Livets datter Skrevet 18. juli 2003 #1 Skrevet 18. juli 2003 "KrF går inn for et prøveprosjekt der rusbrusen skal selges på polet. På grunn av EØS-reglene vil også ølet forsvinne fra butikkene hvis forslaget blir vedtatt, skriver Vårt Land. " Blir så irritert over den barnehage-politikken ... Les saken her
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2003 #2 Skrevet 18. juli 2003 Er det mulig? :evil: Trodde ikke de kunne være så ...Jeg finner ikke rette ordet en gang. De kan da ikke få gjennomslag for dette?
Malou Skrevet 18. juli 2003 #3 Skrevet 18. juli 2003 Sånn går det når man lar en prest styre landet!!!! Glad jeg bor i et land der man kan kjøpe alkohol uten å stå i kø på vinmonopolet jeg. Selv om jeg ikke drikker noe mer av den grunn... Jennifer
chimp Skrevet 18. juli 2003 #4 Skrevet 18. juli 2003 Man får vel de politikerne man fortjener..... :-?
starie Skrevet 18. juli 2003 #5 Skrevet 18. juli 2003 -Jeg tror ikke forslaget vårt blir særlig populært, men jeg tror folk flest vil være villige til en ekstratur innom polet hvis dette kan redusere rusproblemer for andre PØH!! Nå er jeg dritt lei dette opplegget. Det er for faen ikke KRF eller oss andre sin oppgave å "passe på" folk som kanskje kan få rusproblemer. Det får være opp til hver enkelt hvor ofte man vil drikke og hvor mye man vil drikke.
Marianne Skrevet 18. juli 2003 #6 Skrevet 18. juli 2003 Ja får inderlig ikke håpe at de får gjennom dette, det blir bare latterlig.
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2003 #7 Skrevet 18. juli 2003 Jeg tar det helt med ro. Kan umulig gå igjennom på Stortinget. Håper jeg...
Bettie Skrevet 18. juli 2003 #8 Skrevet 18. juli 2003 Ikke helt riktig - ALT øl vil ikke forsvinne fra butikkene, bare det over 3,5%. Jeg er svært uenig med KRF i de aller fleste saker, men tror nesten jeg er enig her, jeg. Rusbrus er ment som er "døråpner", slik at ungdom skal begynne å drikke. Rusbrus, det smaker godt, og er lett å drikke, og derfor den berømte "døråpneren". Jeg er ikke for at alkohol skal være for tilgjengelig for ung ungdom. har sett for mye dritt til at jeg klarer å se det positive i at 13-14 åringer raver drita rundt i gatene, mens det klirrer i posen av de restene de har igjen. Jeg klarer meg fint med øl i butikkene med noe lavere alkoholinnhold, og klarer fint en tur på polet om jeg vil ha noe annet. Om jeg ikke tror ung ungdom får tak i alkohol selv om rusbrusen forsvinner fra butikkene og inn på polet? Klart det får tak i det de vil ha. Det har man da alltid gjort. Men det gjør ikke så mye om det blir LITT vanskeligere.
LaToya Skrevet 18. juli 2003 #9 Skrevet 18. juli 2003 Hei ! Jeg håper virkelig ikke at dette forslaget går igjennom. Endelig er det kommet et alternativ til oss som ikke liker øl og vi slipper å måtte komme oss til en vinmonopol for å få det. Ikke at jeg drikker så mye, men de gangene så er det veldig kjekt å kunne kjøpe øl til mannen og rusbrus til meg på samme sted :D Det jeg derimot synes de kan gjøre er at lage rusbrusen i 6pack som ølet og sammen pris !!!
Barbie Skrevet 18. juli 2003 #10 Skrevet 18. juli 2003 Vi lever i et diktaturland! Her har vi lover og regler mot alt dill-dall. Mye av det er direkte latterlig,spør du meg! Skulle tro vi ikke klarte å tenke selv. :x
Marianne Skrevet 18. juli 2003 #11 Skrevet 18. juli 2003 Vi lever i et diktaturland! Her har vi lover og regler mot alt dill-dall. Mye av det er direkte latterlig,spør du meg! Skulle tro vi ikke klarte å tenke selv. :x Nei det er vel akkurat det de tror vi ikke kan. Det blir lmer og mer latterlig med denne vi skal passe på dere mentaliteten. Ikke helt riktig - ALT øl vil ikke forsvinne fra butikkene' date=' bare det over 3,5%. [/quote'] Er ikke mye øl under 3,5% så alt øl i så forstand vil forsvinne fra butikkene.
Bettie Skrevet 18. juli 2003 #12 Skrevet 18. juli 2003 Tror ikke det, Marianne. Tror heller bryggeriene vil tilpasse seg dette og produsere øl som ligger akkurat under grensa. De vil jo nødig gå glipp av markedet sitt, vet du.
OppNed Skrevet 18. juli 2003 #13 Skrevet 18. juli 2003 Personlig har jeg nada imot det; liker ikke øl noe videre, og rusbrus er skvip. Kjøper rødvinen min på polet så uansett. Men prinsippet blir jo helt over styr. Fryktelig naiv politikk, å tro at tilgjengelighet av en slik art skal ha noe med forbruket å gjøre. For å si det sånn, så tror jeg at innsnevret tilgjengelighet på øl/rusbrus kan føre til høyere forbruk av sterkere ting. For drikke...DET gjør de så allikevel. Det er ikke Rema og Rimi som avgjør om en ungsom tar seg en fest i helgene. Det blir bare naivt. Tror nå jeg da. Gudbedre; vi snakker altså om 18-åringer her. Folk som har lov til det meste, men som altså ikke blir tillagt egenskaper som selv å bestemme hvor de skal kjøpe ølet sitt. Nei; tviler på at dette er veien å gå for å få ned forbruket. Typisk, god gammel KrF-politikk. Det som er best for dem MÅ jo være best for resten av landet. De greier enkelt og greit ikke ta innover seg at de sitter i et lite mindretall. Maktarroganse. Maiken
Gjest gurimalla Skrevet 18. juli 2003 #14 Skrevet 18. juli 2003 Dette blir det ingenting av, Krf sitter i regjering sammen med Høyre. Hvis Høyre støtter dette da er de ferdige....
