Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 30. april 2009 #1 Del Skrevet 30. april 2009 "Han(forsker Mario Beuregard)har vist at under bønn aktiviseres hele hjernen, ikke bare deler av den, og at religiøse opplevelser dermed ikke kan reduseres til enkle hallucinasjoner. Et menneske aktiviserer hele hjernen kun når det forholder seg til en realitet rundt seg eller i seg." Link: http://www.vl.no/kultur/article3619042.ece Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 30. april 2009 #2 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Ja, men HVILKEN gud? Har sansen for tordenguden jeg. (han med hammeren vet du). Han snakket til meg i en drøm. Endret 30. april 2009 av VinglePetter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 30. april 2009 #3 Del Skrevet 30. april 2009 Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? "Målingene vise at alle falt i en dyp meditativ trance." Ja, bønn er kanskje den sunneste måten å komme i trance på. Opp gjennom tidene har det vært vanlig å bruke diverse nakotikum for å komme til samme plass. Hvorfor trenger man å gå inne i slike transe tilsander. Kan ikke gud komme når man e lys våken ? Gud ER en realitet... vel KUNN i ditt hodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 30. april 2009 #4 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Link: http://www.vl.no/kultur/article3619042.ece Rart.. De "samme" nonnene gav helt andre konklusjoner i denne artikkelen. "Beauregaard er i hvert fall nøye med å understreke at hans forskning handler om biologi, ikke om tro. - Meningen med forsøket var å finne sammenhengene mellom nevrologiske tilstander og mystiske opplevelser. Dette verken bekrefter eller avkrefter Guds eksistens, fastslår Beauregaard. ps. Kanskje verd å legge merke at forsking.no er TO ÅR forut for vl.no med denne nyheten. Endret 30. april 2009 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingen drøm! Skrevet 30. april 2009 #5 Del Skrevet 30. april 2009 Ja, men HVILKEN gud? Har sansen for tordenguden jeg. (han med hammeren vet du). Han snakket til meg i en drøm. Og jammen traff han godt med hammeren!Det var nok ingen drøm desverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. april 2009 #6 Del Skrevet 30. april 2009 "Han(forsker Mario Beuregard)har vist at under bønn aktiviseres hele hjernen, ikke bare deler av den, og at religiøse opplevelser dermed ikke kan reduseres til enkle hallucinasjoner. Et menneske aktiviserer hele hjernen kun når det forholder seg til en realitet rundt seg eller i seg." Link: http://www.vl.no/kultur/article3619042.ece Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Det beviser jo ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desert_rose Skrevet 30. april 2009 #7 Del Skrevet 30. april 2009 Å ikke tro på Gud gjør han ikke mindre virkelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. april 2009 #8 Del Skrevet 30. april 2009 Å ikke tro på Gud gjør han ikke mindre virkelig.. Eh?? Jeg tror ikke paa noen gud ergo eksisterer det ingen gud i min verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. april 2009 #9 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) "Han(forsker Mario Beuregard)har vist at under bønn aktiviseres hele hjernen, ikke bare deler av den, og at religiøse opplevelser dermed ikke kan reduseres til enkle hallucinasjoner. Et menneske aktiviserer hele hjernen kun når det forholder seg til en realitet rundt seg eller i seg." Link: http://www.vl.no/kultur/article3619042.ece Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Hva har dette å gjøre med hvorvidt gud eksisterer eller ikke? :klø: Endret 30. april 2009 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #10 Del Skrevet 1. mai 2009 Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Typisk religiøse. Med en gang vinden ser ut til å blåse i deres rettning er det WAWAWA! DET ER ENDELIG BEVIST! DISKUSJONEN ER DØD! GÅ HJEM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 1. mai 2009 #11 Del Skrevet 1. mai 2009 Folk går i transe = gud er en realitet?? Sorry, men der svikta logikken min, noen som kan forklare hvordan i alle dager man fikk den konklusjonen ut av forskningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 1. mai 2009 #12 Del Skrevet 1. mai 2009 Å ikke tro på Gud gjør han ikke mindre virkelig.. For deg nei. Men, du har vel respekt for at han ikke er virkelig for de som ikke tror? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 1. mai 2009 #13 Del Skrevet 1. mai 2009 Å ikke tro på Gud gjør han ikke mindre virkelig.. Virkelig som i håndfast, eller virkelig som i at du tror på ham? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 1. mai 2009 #14 Del Skrevet 1. mai 2009 Å ikke tro på Gud gjør han ikke mindre virkelig.. Å tro på Gud gjør han ikke mer virkelig... Eller har du noen håndfaste bevis på hans eksistens, du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 1. mai 2009 #15 Del Skrevet 1. mai 2009 Typisk religiøse. Med en gang vinden ser ut til å blåse i deres rettning er det WAWAWA! DET ER ENDELIG BEVIST! DISKUSJONEN ER DØD! GÅ HJEM! er ikke det ganske typisk for ikke-religiøse også da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 1. mai 2009 #16 Del Skrevet 1. mai 2009 er ikke det ganske typisk for ikke-religiøse også da? :klø: Jo. De der finnes nok på begge sider, det gjør fornuftige, rasjonelle mennesker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 1. mai 2009 #17 Del Skrevet 1. mai 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desert_rose Skrevet 1. mai 2009 #18 Del Skrevet 1. mai 2009 Eh?? Jeg tror ikke paa noen gud ergo eksisterer det ingen gud i min verden. nei, men selv om det ikke eksisterer noen gud i din verden betyr det ikke at Han ikke finnes ut over det... ser du? det er ikke deg eller noen mennesker det står på.. Han er over det. provoserende sant... skjønner at det er det for de som fornekter hans eksistens. vi er ikke midtpunktet i universet. det er heldigvis en som er større; en som ikke ønsker å ta fra deg noe, men gi deg alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mea Culpa Skrevet 1. mai 2009 #19 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) nei, men selv om det ikke eksisterer noen gud i din verden betyr det ikke at Han ikke finnes ut over det... ser du? det er ikke deg eller noen mennesker det står på.. Han er over det. provoserende sant... skjønner at det er det for de som fornekter hans eksistens. vi er ikke midtpunktet i universet. det er heldigvis en som er større; en som ikke ønsker å ta fra deg noe, men gi deg alt. Vel jeg tror ikke at det finnes noen gud og da lever jeg livet mitt utifra det. Om du tror det finnes en gud er jo det fint for deg. Skjoenner du virkelig ikke at det hele er et spoersmaal om tro? Du tror at gud finnes, ergo er det virkelig for deg. Jeg tror ikke paa gud, ergo finnes ingen gud. Du kan paastaa at at gud finnes til du blir blaa i trynet, men det gjoer det ikke mer virkelig for meg. Anyways, kan du ikke bare vaere happy med troen din og la meg vaere happy med min mangel paa tro? Endret 1. mai 2009 av Mea Culpa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. mai 2009 #20 Del Skrevet 2. mai 2009 "Han(forsker Mario Beuregard)har vist at under bønn aktiviseres hele hjernen, ikke bare deler av den, og at religiøse opplevelser dermed ikke kan reduseres til enkle hallucinasjoner. Et menneske aktiviserer hele hjernen kun når det forholder seg til en realitet rundt seg eller i seg." Link: http://www.vl.no/kultur/article3619042.ece Med andre ord: Gud ER en realitet. Hva sier dere ikke-troende til dette? Jeg sier at jeg gjerne vil se det godtgjort at mennesker kun bruker hele hjernen når de forholder seg til en realitet rundt seg eller i seg, og hvorfor dette skulle være et bevis på at Gud eksisterer. Er det sånn at du sier at hele hjernen kun brukes i sin helhet når mennesket er i kontakt med (den hypotetiske/imaginære) Gud, eller er det andre tilstander der hele hjernen også brukes? Det foresvever meg at jeg har lest at musikere bruker så og si hele hjernen både under utøvelse og når de tenker på musikk. Så tilstanden er altså ikke unik for bønn eller meditasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå