Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet i en skikkelig klemme jeg ikke vet helt hvordan jeg skal håndtere.

Bestevenninna mi har nettopp flyttet fra samboer, og har etter tre år blitt ledig på markedet. Det satte eksen min i sving, som lot det gå to uker før han fortalte henne at han var forelsket i henne. Dessverre er det gjensidig.

Hun har vært ærlig og fortalt meg greia og er foreløpig usikker på om hun vil gjøre noe med det på grunn av meg.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere, jeg elsker han fremdeles, og jeg er glad i henne, men jeg vet ikke om jeg vil takle et evt forhold mellom de to.

Noen som har noen erfaringer på dette feltet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Stakkars deg! Skjønner godt at du grøsser ved tanken på bestevenninna sammen med en ex og spesielt når du har kjærlighetssorg og vil ha han tilbake.

For å være helt ærlig med deg så høres det ut som om de har og har hatt noe på gang og jeg ville tenkt at her er det mer enn du vet. Høres ut som de har hatt tett kontakt i forkant av hennes brudd og du skal se at de har hatt et forhold gående en stund allerede. Hvis de innbiller seg at dette er den store kjærligheten er det lite du kan gjøre. Han får du nok ikke tilbake nå uansett og det skal nok mer til enn en skuffet bestevenninne for å skille to som er dypt forelska. Men syns du skal være dønn ærlig med hvordan du føler. Høres ut som en helt jævlig situasjon. :trøste:

Gjest Gjest
Skrevet

Å jada... Når samboeren min og jeg skilte lag begynte en god venninnne å flørte med han før jeg engang var kommet meg ut av huset. Det begynte med "kosemeldinger" privat på Facebook for hun tok steget helt ut og inviterte han på byen. Bare et par måneder etter at jeg hadde flyttet var de offisielt sammen.

Det værste var at hun lot som ingentinting rundt meg. Var fremdeles god venninne som "støttet" meg i en vanskelig tid og lot eg betro seg til henne. Hele tiden mens hun drev på med ex´en bak min rygg.

Fysj til sånne falske mennesker!

Skrevet

Snakk om det med både bestevenninna di og eksen din. Vær ærlig og si hva du føler og tenker rundt dette. Jeg misunner deg ikke akkurat. Jeg hadde ikke likt om en god venninne av meg begynte å date eksen min.

Gjest Gjest
Skrevet

Huff, for ei dårlig venninne! (og ex-mann).

Vis dem at dette er uakseptabelt, ved å droppe henne som venninne.

Hadde en av mine venninner overtatt min ex, hadde jeg blitt skikkelig skuffet, og jeg ville aldri hatt med noen av dem å gjøre mer.

:goodbye:

Skrevet

Vel, han er eksen din...

Jeg skjønner selvsagt at det ikke gir noen god følelse, men det er faktisk lite du kan gjøre ved det annet enn å gremmes i stillhet. Han er fri og din venninne er det samme så det er ingen grunn til at du skal "nekte" dem å date. Men som sagt, jeg skjønner at det føles vondt og ville trolig vært både sint og lei meg om jeg hadde vært i dine sko.

Gjest Gjest
Skrevet

Den vanlige holdningen er at det er dårlig gjort av dem ja.

Selv mener jeg at man ikke kan helt for hvem man faller for, og at det ikke er riktig å være den som stiller seg mellom to andre som har falt for hverandre. Det er klart om ei vennine bevisst legger seg etter en ex er det ikke akseptabelt, men desverre er det ofte sånn at vi kan falle for noen uten at vi bevisst har lagt oss etter personen. Jeg kunne aldri vært så egoistisk at jeg mente at jeg hadde rett til å stille meg mellom to andre personers lykke. Og ja, jeg har vært på den siden opp til flere ganger. Jeg har til og med lagt opp til at han jeg elsket kunne treffe vennina mi som han hadde falt for, fordi jeg ønsker at de jeg elsker skal være lykkelige. Det var vondt det var det, og jeg ønsket nok å holde meg unna dem to sammen en stund, men det er bedre at en har det vondt enn at to skal være ulykkelige.

Denne meningen er det dog ikke mange som deler med meg. Jeg mistet nesten en venn på grunn av dette selv. Hun kommer aldri til å tilgi meg for at jeg ble sammen emd exen hennes (jeg falt dog for ham før jeg visste at han i det hele tatt var hennes ex, fordi vi hadde bodd i forskjellige byer ei stund). Jeg ser nå at det i all fall skal være veldig sterke følelser fra min side før jeg ville vært villig til å gjort det samme igjen(som det også var i det tilfellet. Det ble ikke oss, men jeg kommer for alltid til å elske ham). Det var vondt å såre henne så mye! Likevel er jeg heller ikke sikker på om jeg ønsker å være venner med noen som setter sine egne følelser over følelsene til to andre. Men det er visst bare meg...

