Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norsk mann tar en "Uri Geller".

Ikke skjønner jeg hvordan man får en skje til å bøye seg mens den ligger pent i en utstrakt hånd, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant

som også er morsom.

Feel free to explain this to me.

Jeg poster dette her på Reliogion og livssyn fordi jeg ikke vet hvor det hører hjemme, og litt fordi vi som tror på det vi ser er overtroiske, og det har jo noe med livssyn å gjøre.

Gjest Methuselah
Skrevet

Klart jeg kan bøye en skje. Er jo ikke vanskelig

Skrevet

Det kan jeg også, men ikke uten å bruke makt ;)

Gjest Methuselah
Skrevet (endret)

Jeg finner det merkvedrig at du antat ar jeg mente at jeg kan bøye dem med makt..... Og ikke med tanke kraften

Endret av Methuselah
Gjest Gjest
Skrevet
Ikke skjønner jeg hvordan man får en skje til å bøye seg mens den ligger pent i en utstrakt hånd, men...

...men du er sikker på at det er det som skjer?

Skrevet

Da må det være magi. Fantastisk.

Denne videoen har forøvrig vært debattert her et sted før.

Skrevet (endret)
...men du er sikker på at det er det som skjer?

Jeg er ikke sikker på noen ting, jeg. Men det var dette jeg så på en liten videosnutt fra en norsk lokal-tv-stasjon. Hva som skjedde, aner jeg ikke, men det jeg så på filmen var at han holdt hånden rett ut foran kamera, og at skjeen bøyde seg foran øynene mine/kameraet. Skjeen fikk han av programlederen.

Da må det være magi. Fantastisk.

Denne videoen har forøvrig vært debattert her et sted før.

Mulig, men den tråden har gått meg hus forbi.

Jeg tror ikke på magi. Jeg tror alt har en naturlig forklaring, men jeg tror ikke nødvendigvis at vi har funnet ut av hva dette er. For alt jeg vet er telekinese fullstendig mulig, selv om vi ikke vet hva som skjer og/eller hvordan.

Vet du noe annet, så kom gjerne med det. Og da mener jeg "vet" - ikke "antar".

Jeg har forresten sett en veldig dyktig og anerkjent magiker bøye både skjeer og nøkler.

Nøkkelen bøyde han mot setet han satt på, og teskjeen bøyde han ved å holde den mellom to fingre, mens han bøyde og bente på den med den andre hånden, helt til den brakk.

Han kalles gjerne The Amazing Randi.

Endret av mysan
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ikke sikker på noen ting, jeg. Men det var dette jeg så på en liten videosnutt fra en norsk lokal-tv-stasjon. Hva som skjedde, aner jeg ikke, men det jeg så på filmen var at han holdt hånden rett ut foran kamera, og at skjeen bøyde seg foran øynene mine/kameraet. Skjeen fikk han av programlederen.

Er mulig jeg ikke forstår humoren din altså, men dette var nok bare en illusjon...

Skrevet

Selvfølgelig kan jeg det! Jeg har bøyd skjeene fra Go’morgen yoghurtene i over to år. ;-)

Skrevet

Mulig, men den tråden har gått meg hus forbi.

Jeg tror ikke på magi. Jeg tror alt har en naturlig forklaring, men jeg tror ikke nødvendigvis at vi har funnet ut av hva dette er. For alt jeg vet er telekinese fullstendig mulig, selv om vi ikke vet hva som skjer og/eller hvordan.

Jeg har forresten sett en veldig dyktig og anerkjent magiker bøye både skjeer og nøkler.

Nøkkelen bøyde han mot setet han satt på, og teskjeen bøyde han ved å holde den mellom to fingre, mens han bøyde og bente på den med den andre hånden, helt til den brakk.

Han kalles gjerne The Amazing Randi.

Den demonstrasjonen av hva som skal til for å bøye en nøkkel eller skje, har jeg også sett. Men poenget med denslags TYDELIGE demonstrasjoner er at de demonstrerer omtrent hvor mye manipulering som skal til før en metallgjenstand av denne sorten går i stykker. Det er ikke all verden, og en illusjonist som ikke med rene fysiske krefter kan få en skje til å brekke uten at publikum ser det, er ikke verdt pengene sine. Har man den teknikken som skal til for å avlede sitt publikum, så er dette noe enhver kan gjøre. Det er poenget med de demonstrasjonene Randi og andre har gjort. Randi er forøvrig en anerkjent illusjonist, og hvis han ikke ville at du skulle se hva han gjorde, så ville du heller ikke sett det. Han gjør "klassisk" skjebøying og utbryternumre også. Da er det ingen som skjønner hvordan han får det til.

Gjest jeg kan
Skrevet

Klart det. En skje - skjeen - (flere) skjeer - (alle) skjeene. :fnise:

Jeg er så morsom!