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2003 #15 Skrevet 18. juli 2003 Skal det på polet, må det bygges flere pol. Er noen steder i landet man faktisk må reise flere timer, og ikke kan ta heisen end fra jobben slik jeg gjør... Forøvrig synes jeg rusbrus nok får ungdom til å drikke mer og tidligere. Synes selv det er godt, og er lite begeitret for øl. Tenk når jeg var 16... Men det er jo 18 års grense! Jeg mener butikkene må gå i seg selv og bli flinkere til å kontrollere og spørre etter leg. Oftere kontroller og fratagelse av øllisens hvis de selger til mindrårige. (Har selv jobbet i kassa og spurt etter leg. Heldigvis for meg... For en dag kom en mann og sa han var fra skjenkekontrollen, og han hadde observert kassene i en times tid, og vi passerte kontroillen bra. PUH!)
Thomas Skrevet 18. juli 2003 #16 Skrevet 18. juli 2003 Jeg tror jeg kommer til å drikke mer hvis øllet kun blir å få kjøpt på polet. Kommer nemlig til å kjøpe mer for å "ha stående" - slik blir det lettere å ta en ekstra øl om kveldene. Har forøverig bodd et sted hvor det var ølmonopol. Det fungerte helt fint siden øjsjappa lå rett ved matbutikken, men det var selvfølgelig litt kortere åpningstid. Måtte bare planlegge litt mer! Forøverig tror jeg dette er et politisk selvmord av KrF. Burn in Hell bitch! (Du vet nok hvem du er!)
MarianneE Skrevet 18. juli 2003 #17 Skrevet 18. juli 2003 Sånn går det når man lar en prest styre landet!!!! Der sa du det...... :-?
VesleBråka Skrevet 19. juli 2003 #18 Skrevet 19. juli 2003 Jeg tror dette forslaget er mest ment for å tilfredstille kjernevelgerne på det mørke vestland, som griner på nesen over KRF og hva de har gjort sammen med Høyre... nå kan de si "vi prøver da vi?" med slike ekstremforslag de vet aldri i verden vil gå igjennom likevel. Mens de førnevnte kjernevelgerne gnir seg i hendene og tenker "der ja, der har vi mitt kjære KRF slik det skal være". Og så er alle tilfredse; bondevik får være statsminister selv om han må parre seg med djevelen, og kjernevelgerne (tror) de blir husket og prioritert.
waco Skrevet 19. juli 2003 #19 Skrevet 19. juli 2003 Bettie, det har aldri slått deg at det er overformynderiet, hysteriet, fornektelsen, og rusfikseringen i samfunnet som er årsaken til at fjortenåringer går ravende fulle på gata? Forresten er det sunnere at fjorten åringer blir fulle enn førti åringer. Hvordan kan vi hindre ungdom i å drikke? - Ved å senke aldersgrensen og øke tilgjengeligheten. Husk at man får kjøpt vodka i kiosker i andre land. - Uten at ungene går ravende fulle rundt i gatene. Bettie, det er takket være slike "omsorgspersoner" som deg, - som også er årsak til ruselendigheten i dette land. Spørsmålet er ikke om ungdom drikker, men hvorfor dem drikker. I Norge lærer ungdom at Norge er en formynderstat, det bevises ved å se på MTV, man reklamerer for produkter som "Red Bull", ULOVLIGE PRODUKTER!! Dette kan lett sammenlignes med da sovjetere på åttitallet via ulovlig kabel ble helt hysteriske over det forbudte plagge "Levis". Bettie, enten du vil det eller ikke, det er faktisk noe som kalles "forbuden frukt". Waco Mer og mer lettet over at kvinner aldri kommer til å styre verden =)
kjellebassen Skrevet 20. juli 2003 #20 Skrevet 20. juli 2003 Vinmonopolet er bare tull. Jeg har reist gjennom halve vesteuropa to ganger med bil og vært på mange steder og i mange byer og ALDRI sett en full ungdom utenom vanlig "festetid", og det til tross for at de får kjøpt hva slags alkohol de vil,hvor de vil. Er helt enig i at det å flytte alt alkohol over 3,5% til vinmonopolet vil enten føre til hamstring og dertil større alkohol(mis)forbruk for den gjevne forbruker og mer hjemmebrent og smuglersprit for ungdommen. Et godt uttrykk for dette er at KRF gir "ris til egen ræv" ved å gjøre noe slikt. Hadde all alkohol vært å få kjøpt i vanlige matvareforretninger tro jeg (vet jeg) at folket etterhvert ville tilpasset seg dette akkurat som i "alle andre" land vi sammenligner oss med. Faktisk er det jo slik at hvis man er et annet sted i vesteuropa og ser en større gruppe drita fulle mennesker så er sansynligheten for at disse er skandinaviske svært stor i forhold til den relative befolkningsmassen totalt sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå