Gå til innhold

Hjemmesykepleien?

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg har en venninne på 85 år. Hun bor i sitt eget hus, huset har 2 etg. (rekkehus). Siden jul har hun vært så dårlig at hun ikke kan gå i 2. etg. for å sove, så hun sover på sofaen i stuen. Dette er et gammelt hus og hun har nesten ikke gjort noe med det siden hun flyttet inn for 50-60 år siden, wc er i 2. etg. Så nå når hun sover på sofaen har hun fått en toalettstol i 1. etg. Den bruker hun om natten.

For noen uker siden hadde hun besøk av barnebarnet sitt på 24 år, hjemmesykepleien kom for å tømme bekkenet i stolen (de gjør det daglig), og etter bekkenet var tømt spurte hun fra hjemmesykepleien "Kan du ikke få barnebarnet ditt til å tømme bekkenet for deg?"

Dette synes min venninne på 85 år var et ubehaglig spørsmål, hun svarte ikke noe fornuftig på det og spurte aldri sitt barnebarn om det, hun ville ikke nevne det for henne engang. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg kjenner henne godt og det satt virkelig langt inn å si det til meg, for hun syntes at hele episoden var fornedrende. Hun fortalte meg for en tid siden at hun så gjerne skulle ønske at hun klarte det selv, at hun føler at hun plager folk i hjemmesykepleien med å gjøre en sånn ting for henne. At hun blir spurt om slike ting gjør det ikke akkurat enklere tenker jeg. Jeg synes det er synd at et menneske fra hjemmesykepleien i det hele tatt spør om noe slikt og jeg lurer på om det bare er jeg som synes at det var skikkelig dårlig dette?

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel derfor hjemmesykepleien er der, for å hjelpe til med sånne ting. Hadde Hjemmesykepleien til bestemoren min spurt meg om det, hadde jeg vel svart at det var jobben deres og ikke min.

Synes at dersom din venninne tillater, at du tar en prat med hjemmesykepleien og forklarer at venninnen din synes dette var ubehagelig, og be de gjøre jobben sin selv!

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg har vært borti noe lignende. Mamma har en gammel tante på snart 90. Hun bor på et sånt senter for eldre der de har sine egne leiligheter, som er i forbindelse med resten av eldresenteret og pleierne der. Pleierne er innom flere ganger i løpet av dagen, og mammas tante må som regel ha hjelp til å gå på do.

En gang vi var på besøk ringte tante etter en pleier, fordi hun måtte på do. Hun sa ikke noe til oss om dette, hun bare løftet telefonrøret og ringte etter pleier. Jeg tror hun ville vært forlegen over å få hjelp av en av oss. Verken jeg eller mamma har noen som helst erfaring med å pleie eldre mennesker, og siden tante er veldig skrøpelig og lider av benskjørhet så synes vi det er best om pleierne hjelper henne med å gå på do. Men pleieren ble snurt da hun så at tante hadde besøk. Mamma sa at vi synes det er tryggere når en pleier hjelper tante, i tilfelle noe skulle skje. Men pleieren sukket oppgitt og så ut som om hun syntes at vi hadde kastet bort tiden hennes.

Det hele var veldig ubehagelig, men dette er kanskje vanskelig å forstå for dem som jobber med slikt til daglig.

Skrevet

Jeg tar ekstravakter på sykehjem, og det kunne virkelig aldri falle meg inn å be pårørende hjelpe en beboer med å tømme bekken. Der syns jeg hjemmesykepleieren gikk langt over streken.

Mormor får en del hjelp av hjemmesykepleien, og jeg hadde sagt veldig klart i fra dersom de hadde bedt meg hjelpe henne å tømme bekken / gå på toalettet. Når jeg er hos mormor er jeg pårørende, ikke pleier. To helt ulike roller, som jeg ikke har lyst til å blande.

Skrevet

Å tømme bekken er definitivt hjemmesykepleierens oppgave, ikke rart din venninne reagerte som hun gjorde. Jeg ville ikke rapportert dette videre om det ikke gjentar seg, folk kan foreta sag ting uten å tenke seg om. Jeg ville ha snakket med venninnen min om mulig respons til sykepleieren om hun kommer med et slikt forslag igjen.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at din venninne ikke vil at de besøkende skal gjøre slike ting for henne. De har en helt annen relasjon til henne. Rart at hjemmepleieren spurte om dette, men kanskje hun ikke tenkte over hvordan det kunne oppleves for din venninne? Blir det spørsmål om dette igjen ville jeg spurt venninnen om jeg kunne si ifra hvordan dette oppleves.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...