Gå til innhold

Hypermobile ledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed idag av fysioterapeut at jeg har hypermobile ledd. Hva er egentlig dette? er det farlig? :(

Skrevet

Jeg har også hypermobile ledd. Det er absolutt ikke farlig så du trenger ikke bekymre deg for det :) Jeg har ekstremt hypermobile ledd og kan av og til få litt vondt hvis jeg får leddene litt feil. Man må også være litt obs på at hvis leddene i foten og ankelen er hypermobile så er det litt lettere å "tråkke over" og vrikke foten, men det har kun skjedd meg en gang, når jeg var liten.

Ellers så pleier de fleste å kunne leve helt normalt uten nevnverdige plager :)

Skrevet (endret)

Det varierer kor kraftig folk er påvirka. Nokon får ganske store problemer (rullestol/krykker), andre merker berre at dei kan tøye fingrene litt ekstra e.l. Er faktisk veldig vanleg blant folk, men lite diagnostisert.

Idrettsutøvere kan også oppleve å t.d. få eit hypermobil kne e.l. Altså at ein kun er hypermobil i eit spesielt ledd, og ikkje i alle ledda.

Kjenner til eit par-tre stykker som ofte har smerter. H*n ene er 50% uføretrygda sidan h*n får smerter viss h*n vert sliten. Har kraftige smertestillende til dei gangene det er verst, da paralgin forte ikkje har særlig effekt. Trening hjelper veldig for å holde det i sjakk.

Trur damer kan ha større fare for bekkenløysning ved svangerskap. I tillegg er hypermobile folk i større fare for å utvikle leddgikt etter kvart. Nokon opplever sublukasjoner (nesten ut av ledd) eller at noko går ut av ledd, men som sagt er det ein del som ikkje opplever særlig problem med å vere hypermobil.

Hold deg aktiv, trur du skal la vere å tøye musklene (tøye ut), la vere å gjere "party tricks" ved å vise kor langt fingrene dine kan bøyes hit og dit, trur pilates skal hjelpe til å styrke kjernemusklaturen som igjen vil hjelpe med å støtte leddene.

Viss du i tillegg har ekstra strekkbar hud så kan det vere ein idé å sjekke deg for Ehler-Danlos Syndrom hypermobil type da hypermobile ledd i tillegg til overstrekkbar hud er symptomer på det. Trur også strekkmerker kan vere symptom på EDS hypermobil type.

Det er mange leger som ikkje kjenner til hypermobilitet syndrom og EDS hypermobil type(tidl. type 3), noko som vere veeeeldig frustrende. I tillegg meiner eg å hugse at det dessuten er diskusjon blant fagpersonell om EDS hypermobil type og hypermobilitet syndrom er det same eller ikkje.

Det positive er at fysioterapeuten din har lagt merke til det, og det trenger absolutt ikkje bli veldig hemmende.

Er det smerter eller problemer i ledd som er grunnen til at du har vore hjå fysioterapeut? Da har du kanskje formeining om korleis det utarter seg hjå deg.

Min bakgrunn er forøvrig ex. pårørende til EDS hypermobil type person, og eg er ingen fagperson!

Britisk side for hypermobilt syndrom (med forum)

Artikkel om hypermobiltet på Revmatikerforbundet sine sider.

EDS foreningen (med forum)

Sunnaas sykehus - senter for sjeldne diagnoser. EDS.

Endret av Sola^
Skrevet

Leste om eds og ble enda mer skremt.. Dette virker jo alvorlig? Er det slik at man nødvendigvis har eds om man har hypermobile ledd? Strekkbar hud...hmm.. hvordan ser man det? aldri merket noe spesielt angående huden min... Strekkmerker..tja jo...fikk et par av de på hoftene under graviditeten, men ikke særlig hardt rammet av de...magen er helt fin. Kan jeg utelukke eds da eller? *håpe*

Hadde bekkenløsning i svangerskapet, men ikke veldig hardt rammet. Hadde en god del smerter i symfysen, men fullt levelig.

