Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan går jeg frem for å søke om fødselspermisjon? Hva må jeg fylle ut, hva må jeg levere på trygdekontoret? Er det trygdekontoret eller arbeidsgiver som regner ut hva du får utbetalt?

Kan far bruke deler av sin permisjon mens jeg har permisjon?

Hjelp?! :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på trygdeetaten.no

Der finner du en del informasjon om fødselspermisjon.

Klem fra Wit 24+3

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har en brosjyre derfra også, men det er ikke så enkelt å forstå hvordan det er egentlig!

Er det ingen som har vært gjennom dette, eller er midt oppi det som kan hjelpe meg litt?

Gjest Anonymous
Skrevet

På trygdekontoret får det et skjema for utfylling av fødselspenger.

Ut i fra arbeidsinntekt betaler trygdekontoret ut pengene på slutten av hver måned.

Enten velger du 10 mnd, permisjon med 100% lønn eller 12 mnd, permisjon med 80% lønn.

4 uker av dette er forbeholdt faren, også da trygdekontoret som betaler ut lønn for han.

Når det gjelder utrekning av lønn avhenger det litt på hvor mye du har tjent.

Hvis du har hatt fast lønn, får du automaisk dette videre også.

Hvis du har hatt variabel lønn, regner de ut snittet av 3 siste ligningsår eller 6 beste av 10 siste mnd.

Har du ikke tjent opp til grunnbeløpet, vil du få en engangssum ved permisjonsstart. (ca rundt kr 32 138,- )

Her står reglene for fødselspenger:

http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_ba...ex-b-n-a.html#9

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg søkte ikke skriftelig om permisjon. Sa bare i fra til arb.giver at jeg var gravid og derfor måtte ut i permisjon om noen mndr.

Det var helt iorden, men jeg jobber ved en ganske liten bedrift. Vet ikke om det fungere anderledes ved større bedrifter, der man kanskje ikke har et personlig forhold til sjefen.

Men når det gjelder fødselspenger så måtte jeg selvfølgelig søke skriftelig. Du får søknadsskjema på trygdekontoret, og det er også der du skal levere søknaden. De krever legeattest eller kopi av ultralydundersøkelsen for å bekrefte terminen din, og så må arbeidsgiver bekrefte hvor mye du har i lønn.

Lever søknaden i god tid (3 mnd før termin ca.) da behandlingstiden kan være lang.

Lykke til :D

Skrevet

Du må sende arbeidsgiver en søknad om fødselspermisjon, når du skal gå ut i perm, når termin er, når du skal ha ferie, noen arb.givere har egne skjema, visst ikke må du bare skrive det på et ark. :) De skal ha det senest 3 mnd før perm. beg., tror jeg det var.

Trygdekontoret skal ha søknad om fødselspenger, det ligger inne på www.trygdeetaten.no .Du må legge ved terminbekreftelse fra lege/jordmor. Send inn i god tid, de er litt trege med behandlingen. :-?

Trygdekontor regner ut hva du skal ha, arb.giver skal sende inn opplysninger om lønnnen din.

Dere kan ikke ha fødselsperm. samtidig, men du kan ha ferie samtidig med at pappan har permisjon.

Håper det hjelper deg noe. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...