En komplisert sak. Jeg og min vennine kommer aldri til å bli enige om akkurat dette, og det ødela nesten vennskapet vårt.

Skrevet
Vel, han er eksen din...

Jeg skjønner selvsagt at det ikke gir noen god følelse, men det er faktisk lite du kan gjøre ved det annet enn å gremmes i stillhet. Han er fri og din venninne er det samme så det er ingen grunn til at du skal "nekte" dem å date. Men som sagt, jeg skjønner at det føles vondt og ville trolig vært både sint og lei meg om jeg hadde vært i dine sko.

:Nikke:

Men dersom det er din beste venninne så må det da kunne gå an å snakke med henne om det på en pen måte, og si at du syns det er vendt og vanskelig, og at du nok ikke er helt over han enda. Dersom de har forelsket seg i hverandre, så får du nok ikke (og bør heller ikke) nektet de å være sammen, men dersom hun er så god en venninne så kan hun ta hensyn og roe ned en stund. Ihvertfall offentlig. Men kjærlighet kan gjøre blind.

Skrevet

Takk for mange fine tilbakemeldinger!

Jeg har allerede sagt til henne at jeg ikke kommer til å stå i veien for noe eventuelt forhold mellom dem, men hun fortalte meg da at hun allikevel ville ha dårlig samvittighet. Jeg vil ikke ødelegge hvis de har det fint sammen, men det viser seg at begge har løyet til meg i stor skala.

Fikk nettopp en telefon fra en annen venninne, som ringte for å trøste, og som kunne avsløre at de har hatt et forhold lenge, og løyet når jeg har snakket med dem om det.

Jeg deler også oppfatningen om at to som elsker hverandre skal få gjøre dette uten at noen skal stå i veien, men akkurat nå føler jeg meg tråkket på av begge. Hun var tross alt den som stilte opp for meg da han gikk fra meg, og da jeg litt senere mistet vårt felles barn ved spontanabort.

Jeg ser på han som et avsluttet kapittel, han kommer aldri til å komme tilbake til meg, noe jeg er klar over.

Jeg er mer usikker på hvordan jeg skal gjøre ting i forhold til bestevenninna mi. Vi deler for tiden bil, økonomi og alt annet.

Skrevet

Jeg tviler på at hun har løyet for deg, men har villet skåne deg. Jeg syns det høres ut som om hun er en veldig god venninne, jeg, som faktisk gjør så godt hun kan når det gjelder å sjonglere deres vennskap og forholdet hun har med eksen din. Ikke døm henne. Det må være fryktelig vanskelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at det er ingen ting du skulle ha sagt. Han er eks, og da ledig. Hun er også ledig. Hun er et menneske og har rett på fri vilje og alt det der.

Du har ikke enerett på de du har vert sammen med.

Skrevet

Nei, og det er jeg enig i. Jeg har aldri stukket kjepper i hjulene når han har funnet seg nye, og kommer heller ikke til å gjøre det denne gang. Det er ikke forholdet til han som er det største problemet i denne situasjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge siden er det exen din dumpet deg? Det er to uker siden hun gikk fra sin mann og hun ringer deg og forteller at han nettopp har kommet og fortalt at han er forelska i henne og at hun er usikker på hva hun skal gjøre, til tross for at hun også er forelska i han, av hensyn til deg. Hmmm... Dette lukter ugler i mosen lang vei.

Joda, de er fri til å bli sammen med hvem de vil men jeg skjønner godt om du ikke orker ha henne til bestevenninne lenger. Sjangsen er stor for at begynte romansen mens du og ex enda var et par og det høres ut som hun forlot sin ex for å være sammen med din ex mens hun forteller deg historier. Jeg syns ikke du trenger føle deg forpliktet til å glede deg storveis på deres vegne, det høres ut som om din bestevenn og din kjæreste har bedratt deg big time og da er det lov å ikke bifalle. Så er det en annen side av saken at kjærlighet er en vanvittig drivkraft og at kjærlighet kan få folk til å gjøre de tarveligste ting og at det er håpløst for venninnen din å skulle gi avkall på en stor og gjensidig kjærlighet til fordel for dine følelser når du allikevel ikke vil få han tilbake. Jeg skjønner at hun gjør som hun gjør men det kan koste henne et vennskap.

Skrevet
Jeg tviler på at hun har løyet for deg, men har villet skåne deg. Jeg syns det høres ut som om hun er en veldig god venninne, jeg, som faktisk gjør så godt hun kan når det gjelder å sjonglere deres vennskap og forholdet hun har med eksen din. Ikke døm henne. Det må være fryktelig vanskelig.

Jeg synes det er helt feil å ta venninnens side i denne saken :overrasket;

"Det må ha vært fryktelig vanskelig" sier du, joda det er sikkert det. Men jeg tipper TS har hatt det ti ganger værre med en spontanabort, et ødelagt forhold og nå får hun vite at de har holdt det skjult lenge. Jeg skal love deg at en av de værste følelsene i verden er å få vite at eksen og venninna di har hatt et forhold bak din rygg.

Jeg hadde sagt akkurat hva jeg mente til denne såkalte venninna, rydda opp i økonomien, og sagt takk og farvel.

Slike "venninner" trenger man ikke. En god venninne ville lagt kortene på bordet og spurt FØR hun innledet et forhold til eksen.

Skrevet

Jeg hadde vært enig med deg, Sunshine, dersom det var kort tid siden samlivsbrudd, abort osv. Men dersom du har lest tråden, skriver trådstarter at hun har støttet eksen i alle de forholdene han har hatt etter henne. Ergo er det ikke noe ferskt brudd. Og hvor lenge skal man egentlig måtte ta ekstra hensyn til ekser og fortid? Mulig jeg har en slik partisk tilnærming til dette fordi jeg kommer fra landsbygda med forholdsvis få mennesker og hvor partnere resirkuleres.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Jeg beundrer virkelig mennesker som synes slike situasjoner er helt greit. Jeg hadde godtatt det men hadde fått trøbbel med å beholde bestevenninna som en bestevenninne.

Skrevet

I mine øyne holder man seg unna alle eksene til venninner dersom det var veldig seriøse forhold uansett hvor lenge siden det var. Og når de har planlagt å få barn sammen, vil jeg påstå at dette var veldig seriøst.

Skrevet

Det er ca et år siden forholdet tok slutt, men har vært mye frem og tilbake siden den gang. Jeg, i min dumskap, har stilt opp for ham i håp om å få han tilbake, men jeg ser nå at det kanskje fra hans side heller dreide seg om å få seg et enkelt ligg.

Hvor planlagt det for vår del var å få barn sammen, er kanskje en annen sak, men baby på vei har vi hatt to ganger, og det har vært helt greit. Dessverre var det ingen av min små som noengang opplevde å få se dagens lys.

Jeg har også mistanke om at dette har pågått lenge, og tanken plager meg. Samtidig virker det som "alle ande" vet det, og at ingen har sagt noe til meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig med sunshine her. Man holder seg unna sine GODE venners exer, dersom man faktisk er en god venn. Ts sier at hun elsker eksen ennå, og det respekterte tydeligvis ikke hennes venninne siden hun innledet et forhold til ham bak sin venninnes rygg. Fy flate så dårlig gjort!

Joda, han er jo såklart singel og kan gjøre som han vil, men denne "bestevenninnen" burde jo stilt opp for sin venninne og holdt seg unna ham.

Beundrer deg jeg ts. At du kan ta det hele med slik ro og fatning. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg ikke orket et venninne-forhold lengre. Å se sin beste venninne sammen med sin gamle kjæreste som man fremdeles elsker? Neitakk!

Skrevet
Jeg synes det er helt feil å ta venninnens side i denne saken :overrasket;

"Det må ha vært fryktelig vanskelig" sier du, joda det er sikkert det. Men jeg tipper TS har hatt det ti ganger værre med en spontanabort, et ødelagt forhold og nå får hun vite at de har holdt det skjult lenge. Jeg skal love deg at en av de værste følelsene i verden er å få vite at eksen og venninna di har hatt et forhold bak din rygg.

Jeg hadde sagt akkurat hva jeg mente til denne såkalte venninna, rydda opp i økonomien, og sagt takk og farvel.

Slike "venninner" trenger man ikke. En god venninne ville lagt kortene på bordet og spurt FØR hun innledet et forhold til eksen.

Signerer denne, jeg :jepp:

Jeg hadde ALDRI i verden godtatt dette fra ei venninne. Dette er for meg et tillittsbrudd og siden de tydeligvis har holdt på litt ei stund, hadde det vært for vanskelig å stole på henne igjen.... Her er det tross alt ikke så lenge siden det ble slutt, dere har vært gravide sammen osv.... Spesielt siden du fortsatt føler noe for han. Ei god venninne hadde valgt dine følelser over en mann!

Her er det jo ikke akkurat snakk om at man nekter alle venninner og være sammen med noen som helst man tidligere har vært sammen med (jeg tenker useriøse forhold og ungdomsskoleforhold). Men en BESTEVENNINNE skal holde seg langt unna ex'er fra seriøse forhold, mener jeg.(Så fremt man ikke syns det er greit da.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...