Har aldri forstuet eller fått noe ut av ledd...

Jeg går til fysioterapeut på grunn av bekkenbunnsproblemer etter fødsel (uten at jeg vil gå nærmere inn på akkurat hva), og han sjekket da leddene mine da folk med hypermobile ledd er mer disponert for de plagene relatert til bekkenbunnen som jeg har. Han sa ikke noe spesielt angående det.. Men så kommer jeg hjem og leser på nett og blir jo skremt.. :/

Har aldri hatt noe plager i mitt liv.. aldri visst at jeg har det...

Gjest Gjest
Skrevet

Si det sånn, har du ikke merket noe til nå, så er det neppe direkte farlig så lenge du passer litt på. EDS (spesielt de alvorlige formene) er i tillegg ganske skjelden i forhold til "vanlige" hypermobile ledd.

Skrevet

Trur ikkje du trenger å vere bekymra. Har du ikkje hatt problemer til nå så får du neppe store problemer. Hold deg nokelunne aktiv så går det nok veldig bra :) Som sagt, nokon merker ikkje meir til det enn at dei kan gjere "partytrick" med hender og fingrer.

Nei, ein trenger ikkje å ha EDS sjølv om ein er hypermobil. Strekkmerker under graviditet er normalt ;) Du kan fint ha hypermobile ledd utan å ha EDS.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jente 26 her. Jeg har EDS Hypermobil versjon. er veldig myk og kan bøye i alt mulig posisjoner nesten, og myk hud. I tillegg til dette så kan skuldre og ledd gå ut av posisjon, jeg merker at skulderleddet knekker litt og sklir ut hvis jeg sitter på en spesiell måte.

Ikke vær redd. Jeg merker ikke noe problemer daglig. Det som er anbefalt med hypermobile ledd er at man skal ikke overstrekke og trene leddene mer. Det er også anbefalt å IKKE strekke ut etter trening selv om det går mest på musklene. :)

Er ikke ofte jeg sliter av det, men det er veldig individuelt. : ) Har dog stopped med trening , var veldig aktiv før. Fikk høre at jeg kunne risikere rullestol innen 25 og det ville jeg jo ikke.

Og du sa du ble litt "redd" av å ha lest om EDS; så er det sikkert på grunn av den vaskulære formen, der den er dødelig og organer løser seg opp og man kan dø i tidlig alder, men det er ikke en del av den Hypermobile versjonen.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at jeg er spesielt myk. Men jeg kan ta tommelen helt inntil underarmen og ta i bakken med håndflatene når jeg bøyer meg frem. Slik sjekket fysio meg. Jeg kan også stå i bro, altså stå med armene og beina i bakken med magen opp.. men vet ikke om det er unormalt...

Gjest Gjest_jente26_*
Skrevet

Man er ganske myk hvis man kan legge begge handflatene i gulvet, selv om det ikke er unormalt.

med EDS sa er det ikke bare det aa vaere myk det gaar paa, men at man kan dra i huden og dra huden 2 cm og slikt ut fra armen, i nakken, og steder som det.

Ogsa typisk for EDS er at huden er veldig myk og floyelsaktig... Og et annet kjennetegn at man har lett for a faa blaa-merker .

EDS er ganske sjeldent men det er antatt at flere enn hva som er registert i Norge har det, men ofte er man ikke klar over det. Det er ogsa arvelig 50 %, saa du kan jo sjekke med familien din om de var myke og om ledd har sklidd ut og slike ting.

Kan jo vaere ogsa at du "bare" er veldig hypermobil, og det har jo sine pluss og minus :)

Skrevet

Mamma har hypermobile ledd, og jeg har nok arvet det i en stor grad..

Har ikke opplevd noe negativt med det, eneste er at folk blir litt forundret over ting jeg kan gjøre med armer og slikt.. Er litt vanskeligere å få meg ned i bakken, fordi det gjør rett og slett ikke vondt :)

Eneste mamma har fortalt meg så hun er blitt fortalt av fysioterapauten sin er at man skal være litt forsiktig med å tøye ut etter trening og passe på at man ikke driver og sliter ut leddene.

