, men synes det er så utrolig kjedelig at jeg holder bare et par mnd før jeg dropper ut en stund. trente feks jevnt 2-3 ganger i uka fra jul og fram til midten av mars. Merker heller ikke da noe forbering, annet enn at jeg får bedre kondisjon. Du må nok trene mer om du vil gå ned i vekt. Du kan heller ikke vente og se store resultater på tre mnd med trening. Det tar lengre tid enn som så om du da ikke trener hardt og mye. Når gikk på senter, trente du bare vekter for deg selv da eller var du med på timer? Jeg gidder aldri vekter i studio sånn for meg selv. Det blir lite strukturert og jeg blir gående mest og lure på hva jeg skal gjøre. Men jeg er med på timer av alle slag. Styrke, kondisjon ol. Det er utrolig artig og jeg varierer mye. Noe som igjen har gjort at jeg nå klarer og trene jevnt og trutt over lang tid for det blir ikke kjedelig. Trening kan være veldig gøy om du bare finner den rette typen. Lykke til
Chanel.No5 Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Må si meg litt uenig med noen her. Klart med alle disse endringene du har gjort så vil du merke forskjell etterhver, men tålmodigheten er viktig å ha med seg, da får du en nedgang som faktisk varer og ikke noe jojo-slanking. Ang. kosthold så anbefaler jeg deg å spise små regelmessige måltider, 4 hovedmåltider og 2 mellommåltider ihvertfall i løpet av en dag. Prøv å spis hver 3 time for å holde forbrenningen oppe og unngå at blodsukkeret synker for langt ned. Ang. trening så er det kjempebra at du spaserer så masse. Etterhvert vil jeg også anbefale deg å legge inn noen hardere økter i form av kondisjonstrening og styrketrening når du er klar for dette. Kan komme istedenfor noen av turene eller som tillegg.
Gjest Utålmodig Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Tusen takk for positive og oppmuntrende tilbakemeldinger. Skal prøve å følge noen av rådene deres. Hjelper på motivasjonen med litt oppbacking
Gjest Gjest_louise_* Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 TS,jeg synes du er flink jeg Ellers enig med Lotte27,dette er gode vaner du har lagt deg til,og over tid vil de har stor helsemessig gevinst for deg! Lykke til videre
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Dette er absolutt en start, men jeg tror stikkordet til manglende suksess er ordbruken 'vente' og 'gidder ikke'. Når man skal ned i vekt handler alt om å ikke sitte på baken samt å gidde! Øk aktivitetsnivå og ikke sitt hjemme i sofaen og håp at kiloene renner av. For meg har det alltid vært i de periodene jeg har vært fysisk aktiv og nærmest 'glemt' at jeg skal ned i vekt.
Caramela Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg syns også TS er flink! Og er helt enig med Lotte27! Prøver å gå ned i vekt her også, men det tar tid! Og jeg blir som deg TS, umotivert og lei når jeg ikke ser det hjelper så mye jeg helst ville det skulle hjulpet. Men vi må bare tenke at vi heller ikke la på oss 10 kg over natten, så de vil derfor heller ikke bli tatt av over natten. Roma ble heller ikke bygget på en dag Lykke til, og stå på videre! Endret 3. mai 2009 av Caramela
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 Du bør iallefall holde deg unna for mye kjøttdeig,pasta og fint brød.Prøv å ikke spis middag veldig sent på kvelden.Ha faste måltider,spis ofte og lite.Hvis du drikker feks.mye pepsi max bør du holde deg unna det.Det inneholder aspartam (søtstoff)som kan gjøre at du legger på deg,særlig rundt magen.Dessuten påvirker det mange ting som feks.hukommelsen.