Gjest Que?
Skrevet

Nærmest litt komisk at det dukker oppe en norsk skjebøyer etter at en såpass lang rekke med utenlandske (Geller-bølgen) har blitt grundig debunket og dokumentert evneløse på dette spesielle området. Og enda mer komisk at han får sendetid på TV. Selv om det nå bare var lokalTV. Men flink var han jo. Det skal han ha.

Gjest Que?
Skrevet

Vel, det faktum at ingen noen gang har demonstrert skjebøyning eller tilsvarende under eksperimentelle forhold som sikrer mot akkurat den typen juks som den berømte Uri Geller ble knepet i, tilsier vel at fenomenet er bunk og bare eksisterer i hodene på de lettlurte.

Skrevet
Er mulig jeg ikke forstår humoren din altså, men dette var nok bare en illusjon...

Mulig det bare var en illusjon, men skjeen bøyde seg.

Den demonstrasjonen av hva som skal til for å bøye en nøkkel eller skje, har jeg også sett. Men poenget med denslags TYDELIGE demonstrasjoner er at de demonstrerer omtrent hvor mye manipulering som skal til før en metallgjenstand av denne sorten går i stykker. Det er ikke all verden, og en illusjonist som ikke med rene fysiske krefter kan få en skje til å brekke uten at publikum ser det, er ikke verdt pengene sine. Har man den teknikken som skal til for å avlede sitt publikum, så er dette noe enhver kan gjøre. Det er poenget med de demonstrasjonene Randi og andre har gjort. Randi er forøvrig en anerkjent illusjonist, og hvis han ikke ville at du skulle se hva han gjorde, så ville du heller ikke sett det. Han gjør "klassisk" skjebøying og utbryternumre også. Da er det ingen som skjønner hvordan han får det til.

Jeg lurer på om han noen gang har holdt en skje i den ene hånden, ikke rørt den med den andre, og den bare har krøllet seg mellom fingrene hans...

Vel, det faktum at ingen noen gang har demonstrert skjebøyning eller tilsvarende under eksperimentelle forhold som sikrer mot akkurat den typen juks som den berømte Uri Geller ble knepet i, tilsier vel at fenomenet er bunk og bare eksisterer i hodene på de lettlurte.

Det vet jeg ikke om noen har gjort eller ikke, men jeg vet at Geller ikke klarte det verken for Randi eller for Targ og Puthof. Men jeg vet også at broren min klarte det med våre teskjeer da vi var barn, bare ved å gni på det tynne området under skjebladet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er jo det som er illusjonen. Skjeen bøyde seg ikke mens den lå på håndflaten, han bare fikk det til å se sånn ut.

Akkurat hvordan vet jeg ikke, jeg er jo ikke tryllekunstner. Jeg tipper at han bøyde skjeen delvis da han holdt i den før trikset, og så la han den på hånden i en vinkel hvor den ser rett ut (vi og programlederen ser det kun forfra). Herfra bruker han vinkler og avledninger til å få det til å se ut som skjeen bøyer seg fra helt rett til veldig bøyd, men den har egentlig vært delvis bøyd hele tiden. Han tar grep om den en gang til før han holder den opp, dette gir han tid til å bøye den enda litt til.

Det andre trikset er jeg usikker på, men det betyr ikke at han faktisk tryller. Her er det også veldig ensidig hvilken vinkel vi får se det fra, han dekker mye av skjeen med hånda, fjaser mye for å avlede, veldig raske håndbevegelser osv.

Men det er ikke vår oppgave å bevise at tryllekunstneren ikke kan trylle ordentlig, dette burde du skjønne selv.

Skrevet

Nei det er ikke lett å skjønne,og jeg syns det er facinerende og det gjør meg nysgjerrig .. :)

Jeg finner det merkvedrig at du antat ar jeg mente at jeg kan bøye dem med makt..... Og ikke med tanke kraften

Kan du det altså,Methuselah? Spennenede i såfall.. :)

Gjest Mann42
Skrevet

Jeg lurer på om han noen gang har holdt en skje i den ene hånden, ikke rørt den med den andre, og den bare har krøllet seg mellom fingrene hans...

Det vet jeg ikke om noen har gjort eller ikke, men jeg vet at Geller ikke klarte det verken for Randi eller for Targ og Puthof. Men jeg vet også at broren min klarte det med våre teskjeer da vi var barn, bare ved å gni på det tynne området under skjebladet.

Da du var liten.... Om ikke det tar kaka for anekdotisk bevis, så vet ikke jeg. Det er vanskelig nok å ta deg på alvor som det er, om du ikke skal blande inn barndomsminner også.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Men jeg vet også at broren min klarte det med våre teskjeer da vi var barn, bare ved å gni på det tynne området under skjebladet.

Flott da. Du har overbevist meg. Telekinese er herved dokumentert av deg Mysan. Gratulerer. One Million Dollar Paranormal Challenge neste? Jeg regner med at du sier du ikke er interessert i pengene selv, men dere kan jo gi dem bort i veldedighet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...