EDS har jeg aldri hørt om, kanskje jeg burde lese litt mer om det.. hehe

Jeg har ikke fått ting ut av ledd, eneste er at jeg tråkket over en gang..

Men mamma fikk betennelse i skuldren og ble nok sykemeldt på grunn av hybermobile ledd. Nå ser det ut til at et søskenbarn av meg sliter med det samme.

Skrevet

Spennende å følge med i tråden her. Jeg hadde faktisk ikke hørt om EDS, og revmatologen jeg var hos for 3 år siden nevnte det heller ikke enda jeg har mange av symptomene.

Gjest Gjest_jente26_*
Skrevet

Ja, fordi at mange leger og behandlingspersonell ikke vet noe særlig om EDS fordi det er til nå ikke så mange som har det, så er det ofte man ikke vet hva det er, selv om man kan ha syndromet selv.

Mamma gikk med det til hun var 35, og først da hun satte i gang og søke om hypermobilitet selv, og fikk time hos eneste spesialisten i landet ( på den tiden iallefall ) så konkluderte han med at hun hadde det. Etter dette sjekket vi meg da jeg har hatt hennes status siden jeg var liten, og i en alder av 15 fikk jeg diagnosen.

Dere kan gå inn på EDS -foreningens hjemmeside. Det er flere typer EDS, men hypermobil og klassisk er de vanligste typene. Den Vaskulære, som også er dødelig, er veeeldig sjelden, så ikke freak ut, oftest har den andre symptomer også.

Du/dere kan jo høre med fastlegen, men det er ikke mye de vet i Norge om det .

Et annet tegn som kan vise til at man har EDS er hvis man vet at man har snublet og falt mye som liten ( ukoordinert og lett "uheldig" med knall og fall ) så er dette typisk for EDS. Samme er å få blåmerker lett som ingenting, man vet ofte ikke hvor de kommer fra, siden man kan ikke huske å hatt vondt noe sted.

Gjest Gjest
Skrevet
Et annet tegn som kan vise til at man har EDS er hvis man vet at man har snublet og falt mye som liten ( ukoordinert og lett "uheldig" med knall og fall ) så er dette typisk for EDS. Samme er å få blåmerker lett som ingenting, man vet ofte ikke hvor de kommer fra, siden man kan ikke huske å hatt vondt noe sted.

Kan du forklare litt hva som menes med strekkbar og myk hud? Hvordan myk liksom? om man har eds, er det alltid noen kjennetegn med huden da?

Gjest Gjest_jente26_*
Skrevet

At man kan ta tak i huden med fingrene/neglene og at huden er sa fleksibel at du kan dra huden ut. det finnes bilder om du soeker pa google, etter EHlers Danlos Syndrom sa vil du se hva jeg mener. Det finnes ogsa pa EDS foreningen bilder med hva som menes med det.

Myk hud at huden er som "babyrompe" hud, omtrent som sigarettpapir, veldig sensitiv og myk. Lite knufler og klumper og slikt.

Gjest Gjest
Skrevet
At man kan ta tak i huden med fingrene/neglene og at huden er sa fleksibel at du kan dra huden ut. det finnes bilder om du soeker pa google, etter EHlers Danlos Syndrom sa vil du se hva jeg mener. Det finnes ogsa pa EDS foreningen bilder med hva som menes med det.

Myk hud at huden er som "babyrompe" hud, omtrent som sigarettpapir, veldig sensitiv og myk. Lite knufler og klumper og slikt.

Oi, så på noen bilder nå. Har definitivt ikke sånn hud.

• 3 år senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har en skole oppg angående hypermobile ledd og EDS.. hvis dere har noe bra fakta osv så gjerne legg igjenn noen linker eller skriv noe

Tusen takk på forhånd :icon_lol::lillesky:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...