Gjest CookieMonster Skrevet 4. mai 2009 #13 Skrevet 4. mai 2009 Du bør iallefall holde deg unna for mye kjøttdeig,pasta og fint brød.Prøv å ikke spis middag veldig sent på kvelden.Ha faste måltider,spis ofte og lite.Hvis du drikker feks.mye pepsi max bør du holde deg unna det.Det inneholder aspartam (søtstoff)som kan gjøre at du legger på deg,særlig rundt magen.Dessuten påvirker det mange ting som feks.hukommelsen. Pepsi max gjør ikke at du legger på deg. Det inneholder jo ingen kalorier. De som legger på seg ved å drikke dette er de som får et ekstra søtsug og derfor spiser mer. Jeg drikker pepsi max hver dag(et lite glass eller to) og har alltid hatt superhukommelse og magen er fortsatt flat
Gjest Que? Skrevet 4. mai 2009 #14 Skrevet 4. mai 2009 Pepsi max gjør ikke at du legger på deg. Det inneholder jo ingen kalorier. De som legger på seg ved å drikke dette er de som får et ekstra søtsug og derfor spiser mer. Jeg drikker pepsi max hver dag(et lite glass eller to) og har alltid hatt superhukommelse og magen er fortsatt flat Jo, det gjør faktisk det. Aspartam påvirker insulinstoffskiftet på samme måte som sukker gjør det. Dvs at den etter hvert gir overproduksjon av insulin, øket sug etter mat, og på sikt insulininsensitivitet, som fører til overvekt. Dritten innehodler kanskje ikke noe kalorier i seg selv, men det rakker til hele stoffskiftet ditt. Dersom du fortsatt ikke har noen skadevirkninger, så kan du prise deg lykkelig, for det betyr jo at du kan slutte med helsa i behold. Gudd løkk!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #15 Skrevet 4. mai 2009 Jo, det gjør faktisk det. Aspartam påvirker insulinstoffskiftet på samme måte som sukker gjør det. Dvs at den etter hvert gir overproduksjon av insulin, øket sug etter mat, og på sikt insulininsensitivitet, som fører til overvekt. Dritten innehodler kanskje ikke noe kalorier i seg selv, men det rakker til hele stoffskiftet ditt. Dersom du fortsatt ikke har noen skadevirkninger, så kan du prise deg lykkelig, for det betyr jo at du kan slutte med helsa i behold. Gudd løkk! Greit at pepsi max kan føre til økt søtsug, men det fører ikke til overvekt med mindre man faktisk gir etter for det suget!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #16 Skrevet 4. mai 2009 Leste om en dame som var overvektig og etter hun kuttet ut lettbrus gikk hun ned mange kilo.Om man ikke merker så mye av pepsi max så er det iallefall ikke sunt.Og kan være helseskadelig.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2009 #17 Skrevet 4. mai 2009 Mulig at lettbrus gjør at man binder mer vann i kroppen, pga saltinnhold. Og man kan få endel oppblåst mage av kullsyren (og søtningsstoffer som sukralose). Ellers er det mest myter rundt lettbrus, tror jeg - men bra å holde seg unna, det er jo unødvendige produkter. Synes også det virker som en god start. Det er bedre å starte med ting man klarer å gjennomføre enn å begynne altfor hardt, samtidig bør en vel ikke vente utålmodig etter at kiloene skal forsvinne. Antagelig merker du det først på kondisen, at du får litt mer overskudd. Kanskje det hjelper deg til å få lyst til å øke tempo og intensitet? Kanskje du kan begynne å jogge fra jobb etter hvert, eller legge inn et par joggeturer i uka. Eller gå en omvei så du får en lengre tur. Du bør vel også trene litt styrke om du ønsker å gå ned i vekt. Kanskje lære mer om kosthold så middagene kan bli sunne. Hva som regnes som gode tips her vil vel variere, men bruk mest mulig rene råvarer (rent kjøtt og fisk, ikke farser, ikke mye posemat osv). Mye grønnsaker Spis til faste måltider og unngå småspising, særlig dersom det har lett for å bli endel godteri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå